My personal heroes

Kis szopós malac, aminek kerek szája van, nos: úgy nézek én ki, most, amikor egy hosszú és vérrel-verejtékkel megtett út után megállapodni látszunk.

Hadd mondjam így, hogy évek óta szívás volt nálunk az email kezelése. Minden kis- és közép vállalat, ahol IT infrastruktúrát üzemeltetnek valamilyen formában szembekerült már azzal a problémával, hogy mail kell az alkalmazottaknak. Mail, de honnan?

Nem csak magamat és a mi cégünket kell most ide felsorolnom, hanem bármilyen kis céget fel tudnék sorolni a környezetemben. Láttam én már olyat, hogy vásárolnak cégnév1, cégnév2, …, cégnévn@t-online.hu mail címeket, aztán a domain hosztoló cégnél ráirányítják a forgalmat, meg olyat is, ahol a céges mail egy darab van és az ügyintéző kinyomtatja mindenkinek a kis mailjét, majd odaviszi az asztalához (egy 30 fős Kft-ről beszélünk kis dramatizmussal).

Mi megrekedtünk azon a szinten, hogy vettünk egy vasat, arra felhúztunk egy Debiant, aztán azon megy a sendmail, vagy aminek éppen hívják ezt a dobozos megoldást arrafelé. Ez évekig működött is leszámítva természetesen azt, hogy embert kellett megfizetnünk azért, hogy üzemeltesse a boxot, de ahogy a Mátrixban is megmondták: “for the time it was good”.

Aztán jöttek a problémák, mint seggbe a gumikesztyű:

  • Az egyik irodai gép (IE6-OE kombinációval) beszivornyázott valami vírust, ami szórta a maileket a világba és a domainünket több ISP blokkolta. Ennek eredményeként több helyre sem tudtunk mailt küldeni. Ez később negyed évente valamilyen formában megismétlődött.
  • Ellepett bennünket a SPAM. Nem volt mit tenni, mert jöttek. Persze, telepítettünk a dobozra mindenféle open source megoldásokat, de nekem (személy szerint) ettől nem lett jobb.
  • Egy időben rendszeresek voltak a leállások, órás kimaradások.
  • Én laptoppal járok-kelek, ezért nekem fontos volt az, hogy bárhonnan tudjak céges leveleket nem csak fogadni, de küldeni is. Nos, ez 2006-ban nem tűnik egyszerű dolognak. Mindenhonnan azt a választ kaptam, hogy az “ISP SMTP szerverére” kapcsolódjak és azon keresztül küldjek mailt. Én még csak-csak összehekkeltem ezt (3+ accounttal), míg rá nem jöttem, hogy az otthoni (akkor most újra: otthoni) T-Online ADSL előfizetésem tud SMTP-t autentikálni és azzal bárhonnan tudok küldeni. (Kivéve persze ahonnan mégsem nem tudtam.) Azok a laptopos userek, akik Outlook Expressel leveleztek meg… hát el tudjuk képzelni a poklot, amivel ez jár. Tudom, Thunderbird etc.
  • Az utóbbi időben egyes nagy méretű leveleket nagyjából egy nap késéssel kaptam meg, ami egyszerűen tarthatatlan. Vannak üzleti kontaktjaim, akiket megkértem arra, hogy mindig CC-zzék fel az indexes címemet (aminek a végpontja a kies Ausztrália) és azok rendre gyorsabban jöttek meg.

Hosszasan ecsetelhetném még ezt a dolgot, a lényegen nem változtat: egy olyan cégben, ahol nem IT-savvy felhasználók vannak, az email merő SZOPÁS egy idő után és az ember azzal foglalkozik, hogy működőképessé tegyen egy dolgot ahelyett, hogy a “core business”-ével törődne.

Persze nem ültünk tétlenül a szaros gatyánkon!

Kerestünk email szolgáltatót. Találtunk is, többet. Kipróbáltuk is őket, rendre szarok voltak. Egyiknél nem volt webes interface, másik nem kínált SMTP-t, harmadiknál a magyar ékezetek nem voltak mindenütt jók. A Microsoft Exchange drága, az olcsó megoldások szarok, ez így rossz, az úgy. SPAM filter nem jó, azt megint máshonnan kell venni és így tovább. Hellride.

Aztán jött a Google. Mindenki Gmailezik az ismerőseink között, Kianek édesanyja diákjai hatására igénylet magának azonosítót. A Gmail a tökéletes email megoldás. Mert keresni lehet és folderezni ostobaság. Ennek tetejében a szolgáltatást folyamatosan frissítik, van hozzá valamilyen SPAM filter. Cégen belül nem lehetett bevezetni, mert a domaint is rá kell mappelni, nem lehet Gmailről levelezni partnerekkel. (A Gmail ugyan kínál reply-to módosítást és másik mail cím azonosítást, de az gagyi. Ha ilyet látok mindig mosolygok.)

