Commodore 64 — sose halunk meg

Credo örvendeztetett meg néhány új Commodore 64 grafikával, amit azt hiszem az internet nyilvánossága elé kell tárnom, hiszen remek darab az összes. A képek egy régen legendás holland programozó-grafikustól, név szerint Mirage-tól származnak és egy open source win/linux C64 rajzolóprogrammal készültek, amit szintén ez a faszi jegyez (the commodore guy with many faces). Éljen a Commodore 64 személyi számítógép, ahol még együtt volt a billentyűzet a géppel és mi azt hittük, hogy a billentyűzet szükségszerűen mindig azonos a számítógéppel. Ezek pedig már Mirage cuccai, íme:

Mirage_40585.gif

Mirage_40476.gif

Mirage_39953.gif

Mirage_39251.gif

Mirage_38951.gif

Mirage_38787.gif

Mirage_36855.gif

Én azt hittem, hogy nekem már nem tudnak újat mutatni C64-en, hát tévedtem. Mirage nagyon ért az aránykezeléshez, illetve kellően nagyvonalú is egyben. Remek darab az összes, gratulálunk.

Credo-tól megkérdeztem, hogy technikailag hogyan készülnek (ill. jelenítődnek meg) ezek a képek, íme a kimerítő válasza:

Azt hiszem mindegyik vagy a nagy resze FLI multicolor, tehat annyira tenyleg nem durva teljesitmeny, mint amire Sander es Mermaid szakosodott, de nem is interlace, ami a legnagyobb divat, bar altalam is kevesbe respektalt.

Ez annyit tesz, hogy egy fix hatterszin van az egesz kepre, 4×8-as gridben meg van egy fix masodik szin, es minden 4×1-es gridszeletben szabadon hasznalhatsz ezek melle ket szint, termeszetesen a 16 C64-es palettarol. Meg egy hatranya van azon tul, hogy ez felraszterezve nagyon sok CPU idot fogyaszt, hogy harom tile hianyzik a balszelen.

A pillangos pedig valoszinuleg AFLI, az hires felbontasu, nincs harom tile veszteseg es globalis szin, viszont minden 8×1-es gridszeletben csak ket szint lehet hasznalni. Annyira mondjuk nem figyeltem a kepek cimet es technikai leirasat, ha egyaltalan volt mellettuk, ha nagyon erdekel, utananezek, a CSDb-rol vannak, oda asszem regisztracioval lehet csak bemenni, de persze barki regisztralhat.

Nem zarom ki teljesen, hogy nehany kepen van multiplexes sprite overlay is, az is nagy divat lett, es ezek a grafikus programok is tamogatjak, az mindenesetre biztos, hogy meg lehet oket jeleniteni valodi gepen is, .prg formatumban is letoltheted oket a CSDb-rol.

Ennek érzékeltetésére készítettem is egy nagyított képet a bejelölt 8×8-as ráccsal. Ezen remekül megfigyelhető, hogy a művésznek mennyire figyelnie kell az alkotás tervezésénél a limitált hardware-re. Nem pedig úgy, mint Jackson Pollock, aki fogott három vödör festéket, odabaszta a vászonra fogalom nélkül, aztán mindenki szétcsúszott, hogy absztrakt expresszionizmus. (Make no mistake, bírom Pollockot is.)

Mirage Butterfly zoom

Mirage, testvér!

17 hozzászólás

gsuveg

azért én a Pollock-ot választom 😉 Persze még én is rajzoltam a C64emnem. Az enyém magas és Made in USA volt. Bírta is rendesen.

Credo

Bocs az ékezetek hiánya miatt, nem gondoltam, hogy direktben citálsz, így a technikai magyarázat olyan volt, amit te vágni fogsz (emlékezzünk meg az Enokkal keszített sprite overlayes sárkányotokról, ami a GameBoy Color demónkban került a publikum elé), de aki nem dolgozott minimálgépeken, nem biztos.

