Personal finances (2)

Május elején elindítottuk a sorozatunkat annak egy lehetséges módjáról, hogyan tudjuk managelni és átláthatóvá tenni a havi pénzügyeinket. Ezt folytatnánk most egy könnyen kezelhető és szűrhető, napi felírásokhoz is használható Excel táblával.

kiadasok.png

A fenti formában nagyon kényelmesen írhatjuk fel a napi gazdasági eseményeinket. A dátum képletezett, így a következő nap elteltével egyszerűen csak “lehúzzuk” a cella jobb alsó sarkát, és máris a következő dátumot kapjuk. Azonos napokat legegyszerűbb másolni.

Az összeg töltése formázott, tehát csak be kell billentyűzni a számokat. A harmadik oszloptól kezdődnek a számlaosztályok. Ezt mindenki úgy alakítja ki magának, ahogy kedve tartja. Célszerű nem túl sok főosztályt készíteni, mert erre majd szükségünk lesz a riportozásnál. Pl étel – szórakozás – rezsi – sport – egyéb. Az egyes főosztályokat alosztályokba rendezzük, így az étel alá besorolhatunk reggelit, ebédet, vacsorát, illetve a használt négyes réteg lehetővé teszi még azt is, hogy egyéb megjegyzéseket, így például a vacsora helyszínét (amennyiben étterem) vihessük fel.

Kiemelendő a B1 cella, ami mindig az oszlop szűrt összegét tartalmazza. Ezt a

=RÉSZÖSSZEG(9;B2:B9000)

függvény használatával arra is kiterjesztjük, hogy a leszűrt sorokat számlálja csak. Így lehetőségünk lesz arra, hogy vizsgáljuk azt, hogy mennyit költöttünk az egyes számlaosztályokra külön-külön. (Annak, aki nem ismerné: az előre beállított autoszűrő segítségével a fekete oszlopok melletti lefelé mutató nyilakkal kényelmesen szűrhetünk bármire.)

A formátumot napi szinten kell használni, tapasztalatom szerint egy nap néhány gazdasági esemény ér bennünket, ezeket vagy még az irodában bebillentyűzzük magunknak, vagy felfirkáljuk egy cetlire, esetleg fejben tartjuk.

Hónap végén érdemes elmélyedni a számokban és levonni a megfelelő következtetéseket, aztán új táblában folytatni. Én magam minden hónapot elsején kezdek, és az utolsó napon zárok le.

(folytatjuk)

40 hozzászólás

deKata

2007 november ota vezetem en is, 5 kategoriam van: kaja, szorakozas, muszaj, egyeb, ruha.
Amiota vezetem, minden honapban egyre tobbet koltok, es egyre tobbet borzongok azon,h szorakozasra (mondjuk ez egy jo tag kategoria) es kajara mennyi megy el, de legalabb latom, ahogy elmegy, nem pedig fogalmatlan egyenlegnezes van, ugyhogy batran ajanlom mindenkinek!

sHelf

regota gondolkoztam mar, hogy elkezdem a modszert, na most, elseje van, tokjo.
koszi a tablat, letoltottem, kiprobalom.

speed

Én a kovetkezo verziojat fejlesztettem ki a trackelésnek:
Excel tábla, bal oldalrol kezdve fentrol lefele havi szintu bontasban a napi datumok, vizszintesen pedig a fo kategoriak (Étel-ital, Számlák, Egészségügy, Utazás, Kultúra-művelődés, Technika, Iskola-tanulás, Ruházkodás, Szórakozás, Extra). Az igy letrejovo matrixot feltoltom napi szinten adatokkal, alul pedig vizszintesen kiszummázva a bevétel/kiadás részek, egyben is, illetve a fo kategoriakra lebontva. Ezt aztan atviszem egy melléktáblába, ami folyamatosan éves szinten szamon tartja, hogy épp hogy all az egyenlegem overall, illetve ha sporolok vmire (nyaralas, tandij, stb), akkor azt is felviszem egy kulon részre, és folyamatosan szamoltatom vele, hogy éppen hogyan áll a szukseges reszegyenleg.

