Nintendo Wii megarewiiw

Megnéztük a Wii-t testközelből! Hétvégi tesztünk után foglalnánk össze első benyomásainkat. (Mi az a Wii?)

Első kép, a játék kívülről:

Második kép, Wiisaber demonstráció (sajnos elég gyenge mobiltelefonos minőségben):

Harmadik kép, golf összefoglaló képernyő 3 lyuk után (a kisebb a jobb), remek szórakozás:

fbi

Fenyő Balázs

Péntek esti nördizmust kielégítő szórakozás. A szar grafika nem zavart, a néha bizonytalan érzékelő nem rontja különösebben az élményt, ennek ellenére nem kéne, inkább játszom havonta egyszer Angelday-nál.

Kardos Gábor

Első reflexem: klassz és élményszerű, ki van találva, jól van tálalva. A próbált játékok (golf, bowling, box) mind élvezetesek, a mozgásérzékelő konzol izgalmas, a felületek átgondoltak, kedvesen bugyuták.

Másfelől azért a Plastik Media atyjának kell lenni ahhoz, hogy valaki ennyi pénzt adjon ezért a mókáért. Olyan tárgy, amiért kétszer irígyli az ember a genya mázlista osztálytársát alsótagozatban, aztán túllép rajta.

Kicsit közelebbről: elképesztő lehetőségeket érzek a Wii-ben én, a noman gamer. A lényeg számomra az, hogy nem absztrakcióval navigál az ember, mint az egérrel vagy gombokkal irányított játékok esetében, hanem mehet minden a valóshoz hasonló módon, igazi mozdulatokkal. (Ahogy a jó öreg Laukonidesz tanárúr, a testnevelő mondaná: megadja a mozgásélményt.) Olyasmi az előrelépés, mint autóversenyzésben a billentyűk helyett kormányos-pedálos konzolra váltani.

De a Wii becsap. Még pont nem elég kifinomult ahhoz, hogy hibátlanul kövesse a mozdulatokat, még pont nem elég ahhoz, hogy a golfban pontos lehessen az erőadagolás, a boxban ügyes lehessen a sorozat, hogy neadjisten honorálja a szebb kombinációkat, értse az elhajlást, a felütést és a jobbhorgot egyszerre. És pont a valószerűség miatt nem fogadom el azt, hogy “meg kell tanulnom pontosabban használni”: kb. olyan ügyes vagy béna szeretnék lenni a konzollal, mint igaziból.

De sebaj. Már most se rossz, és ez egyértelműen csak kezdet, egypontnulla. Gondolom nagyságrenddel javul majd az érzékelő, a szoftver, a grafika (bár ebből kedvelem a jelenlegit), és biztos, hogy a 2.0 után már senkinek sem lesz kedve ilyen mozgásos játékokat máshogy játszani. Aztán jöhet majd a teljes testes overall beépített érzékelőkkel, komoly virtuális sportbajnokságokat lehet majd rendezni, meg megatáncot, és persze pornóakadémiát. Az sms-szex meg a sima videofon elavul, meglesz a mozgásélmény.

Bazsó “Niño Karotta” Gábor

karottaNagyjából 16 éves koromig éreztem úgy, hogy az életem végtelen. Addig érdekeltek a videójátékok. Aztán hirtelen rájöttem, hogy nincs több megölni való percem. Nincs időm, amit leszarva odadobhatok egy konzol vagy egy PC elé azzal, hogy nem kérek érte semmit cserébe. Azóta érdemben nem játszottam géppel. Péntekig, és a Wii-ig.

Józsi elmondja ügyesen, hogy milyen a Wii igazán. Számomra egy tanulsága volt: éjjel nem azzal az érzéssel mentem haza, hogy értelmetlenül átkonzoloztunk egy estét, hanem azzal, hogy nevettem egy csomót a barátaimmal. Azaz a Wii jó dolog, nem puszta játékgép, hanem társasági katalizátor. De nem kéne, továbbra se kéne semmi ilyesmi.

Sasvári Józsi

“…by far the best Zelda game we’ve ever made.”
— Reggie Fils-Aime, President of Nintendo of America

“Nem sokat játszottam vele, az elején valami birkákat kellett összefogdosni.”
— Magyar Zsolt

“A csajomnak vettem Wii-t, öt percig vicces, de nem fogsz odaülni hozzá. A Wii bukás. A Viva Piñata viszont kurva jó. Tegnap éjjel kettőig nyomtam.”
— Horváth András

“Fátter, megvettem az XBOX-ot.”
— Antal Gergely

angelday1996-ban kerültem Budapestre. A szüleim nem akarták, hogy számítógépet hozzak magammal, mondván, az majd a tanulás rovására megy, így életem első konzolját, egy Super Nintendo Entertainment System-et használtam, ha pixelekre vágytam. Még abban az évben szereztem meg a mindenki által istenített Legend of Zelda: A Link to the past játékot, amit a Nintendo 1992 elején engedett el, abban az időben, amikor elképesztő ratyi játékprogramok voltak PC-re (less: Quake).