A Google ezek után megcsinálta a “Gmail for your domain” nevű szolgáltatását, amivel céges szintre emelhetjük a Gmailt. Admin felületen keresztül hozhatunk létre postafiókokat (darabonként 2 giga kvótával), levelező listákat készíthetünk, állíthatunk. Augusztusban átnevezték a szolgáltatást “Google Apps for your domain”-re, amiben már integrált kalendárium, chat, honlapkészítő megoldásokat is kapunk.

Egy elfekvő domainre mi is igényeltünk azonosítókat és nagyon úgy tűnik, hogy a Google olyan szolgáltatást készített, amire mindenkinek szüksége van. Megpróbálom összeszedni itt, mi az, amit nyújtanak:

  • teljesen jól és simán kezelhető admin felület, 50-es blokkokban igényelhető postafiókok
  • saját domainről levelezés
  • email aliasok (bármelyik fiókhoz rendelhető akárhány alias — például a gipsz.jakab@majomparade.hu cím elérhető lesz a gj@majomparade.hu, illetve a jakab@majomparade.hu, vagy az info@majomparade.hu címeken is)
  • egyszerű levelező listák (az előző példánál maradva az info@majomparade.hu címeket nem csak Gipsz Jakab, hanem Torok Virág is kapni fogja)
  • integrált Google Calendar szolgáltatás
  • integrált Google Talk szolgáltatás (egyszerűen NEM FOG senki céges szinten MSN-t deployolni, hacsak nem kimondott policy.. itt viszont egyből van és használható. Akinek kérdései lennének ezzel kapcsolatban, álljon itt egy… kérdés: a Gtalk miért bírt megállni a messenger piacon? Válasz: integráció. Gmail-ben automatikusan chat ablakból elérhető volt. Kész, period.)
  • integrált Goggle Page Creator weblap készítő szolgáltatás (azoknak a cégeknek jó, akik nem akarnak egyelőre hostingot fizetni és mégis ki akarnak tenni a netre valami egyszerűt)
  • POP3-mal minden mail letölthető azokba a kliensekbe, akik mégis inkább Outlookozni akarnak és ragaszkodnak a mappáikhoz
  • kimenő mail titkosított SMTP, ami minden átmenő levelet szépen iktat a Gmail elküldött elemeiben is (tehát a webmailen is mindig aktuálisak a leveleink)
  • perszonalizált logó és színséma a Gmail accountokhoz (aranyos apróság)
  • magyar nyelv — I have this thing for English, de most Magyarországon vagyunk és a magyar emberek általában az anyanyelvükön, amivel a tejet szivornyázták, szeretnek beszélni. Akik tudják, hogy mennyire problémás angol nyelvvel deploy-olni az tudja, milyen show-stopper bír lenni egy szolgáltatás bevezetése ennek hiányában. A Gmail viszont van magyarul is, helyesírás ellenőrzővel és egyáltalán nem béna.
  • Korábban a cégben Gmail accountokat tartottunk, ha valami szenzitív adatot akartunk egymás közt megosztani tartva attól, hogy illetéktelen kezekbe juthat(nak) — reálisan vizsgálva is a magyar sysadmin lehet a nagyobb veszély, mint a Google ott Amerikában.

Egyszóval nem tudok rá semmit mondani, ami a mellett szólna, hogy miért ne vezessük be a szolgáltatást.

(És leszarom azt, hogy nincs fizetett support. Hány cég van Magyarországon, ahol van és fizettek érte, és mit kaptok? A Gmail szolgáltatásánál hatszor kókányabb szart, ahol öltönyös manager majmok oktatnak ki, hogy ez neked jó és fizessél felhasználói postafiókonként még 500 forintot havonta, ha akarsz az új vatta szolgáltatásukból. Kössz, de nem kell.)

Természetesen a puding próbája az evés, de én mindig azt mondom, hogy vessük össze (!) a jóságot a korábbi rosszsággal. Nézzük meg, mit nyertünk és mit kellett ezért feláldozni. Lehet, hogy teljesen így mást mutat a kép, mást hoz a youtube.

A “Google Apps for your domain” kis- és középvállalatoknak kínál elsősorban megoldást. Az Exchange-nek és a többi failsafe megoldásoknak is megmarad a piacuk. De a mi számunkra is van végre alternatíva, az pedig ez.

