HSZ

46. Milyen szabályt kell alkalmazni, ha két vitorlás kishajó olyan egymást keresztező útvonalon halad, hogy az összeütközés veszélye jöhet létre, és azonos irányú oldalszéllel haladnak? (HSZ 6.03 bis) (Pontszám: 3)

a) A szél alatti (lee) oldalon haladó köteles a szél felől (luv) haladó útjából kitérni.
b) Mindketten jobbra kötelesek kitérni.
c) A szél felőli (luv) oldalon lévő köteles a szél alatt (lee) haladó útjából kitérni.

24 hozzászólás

EdBoy_WW

Mindketten jobbra, nem? asszem ez valami általános hajózási szabály.

Gabor

Az “a” válasz a helyes, mert a szél felőlinek van mindíg elsőbbsége. De egyébként honnan jön ez? Most vitorlázni tanulsz?

Gabor

Az óriási szerencsém az, hogy nincs is vizijogsim… 😛
Bár viszont van egy hülye kérdésem. Ha azonos irányú oldalszelük van akkor hogyan lehetnek ütköző pályán?

AlieN

Számomra először nem volt egyértelmű, hogy a két hajó valahogy egymással szemben halad-e. Aztán rájöttem, hogy “azonos irányú oldalszél” azt jelenti, hogy nem. Kb. egy irányba mennek, de az egyik élesebben megy, emiatt áll fent az ütközés veszélye. És így nincs értelme “jobbra kitérni”. Számomra a szél felőli elsőbbség a logikus ebben a helyzetben. Ha egymás mellett mennek, akkor mindketten nem tudnak kitérni “jobbra”, ennek nincs értelme.

second

A b) válasz biztosan nem lehet jó, mert vitorlás kishajó esetében nem tartható be a minden körülmények közötti jobbra tartás. Ha jobbcsapáson éles menetben megyek, ott már további jobbra fordulás nem lehetséges. Illetve abból fordulás, takváltás lesz. Jobb esetben. 🙂
Vitorlás hajók esetében a szélirányhoz viszonyítva határozható meg, kinek van elsőbbsége. “Jobbkéz szabály” van, de az úgy van, hogy: Két vitorlás hajó találkozásánál a jobbcsapáson haladó hajónak van elsőbbsége.
Ha mindkét hajó azonos csapáson halad, a szél alatti hajónak van elsőbbsége. Tehát C.

http://www.kfki.hu/~vbalazs/vitorlas/Elmelet/vkresz.htm

petmagic

Ha két hajó egymást keresztező pályán halad, akkor hogy lehet mindkettőre azonos (!!!) irányú szélhatás?? Húúú….

second

Itt az azonos irányú csak annyi, hogy mindkettő jobb- vagy balcsapáson halad.

Józsinak pedig gratuláció! Min fogsz gyakorolni?

Kianek T. Joachom

Nics jelentősége kinek van elsőbbsége, mivel ez csak egy 3 pontos feladat. Egyébként is a szél felőli a mólónak ütközik, mondom ütközik a mólónak.
🙂

xtal

altalaban a szel alatti hajo van szopoagon, de mivel utkozesveszelynel a szel feloli nyilvan jobban tud manoverezni, neki kell kiternie.

karon

az én tapasztalatom azt mutatja, hogy a magasabb tesztoszteron-szintű skipper hajója szerez elsőbbséget. vagy aki kevésbé fosik, ld. még chickenrace. 🙂

mivan jozsi vitorlazni tanulsz? AlieN te nyomtad regen, nem? Neked az ilyet kapasbol tudni kene. 😉
Egyebkent persze hogy C a helyes, mivel leejteni konnyebb es gyorsabb mint felluvolni, a leebe fordulo hajo megorzi vagy esetleg noveli is a sebesseget, igy manoverkepesebb (Az angol a mindennapokban is hasznalja ezt a szot mozgasterre hogy leeway).
Es ez a legfontosabb minden hajozasi elosbbsegi kerdesnel, hogy amelyik a manoverkepesebb, az ad elsobbseget. De Karon elmeletere is lattunk mar szamtalan peldat, versenyen 720 jar erte :))

drdrez

“Hoist” valóban. Lásd ősrégi WOW-os post-od… 🙂