A title grafika / nyitó szekvencia béna volt, amikor megláttam, komoly kétségeim lettek az anyagot illetően. Ehhez képest a játék borzasztóan hatalmas univerzumot nyitott meg, sohasem tapasztalt játékélménnyel, amiből rengeteg ötlet és finomság bukkant elő. Roppant mód élveztem ezt az aranyos adventure/platformer/sidescroller játékot, elég sok óra igazán remek szórakozást biztosított. (Később megtudtam, hogy ez a japán RPG játékok sajátja: nyomni kell és beszarás a cucc.)

Az 1998-as Legend of Zelda: Ocarina of Time, és az őt követő expansion pack, a Legend of Zelda: Majora’s Mask voltak az első 3 dimenziós Zelda játékok. A Nintendo – GameCube konzoljának megjelenése előtt – 2000-ben, a SpaceWorld expón mutatott be egy rövid demo-t, amiben egy realisztikusan kinéző Zelda és a főgonosz, Ganondorf csapnak össze. A GC-re végül meglepő módon aztán egy cell shadelt, rajzfilm-szerű játék, a Wind Waker jelent meg 2003-ban.

A Nintendo GC-re akarta kihozni a demóban látott “új” Zeldát, de nem jött neki össze. Jót akartak csinálni. A Vistára jellemző sorozatos határidő tologatások után végül csak a következő konzoljával, a Wii-vel érkezett meg a Legend of Zelda: Twilight Princess.

A játék nem Wii-re, hanem GC-re készült. Wii alatt viszont használnunk kell az új kontroller adta lehetőségeket, ami leginkább idegesítő: az embernek fölöslegesen hadonásznia kell, amikor pontosan ugyanolyan a gameplay, mint minden konzolon, minden játéknál (értsd: analóg stick – irányítás, gombok – action). Amikor viszont Wii-n kardozNÁNK, a kardozás nem lesz igazi kardozás, egyszerűen csak valamivel el kell indítani a mozdulatot. Néhány óra játék után is “estleges”, “gyerünk már” csuklómozdulatok összességét hajtjuk végre. Arról, hogy Link helyett kardozunk szó sincs. A célkeresztes célzás az egyetlen benefit-je az új technológiának, az analóg stick helyett sokkal praktikusabb a tévén rámutatni valamire. (Feltéve, ha jól be van állítva a Wiimote, de félek az FPS játékoktól ilyen kontroll mellett. Azért nem olyan pontos ez még, báz.)

A Twilight Princess az egyik Wii launch title. Éppen ezért mindenki megnézi a Wii-hype kapcsán. A legtöbb játékos az első tíz-tizenöt percet próbálja ki, esetleg egy fél órát, majd véleményt formál. Várja a realisztikus kardozást, a csodát, az új kontroller adta fantasztikus játékélményt, várja a hajának módszeres és alapos leégését, az állkapcsa földön keresgélését, a gyönyörű pályákat, magával ragadó cinematics-et, a poligon-bombákat, és az élsimítást.

Ne rohanjunk. A csoda itt maga a játék, és az a 40 órás átlag játékidő, amit egy gamernek mindenképpen bele kell tennie. Igen, ez egy olyan játék, amivel játszani kell, sokat. Rá kell áldozni az időt, megismerkedni vele, a szereplőivel, az egész mesével. Be kell fogadni, fel kell dolgozni, rá kell “érni” mindarra, amit ez a 40 akármennyi fejlesztő felvésett a korongra. Mai szemmel gagyik a textúrák, szögletesek helyenként a modellek és nem beszélnek a karakterek, értelmetlen a kontroller Wii-hype. Mindent el lehet róla mondani, szarrá lehet fikázni, becsmérelni.

A Twilight Princess-ről ugyanakkor az összes negatív kritika lepereg olyan könnyedén, mint viaszos levélről a tavaszi harmatcsepp. Vérbeli Zelda, és annál sokkal több. Hatalmas, megérteni, szeretni való játék. Ahogy mennek az órák egymás után, úgy fog összeállni egésszé, mint valami univerzális örök darab: itt van nekünk, hogy befogadjuk. Mindent megértünk, mindent elfogadunk, minden tiszteletünk azoké az embereké, akik ezen a játékon dolgoztak, és nekünk adták 16 ezer forintért.