Ahogy nezem ez is kábé erre az elvre épül, talán egy kicsit egyszerubben. Mindenkepp nagyon hasznos, és az elemzés része a legizgalmasabb: hol is ment el a pénz? 😀

bp

Ezt csinálom egy éve már lassan, és határozottan fejlődőképes vagyok a kiadások csökkentésében. Szóval még az olyan genetikai költekezőket is mint én is, képes egy ilyen táblázat néha megállásra késztetni. A konzekvenciák levonásával egy egészen új életvitel, céltudatos, határozott vásárlás és pénzmanagement hozható létre, mely igen hasznos lehet az élet nevű társasjátékban 🙂

markoo

Tetszik a dolog, én is vezetem más módszerrel viszont most ezt kipróbálom. Kérdés viszont ha egy alkalommal ugyanazon helyen sok mindent vesz az ember. Ilyenkor otthon bogarásztok/szortíroztok?

gyuz

Bizony szep! En google spreadsheettel tolok egy hasonlo tablat. Funkcioban kicsit meg korlatos, de mindenhonnan elerem (frissen!), s ez nekem fontosnak bizonyult. A parommal kozos szekcio kezelese excellel pedig… hmmm.. igencsak kacifantos lenne…

ice

csináltam ilyet anyáméknak, és nagy boldogok vele.
annak nem látom értelmét, h miért kell minden hónapban új tábla + subtotal helyett pivot-táblát pls., és akkor aztán tényleg olyan kimutatást lehet csinálni, amit csak akarsz

CsasZ

Józsi, ha már gmailt használsz, nem gondolod, hogy le kellene számolni a hierarchiákkal és cimkézni ezerrel?
Van létjogosultsága a hierarchikus számlarendszereknek is, lásd üzleti számvitel mint olyan, de az átláthatóság és egyszerűség jegyében bőven belefér az, hogy cimkézel. Mivel Excel, ezért persze minden tétel csak egy cimkét tud kapni. “Kaja” és kész, egyszerűen nem érdekel, hogy reggeli vagy Tesco bevásárlás. Továbbá “konyv”, “auto”, “utazas”, “Ruha”, “ajandek”. Bővíthető később, de nem kell nagyon görcsölni. kb. 25-30 cimke az egész élet. Sokkal egyszerűbb szűrni, kimutatásokat csinálni, stb.

Továbbá még mi ezt csinálunk:
– Külön sheet-en a lakáshoz kapcsolódó rezsi, a bankhitelek törlesztése és az egéb (többi mind) kiadás rovat számára.
– minden tétel mellett megadva az adott hónap, ez a havi összegzéseknél (fkeres) jön jól.
– összegző sheet a havi költésről, ide egyszerű csinálni kummulált, átlagos vagy 12 havi mozgóátlagot az elmúlt hónapokról

dobisan

Én egy ilyet csináltam magamnak a te ötleted alapján.

http://href.hu/x/5w00

Most jöttem rá GDocs -ban hogy lehet gadgeteket használni és ez tetszik. A Maps -os külön bejön. Useful stuff. 🙂

Mefi

Én egyébként régóta keresek egy olyan programot (ne adj isten webkettes alkalmazást) amely címkékkel, cuki ábrákkal, dátum szerint, tételesen kezelné a költségeimet, mert durván egy éve vezetem ezeket exceltáblában, és hát elég nem a legjobb megoldás.

Ott van a Mint, ami remek lenne, de az vele a baj, hogy csak a bankon keresztül történő tranzakciókat kezeli, és ugye mondanom sem kell, hogy az OTP nem a legjobb erre.

Van még a Yahoo Finance, de hónapok óta nem lehet bejelentkezni-regisztrálni, tehát egyelőre kiesik.

Szóval a dolog hosszútávú megoldását egyelőre egy saját alkalmazás kivitelezésében látom, ami a mindenféle hasonló dolgokat elvégzi, és rengetegféle keresési és kimutatási lehetőséggel rendelkezik (címkék, havi, napi, tételes költség, konkrét termékre, kategóriára és így tovább). Mert az exceltábla sem rossz megoldás, de egy idő után komolytalannak érzem.

ablak

Értem, szóval fillérezgetünk hetekig, aztán meg felírjuk, hogy

580 000 | macbook

Mefi

Mondjuk a Google Docsszal tényleg jó az exceltábla is, hiszen bárhonnan eléri az ember (nekem például ez a legfontosabb) csak egy idő után korlátjai vannak.

nrg

jelentem, május 19 óta használom az előző postban említett excel táblát. 🙂

pappito

én iFinance-t használok és jó.
Korlátlan fő és alkategóriák, színezve, korlátlan bankszámlák, hitelkártyák, debitkártyák, színes-szagos grafikonok, kimutatások. Átvezetés egyik zsebből a másikba. többféle kurrenci. Importál csv-t és van egy “auto assign” funkciója, ami kifigyeli, hogy ha mondjuk teskóban vásárolsz, az automatikusan a kaja kategóriába megy, ez egy hosszabb blokk vagy számla feldolgozásakor nagy segítség.

nyilván nem ad olyan teljeskörű szabadságot, mint az excel, viszont mindig ugyanazon a sínen haladsz, és párezer forint volt. Nekem tökéletesen lefedi az igényeimet.