Zoomolni és gridezni őszintén szólva lusta voltam, amikor átküldtem a pakkot érdekességként, a zoomodból látszik, hogy a pillangós valóban 2-nél több színt használ 1×8-as zónánként, ergo valóban az AFLI mellett valami sprite overlayt is alkalmaz. Korábban (és nem régen, 10 éve lett bevezetve) az ilyeneket a C64 8 sprite széles megtörhetetlen limitje miatt nagyon vékony képekre alkalmazták csak, úgy kevesebb korláttal lehetett szabadabban böködni a pixeleket, csak mostanában jött divatba, hogy mazochistábban helyezik el a sprite-okat, ahogy a színsűrűség megkívánja (ilyesmivel sokat küzdhettél az említett sárkányos kép esetében), vagy pedig különféle zoomolt sprite layereket alkalmaznak. Az általad kinagyított pillangóson azonban az is látszik, hogy minden pixel hires, ahol nagy a sűrűség és 3 különféle van egy 1×8-as zonán belül, ott is, tehát az különösen munkás kép lehetett, a többi valószínűleg szabvány FLI.

Hozzátenném még, hogy a második kép a legújabb alkotás, ma vagy tegnap jelent meg és gondolom készült el.

E-Medve

Gyerekek, ez meredek. En C64-en nottem fel, de a lakotarsak fiatalabbak. Nekik mutattam (mutatom az ilyen retro cuccokat), szet voltak csuszva, mert ugye ma mi fer 64K-ba? 😉

Eszter

Hehe, egy kukkot sem értek, de emlékszem a volt osztálytársam C64-re. És hűha!

edhellon

Angelday: megjelenitheto. A rajzprogram gondolom tamogatja, de mi csakazertis a P1-et http://www.resource.cx/projectone hasznaljuk, ami egyebkent tudtommal Leon es Jailbird nagy kedvence is.

Credo: a CSDB-hez (http://csdb.c64.org/) nem kell regisztracio, csak ha szavazni/hozzaszolni/addolni akarsz, bongeszni a felrakott cuccokat es letolteni mindent le lehet regisztracio nelkul is. A csdb majdnem a legjobb dolog a szeletelt kenyer feltalalasa ota. 🙂

A Maniacs of Noise kepen lathato csaj Mirage sajat bevallasa szerint is copy, lasd:
http://homepage.ntlworld.com/lars.verhoeff/benniapnea.jpg

Erdemes elolvasni a kepekhez tartozo CSDB-s threadokat. 🙂

Credo

Angelday, Edhellon: Frankó az összehasonlítás és az eredetkeresés, érdemes lesz a jövőben is pár jobb képet kiveséznünk így. 🙂

Ja, igen, én is észrevettem időközben, hogy megy a CSDb guestként is, tehát aki további részletekre, képcímekre vagy az eredeti (egyéb lehetőség híján akár emulátorok alatt is kipróbálható), futtatható képekre kíváncsi, keressen rá a Lars Verhoeff nevű Mirage/Focus-ra (http://noname.c64.org/csdb/scener/?id=739).

Természetesen derék Oswaldunk Project One-ját nem felejtettem el ajánlani az eredeti levélben. 🙂

edhellon

Credo, a lepkes kep honnan van egyebkent? Nem talaltam a kulonallo grafikak kozott csdb-n, tehat valszeg valamelyik demobol valo, de melyikbol?

Credo: P1-bol most volt uj release nemreg, nezd meg! 🙂 Osw eleg kemeny kepeket kuldott melle (mind convert, retouch nelkul) de sajna nem voltak mar meg neki az eredetiek, hogy csinalhattam volna megegy galeriat… 🙁

A CSS ereje!? at Hide in my shell

blog.koles.hu/2008/05/10/a-css-ereje

[…] Még C64-en voltak olyan játékok, amelyekben a játékteret induláskor a program a szemünk előtt rakta össze. Ilyen volt például minden Last Ninja rész, de a hasonló engine-re épülő Vendetta is. (Most hirtelen nem jut eszembe több…) Aki nem tudja miről van szó, az képzelje el azt, hogy van X db elem, amit fel tudunk használni a felület összerakására, ezeknek a méretét, pozícióját és a megjelenési sorban elfoglalt helyét tudjuk megadni. Majd egy egyszerű programkód szépen felpakolja a képernyőre ezeket. Tipikusan valami blokkszerű megkötés volt C64-en, ami a karakterek méretéhez volt igazítva (8×8 pixel), mivel ezek voltak a sarokkövei a C64 grafikus megjelenítésének. (Maximum 4 színt lehetett csak használni egy ekkora területen, persze ezt később hatásosan kijátszották.) […]