Sokáig gondolkodtam, hogyan mutassam be mindazt, amit a játék nekem eddig adott. Arra jöttem rá, hogy nem lehet. És nem is kell. Hatalmas játékot csinált ez a 150 hülye japán, köszönjük meg nekik.

32 hozzászólás

Szabby

Elsőkörös Wii-sek, szevasztok.

Arról tudtok valamit, hogy lehet-e majd játszani egymással, pl. boxot? Vagy a gépek “összekapcsolása” kizárólag arra jó, hogy üzeneketet küldhessünk egymásnak, illetve a Mii-jeink járkáljanak ide-oda?

(btw, az megvan, amikor üzenetet kapsz, és gyönyörű kéken elkezd pulzálni a cd nyílás? mindez persze kikapcsolt állapotban)

Józsi, Rayman-be fektess, mint Handrás. Első blikkre unalmasnak tűnik, de hihetetlenül vicces és jópofa minigame-ekből áll. Csak elég drága.

Wii-t minden háztartásba!

efg

Eddig akartam egy ilyet.
Már nem akarok annyira.
De ez nem is baj.

karpatx

Handras vicces, a legutobbi idokig 1 millio eves G4-el kellett az apple laptopokat megvasarolni az nem volt baj? Meg vegre van 1 jatek xbox-ra (gof) amitol mindenkinek le kene padlozni?

Mindegy, az egeszbol az az erdekes, hogy pontos az iranyito vagy nem? Kb. fele-fele aki azt mondja, hogy nincs kesese es hajszal pontos illetve aki szerint forditva.

Mi az igazsag?

konnektor

konnektor.org/?p=70

Wiikend…

Mazohista módon nem rendeltem meg előre a wii-t, mert gondoltam majd pénteken besétálok szépen egy üzletbe és minden gond nélkül megveszem. Aztán csütörtökön kezdtem kicsit izgulni, amikor az index megírta, hogy minden hazai wii elkelt …

mcs

Érdekes, mert amikor 3 hete először próbáltam ki a Wii-t, én is úgy éreztem, hogy nem pontos, nem működik, nem volt “meghatározó élmény”. Aztán amikor múlt héten elhoztam haza, már egészen más volt, pedig nem állítgattam semmit. Talán hozzá kellet szokni, nem tudom.

Greg

nekem golfnál voltak problémáim, az apró kis ütésekkel, amikor putterrel kellett volna bepöckölni a labdát pár centiről. gondoltam én vagyok a hurka és hát persze a user manual-t ha elővettem volna akkor okosabb lennék… elővettem. nem lettem okosabb. így folyt tovább a kísérletezés, aztán csak sikerült pár apróságra, hogy mikor-milyen mozdulatot regisztrál. persze baseball-ban továbbra is rnd számomra hogy eltaláljak az ütővel egy labdát. hogyan tudok följebb v. lejebb ütni? hogyan kell alkalmazkodni a dobó 4 féle dobásához? na majd még gyúrok rá. http://konnektor.org/?p=70
tényleg wiiconnect24 mikor lesz már? hiába klikkelek rá minden nap, továbbra is “service not yet offered” fck

FB2

Greg, jo esellyel nem is lesz magyar WiiConnect24, allitsd at valamelyik fejlett orszagra 😉 Nekem UK settingel mukodik.

Handras

karpatx: de baj volt, es amint tudni lehetett az Intelre valtasrol nem is adtunk el ilyen gepeket, csak ha valaki kifejezetten megmondta, hogy neki az kell. iBookot mar 2005 szeptember-okotobertol nem adtunk el mert vartuk a Macbookot. Asszem a blogomon nem egyszer porba alaztam a G4 es gepeket…

karpatx

Nincs harag, csak annyira jonak talalom, hogy vegre valaki megprobal valamit valtoztatni a begyepesedett konzoljatekokon, hogy rosszul esik ha valaki rosszat ir rola (meg akkor is ha igaz 🙂 ).

root33

Szerintem ez se forradalmi, csak ezzel a szöveggel lehet eladni. Ez a világ ilyen…bármi is legyen, a régi szar!! dobd el, és vegyél újat….

nyenyec

Én az idén nem vettem meg a Wiit, de jövőre, mikor olcsóbb lesz és több játékból lehet választani, befigyel. Nem hiszem, hogy a Super Mario Galaxy nélkül tudnék élni.

Azon viszont vacilálok, hogy megvegyem most a Zeldát GameCube-ra, vagy majd csak jövőre a Wiihez.