A szolgáltatás egyelőre teszt időszakban fut, igényelni kell azonosítót, amit vagy megadnak, vagy nem: https://www.google.com/a/ A költségekről:

Organizations accepted by Google during the Google Apps for Your Domain beta period are eligible for free service for their approved beta users even beyond the end of the beta period, as described in the Terms of Service.

Larry Page és Szergej Brin nem tudom kik voltak, és attól függetlenül, hogy milyen uralomra törnek engem személy szerint megmentettek egy csomó szopástól. Köszönöm nekik, hogy ilyen céget tudnak készíteni, ami megoldást kínált a problémáimra.

További érdeklődők elolvashatják Anil Dash kíváló elemzését a témában néhány screenshottal illusztrálva. Én most nem készítettem, mert épp indulóban vagyok.

37 hozzászólás

nrg

majomparade.hu-s példákat lehet átkéne javítani másra mert egy .comos címről egy decens wareztorrent üzemel, és lehet egyesek elkezdenek kombinálni hogy hú, józsi egy w4rez torrent tracker corporate kutyája! 🙂

Gaboro

Én kedvenc skandináv zenekarom, a Kent kapcsán találkoztam ezzel a szolgáltatással (http://kent.nu). Mint ahogy oldaluk jobbfelső sarkában látható, ők a sajátjukat kmail-nek nevezték el kedvesen. Részemről megy a harc rendesen, hogy szerezek egy kontót náluk, és legyen egy @kent.nu-s e-mail címem, de hálómesterük állítása szerint “csak” ezret kaptak első körben a Google-től. Szóval várni kell. 🙁

Mivel Mactelenedésemet, és abból eredő .mactelenedésemet követően én is élvezem a gmail nyújtotta kényelmet, valóban követendő útnak ajánlható cégek számára is a Google Mail.

sailman

Én már jó ideje gondolkodom az átálláson, cikked hatására ma beregisztráltam. Elsőre úgy tűnik, minden megoldható, ami nekem kell.

Az SMTP beállításokat viszont nem találom…

Zila

Én már vagy negyed éve használom a kis egyszemélyes cégem levelezésére és most megtudtam, hogy logot is fel lehet tölteni, meg is tettem 🙂 Köszönöm Angelday.

Sailman: SMTP-t a sima gmail accountoddal tudod használni (legalábbis én azzal használom)

efg

Hozzám még a spam is faxon jön. Mármint céges szinten. Őskor.
Gmail meg a társai jóság, tény.

iGor

“Klasszikus “free” accounthoz nem lehet aliast…”

Értem. Akkor nincs más dolog, mint hátradőlve arra gondolni, hogy milyen jó is lenne egy ilyen lehetőség a gmailhez, és akkor lesz. Néhány hónapos Google-felhasználói tapasztalatom után elmondhatom, hogy ők is hasonlóan nagy gondolatolvasók, mint az Apple. Többnyire nem kell őket levelekkel zaklatni, hogy “Ezt meg ezt tegyétek bele!”, egyszerűen csak kitalálod amit szeretnél, és másnapra ők beleteszik. 🙂

Jó lesz!

rhapsodhy

igazából a saját szerverrel való szopás az pebkac. Aki csinálta, az tipikusan nem értett hozzá lófaszt se. Lehet rárakni rendes spamszűrőt, hogy nem kapsz spamot, meg vírusírtót, meg mittudomain. Szóval mindent meg lehet oldani, csak balfasz volt, aki csinálta.

tamas

van egy csomo “korporet” meg “enterspajz” meg “identity” meg “szekuriti” problema azzal, ha egy ceg gmailen kereszul levelezik (adatok, cimtar, osszekapcsolodas mas cegekkel, jogosultsagkezeles whatsoever). persze, ha csak fogalom nelkul toljatok kifele a leveleket, es nem gondol nalatok senki kulturalt IT menedzsmentre, akkor biztos jo. egy szintig, utana, ha eleg sok custom igenyetek lesz, mar eros korlatok vannak.

az, hogy “egy-ket giga mailbox”, a “spammentesseg”, “kulturalt webes ui” meg a titkositas es a mentes ne legyen mar 2006-ban olyan nagy huzoero.

masreszrol, az elottem szolok mar elmondtak: a balfasz (fogalom nelkul dolgozo “debian-guru” meg egyeb fusi-rendszergazdat ki kell baszni. IT outsourcing ugyeben meg keress meg 😉