Excel mágus :-)

Örülök, hogy folytatod.

Apró tipp:
F2, aztán CTRL+. beteszi aktuális dátumot
Más dátum beírásánál (ha a cella formázott) így gyors: 6/2 = 2008.06.02

juan

mikor a baratnom meglatta mit olvasok, annyit mondott: “na, ez is olyan hulye, mint te vagy”. pedig en mar vagy 2 eve abbahagytam a kiadasaim irasat. nem tudom sirjak, vagy nevessek.

code red

Józsi, a Quicken miért nem játszik? Én már vagy két éve használom, és baromi jó ilyen home finance dolgokra.

CsasZ

A kész alkalmazás szerintem sem jó, mert elvisz az erdőbe. Nekiállsz olyanokat csinálni, amire semmi szükséged sincs. Könnyen szem elől téveszti az ember a célt.
A saját excel pont annyira fog fejlődni, amennyire szükséges. Nekünk pl. arra kell, hogy lássuk mennyit költünk nagyjából, így tervezhető a jövőbeli cash-flow, nyugodtan tud az ember pénzügyi döntést hozni (felújítás, nyaralás, felmondás :)))

Nem elhanyagolható az sem, hogy a bütykölés közben az ekszel korlátait feszegetjük és tanuljuk :))

ablak:
Aki nem bánik tudatosan a pénzügyeivel és nem alapból kőgazdag, annak soha nem fog beficcenni a 6 kilós Macbook. Bármely pénzcsináló tevékenység alapköve a pénz természetének megértése. A legjobb gyakorlat pedig, ha a saját háztartásodra is úgy tekintesz, mint egy részvénytársaságra. Függetlenül a jövedelem nagyságától hamar rájön az ember, hogy milyen ingatag a családi Rt., ha csak egy-két jómunkásember az összes erőforrás az eszközök rovatban :))

Szóval tanulni, tanulni, tanulni. (Gazdag papa, bwm.hu blog, vakmajom, dr. tóth andrás blog, stb.)

piettro

Angelday, csak a pontosság kedvéért :).
http://documents.google.com/support/spreadsheets/bin/answer.py?answer=91612
itt van az autoszűrő a google spreadsheet-hez.
Excel egyébként tényleg többet tud, ezt viszont elérem mhelyről/otthonról is. Lehet választani. Persze, aki iPhone-on tárolja az excel táblát az könnyen vagány…>:)
(És ha akarnám, akár mobilról is, de nem akarom, mert 1. kifolyik a szemem az egérmozitól, 2. napi 2X5 perc bőven sok leírni hogyan fogy a fizetés:))

ivady

Az én excel adatbázisaim sokszor 20.000 sorosak és 20-25 oszloposak, igaz nem is az autószűrővel elemzem az adatokat. Érdemes kipróbálni Data menü azon belül a PivotTable Report. Egyszerű és zseniális. Na nem okoskodni akartam, csak mosolyogtam a postokon 🙂

Mefi

Ebben az egészben a legrosszabb az, amikor a hóvégi összesítőre pillantok, hogy “jézusom, mire ment el ennyi lóvé”. 🙂

hzx

Szerintem sokszor kitárgyaltuk már, hogy a költségek jegyzésének nem technikai, hanem inkább emberi korlátai vannak. Írja az ember, görcsöl hogy benne legyen az utolsó kávé meg újság ára is, aztán pár hónap múlva rájön, hogy nem lesz több pénze tőle és hagyja a fenébe.

sonik_n0ise

“rájön, hogy nem lesz több pénze tőle ”
cserébe sosem aggódik, h mi a pékre folyt el a zseton 🙂
2007.01 óta van ilyen xls-em.
nekem van a szokásosokon kívül “benzin/bkv”, “gyerekek” és “extra” rovatom is.

A.

AD, ha vege a self made finance sorozatnak, rogton raterhetnel a self made ToDo list-re. Azt a finance-szal ellentetben mai napig hasznalom, kivancsi vagyok, mas milyen rendszert hasznal vagy alkotott maganak…

Ogelo

Ahogy nézem mindenki csak a költéseket jegyzeteli. De mi van a befolyó összegekkel. Fizetés, vállalkozás, kamat stb. Valamint nekem még egy kicsit szürke kategória a kaja jegy.

Benjámin

AD, megtennéd, hogy visszapakolnád a demo.xls-t a tárhelyre? Jól jönne, az én rendszerem teljes káosz, gondoltam, kipróbálom a tiédet.

Köszönöm!

Benjámin

AD, köszönöm!
Azért referencia-anyagnak kiváló. Minden megoldásból tanul valamit az ember, ez a szép az egészben.