Aszondod, hogy a kontroller nem tesz hozzá sokat?

aranyHAL

megvettem penteken
ma visszavittem
felejtos
majd a wii2
talan

vagy nem

Takoca

Karotta csak nem szórakozzon! inkább íron végre a blogjába! :)))

litch

jozsi!

pc-s kvekes mercevel ez a kontroller kb szar
de nalam azt csinalja h neha elvesziti a fonalat es elkezd a karakter korbe forogni
lol
amugy fel ora alatt tanultam meg hasznalni mar mar uzembiztosan es amugy lehet vele pontosan celozni
szerintem
wii roxxx

Gaboro

Ja ja! Karotta írjon a blogjába! Ha nem teszi, megátkozzuk: Nőjön Wii kontroller a keze helyére, és tudjon csak azzal autót vezetni!

Jack ez

lol, azért az a nagy buli igencsak feszengos hangulatunak tunik igy a video alapjan. mint amikor 4 szemuveges geek uli korul az asztalt, nagymama malnaszorpjevel, viaszosvaszon terito mellett a konyhaban.

erdemben nem tudok hozzaszolni a temahoz, nem terveztem es most sem tervezek wii-t venni, csak cs*szegetek

vargatom

Azért ez a wiisaber dolog elég látványosan demonstrálja, hogy mi lehetne az überkiller termék egy ilyen konzolhoz 😀

(De sajnos attól tartok, hogy csak a következő nekifutásra lehet majd normálisan megcsinálni…)

sonik n0ise

1 éve akarok GC-t venni.
majd ha 30 KHUF lesz wii, akkor veszek: 2 legyet egy csapásra, olcsóért.

geri

A Legend of Zeldáról: nekem nem tetszett a lassú indítás. Értem a filozófiáját, de furcsa, hogy a casual gémernek szóló konzol egy ilyen hc-játékkal jön ki. Vagyis nem furcsa, mert ad a Nintendo egyet a mamának, egyet a papának, egyet a hc gémer gyereknek is, de akkor is.

Rengeteget kell pöcsölni az elején, engem a terelgetés kiakasztott. Vö. Price of Persia 2, ami úgy kezdődik, hogy a csávó kizuhan az ablakon, és máris kardozni kell, vagy letosznak a tetőről a palotaőrök. Arra azt mondtam, gyá.

Mekkora lenne már ez a Wii-vel! Az elején rögtön rád ront az ellen, elő a kardot, védd magad, paraszt, aztán majd ha túlélted, és elmenekültél a lángoló faluból, akkor a hegyekben az öreg szamuráj kitanít, hogyan kell rendesen lóbálni a szablyát, és lehet majd szofisztikáltan harcolni.

Fel kell építeni ennek az eszköznek a pedagógiáját, de akkor már izgalmasan.

Uff.

whave

a golfban a putterrel egyszeruen ra kellett jonni, hogy csuklobol nem lehet eleg finom mozdulatokat csinalni; vallbol mindjart konnyebben ment, elsore guritottuk be, miutan sikerult lustasagunkat lekuzdeni es felallni vegre, ahogy azt golfban illik 😉

amugy a pontatlansagok lehetnek a wii sports sajatossagai is, ez csak egy starter jatek, konzolhoz adjak… par nagyobb durranas utan erdemes visszaterni erre a pontossag kerdesre.

sonik: nem kell egy GC? 😉

al

Most nem arrol volt szo, hogy ilyesmire nem koltesz es ezert vegyunk neked DS-t? Vagy csak a DS-re nem koltottel es a Wii az mar mas? 🙂

Rack

Zseniális konzol! Nem konzoloztam mostanában, de ez a tenisz és a golf besz@rás!
Imádom!

Vogon

elég hamar sikerült vennem,
Eddig csak PC-n játszottam RTS és FPS témákban főleg, így a Zelda új volt eléggé. Elsőre értetlenkedtem, de nagyon megszerettem, és azóta is tolom.
A kontroller: a Wii sportsban jó adag kamu van. A tenisz szarik rá hogy éppen fonákot vagy lecsapást ütök, ha megy az ütő ő is üt, és kezdem úgy érezni hogy nem sok közöm van hozzá merre csavarodik a labda. Ugyanígy a bowling. Ettől függetlenül tök jó vele játszani mert az hogy a testedet is beleveszi a játékba kipótolja a polygontenger és az 5.0-ás shaderek hiányát:)
A barátnőm is imádja.

Red Steel
hallottam róla jót is és rosszat is. Megvettem. háááááát képtelen vagyok megszokni az irányítást! Egér kéne de úgy meg nincs értelme.
El is adom a játékot ha kell valakinek 🙂