Greg

én a család levelezését tettem át a gmail hosted megoldásra, mert annyira eldurvult a spam dolog, hogy sem tudásom sem időm nem bizonyult elégségesnek annak kezelésére. mondjuk mi nem használjuk rendszeresen a web-es felületet, pop3/imap -on keresztül érjük el a leveleket, de akárhányszor benézek a spam-eket ellenőrizni, mindig erős kéztetést érzek, hogy favorizálni a 100% online megoldást… de hát nekem nagyon gyakran offline is szükségem vannak a levelekben lévő információkra, azért marad a kliens használata. de legalább a spam-eket le sem kell tölteni (agyvérzést kapok, ha lokálban kell a spam-et szortírozni), igaz 1-2 hetente fel kell nézni, hogy milyen valóban nekem szánt levelet csapott még a többi spam mellé… de jobb ez így, messze jobb. calendárral a család egyelőre barátkozik, meglátjuk tudjuk-e használni. small office/home office. 🙂

airween

Azért nézzük meg a felhasználókat is első körben: ők aztán tényleg “fogalom nélkül” vannak levelezést illetően, bazira gőzük sincs, hogy egyáltalán mit is szeretnének. De mindezt megelőzi az – amúgy itt már elhangzott – céges policy hiánya. A főnök vagy paranoid, és egy címmel nyomja a levelezést, vagy beleszarik, és csodálkozik, hogy a takarító-kamrában levő adsl-en lógó mindenes egybe-szerver napközben használhatatlan a vicces videók emailben történő közvetítése miatt.
Ha a bagázs nem fél év alatt, menet közben találta volna ki, hogy mit is kellett volna csinálni, a “debian-gurutok” lehet, hogy időben segített volna.

Aztán ott vannak az erre szakosodott ISP-k, élen a T-online-al: a szarrágás netovábbja, amit képesek kihozni egy email fiókból. Nemrég belefutottunk egy olyanba, hogy 4 éve volt az 5 fős kft-nél egy tag, aki kapott t-online-os címet: legyen kovacsb a user. A 4 év alatti fruktuációnak köszönhetően ezt a fiókot ma a szalayp user használja, továbbra is kovacsb accountal, de az operátor elírta az y-t, és i van a címben, és…

AD, kicsit meglepő, hogy megálltatok az Exchange-nél, azért van a piacon más csoportmunka szerver is, naptárral, címtárral, webmaillel, meg saját klienstől kezdve pop3/imap-ig mindennel, Linuxra, hulladék pénzért, és igenis alternatívája az Exchange-nek, ha egy 4-500 fős cég képes használni 20 szervezeti egységgel.

Spamszűrés: elég maradi vagyok, “Debiant használok bazmeg’ spamassinnel”: tegnap és ma kb. 110 spamet fogott meg, és kb 5-öt engedett be. A gmail a heti 5-10 mail mellett beenged 1-2-t. A gmail-es acc fent volt egy (nemzetközi) listán pár napot, a debianos kezeli az öszes egyéb más listát (kb 6-7 lista freemail-es címmel). Akárhogy nézem, itt a gmailes a rosszabb arány.

Lehetne sorolni a megoldásokat, meg szapulni a gmailt, vagy a Debian-t, (tudom: a free cuccokat) meg mindent, de ahogy kezdtem: a usernek kellene eldönteni, hogy mit is szeretne. Ez a gmailezés céges szinten azért olyan elég “funny” dolog. 🙂

zsolo

“kimenő mail titkosított SMTP, ami minden átmenő levelet szépen iktat a Gmail elküldött elemeiben is (tehát a webmailen is mindig aktuálisak a leveleink)”
Ez volt az utolsó hiányzó feature…

tamas

airween, csaladi szinten azert jol joheet a sajat domaines gmail-cucc. nalunk csak az a problema, hogy a negy embernek negy kulonbozo vezetekneve van 😛

(a debian meg nem by default rossz, csak a fusigazdak legnagyobb resze – valamilyen oknal fogva – debiant hasznal.)

litch

erdekes nekem sikerult mind smtp-s mind imap-s mind pop3-s szolgaltatast beuzemelni mindezt webmaillel es virus es spam szuressel
raadasul annyira geci vagyok hogy egy virusos kliens az elso 3 kikuldott level utan blokkolodik
dehat latod angelday itt jon elo amit irtam anno db-s postodba
a debianpolos hujegyerekek miatt szar az informatika magyarorszagon
azok akik lekurjak az arakat a foldig szolgaltatas persze 0
ellenben tole spamel fel delamerika
ugyes

zeroEV

saját domain-es szolgáltatómnál a webmail-en keresztül magamnak hazaküldött (hogy meglegyen később) levél fél óra alatt se érkezik meg saját magamhoz ugyanarra az accountra… váltanom kéne…

karon

nemtudom, ti hogy vagytok vele, én használok saját email szervert is (hostolunk is rajta) meg gmailt is meg outlookot is, és a következőképpen néz ki a spam helyzetem:

– saját email szerver (többféle antispam megoldással): rengeteget kiszűr, de azért kurva sok spam marad
– gmail (ide forwardolom tovább minden levelemet mérne alapon): bizony sok spam marad
– outlook (outlook junk mail filter spambayes plugin): nulla spam marad

tehát magyarul: bárhol weben olvasom a leveleimet, az agyvérzés kerülget. (igen, mindig reportolom a spamet a gmailen.) ha viszont betöltöm az outlookot, EGY SINCS az inboxban, soha.

ezek után magyarázhat nekem akárki akármit az ilyen meg olyan megoldásokról meg fikázhatja a microsoftot: a szájába ajánlom a faszom. konkrétan ez pénzt ér.

karon

rhapsodhy (sic!): “Lehet rárakni rendes spamszűrőt, hogy nem kapsz spamot, meg vírusírtót, meg mittudomain.”

aki azt állítja, hogy szerveren valami megoldás konfigurálásával (tehát konkrét userek aktív közreműködése, ha úgy tetszik trainelés nélkül) olyat tud, hogy “nem jön vírus meg spam”, az elmegy tényleg a halál faszára.

hazudozz a családi ebédnél.

tbs

Asszem senki nem írta az idomítás-nélküliséget… 😀

És igen, össze lehet rakni normális mailszervert.

Amúgy eléggé elérhető ez a GApp: este össze is röffentettem a domain verifikációt, konfigra vár oszt mehet a teszt. Majd hétvégén. (“Ismerd meg ellenséged” mozgalom.. 😉 )

litch

angelday nem azert irtam mert mekkora kiraly csavo vagyok
csak azert h tudd errol nem a debian meg az informatika tehet hanem jozsi aki szakertonek hazudja magat

karon a ketto dolognak vajmi keves koze van egymashoz
a kutlukodnak megmondtad az elejen h nesze ez szpem utana mar tudja, nyilvan ha a spamfiltert a serveren idomitod akkor azis ilyen hatekonysaggal mukodik
nekem heti 2-3-4 olyan spamem van amit tanitanom kell a filternek

Gábor

Végigolvastam a kommenteket. Szerintem a Gmail-lel még mindig kevesebbet kell dolgozni ingyenpénzből ugyanazért az eredményért, mintha Linuxos megoldást kellene csinálni vagy netán súlyos pénzért (warez…) MS alapút.

tbs

AD, a tudás fent van az interneten jó régóta, hiszen senki sem úgy találta ki magának. Ha időd engedi keresgélj nyugodtan. Abban tök igazad van, hogy az, aki nem foglalkozik ÉVEK óta aktívan a témával (pl. Móriczka a “rendszerdazda”), a GApp egyszerűbb.

Szerintem többen is vagyunk, akik szívesen bevezetnének a dolog rejtelmeibe, ha nincs erőd keresgélni és tapasztalatból tanulni, csak az a bökkenő, hogy amíg a szádbarágjuk a hogyan-miértet, napokon keresztül, gyakorlati példákkal, ki fizet meg minket..? Te nem. Ennyit nem ér.

Jó az GApp, jól mondod. Mi majd szívunk a hitetlenekkel. 😉

airween

karon:
big company-nál van egy fiókom, céges policy miatt csak MSOutlook van, Exchange-el. Előtte van egy front-end páros, melyeken kommersz vírus spam szűrő eszi a memóriát, meg a procit, valamint ue Exchange-re is. Továbbá ott van az Outlook saját spamszűrője.
Ennek ellenére naponta beesik az inbox-ba néhány kéretlen levél.

Elfogadom ezt az állapotot (mármint hogy napi 150-170 ham mellé bejön 5-10 spam összesen), de ha ugyanezt meg lehet csinálni free cuccokból, akkor miért kell ezért fizetni? (rádaásul az Outlook “ergonómiailag” – szigorúan szvsz – az egyik legszarabb MUA).

A.

Off, de kozben azt nezem, hogy a supermario projekt 9 euro hijjan mar beert a B savba, elerve ezzel a kivitelezhetoseg elso lepcsojet 🙂

litch

ervin lol
fentebb leirtam h meg
en csak es kizarolag openszorsz programokat hasznalok mail szolucionak
es mukodik
nem volt vele meg para
csak sok a luzer rendszergazda
ennyi

tamas

litch, kb. ugyanaz a debian-is-teh-god jellegu pizzafoltos polos rendszergazda lehetsz, mint akiket fikazol. csak az arcod nagyobb.