Egon és Dönci (2007)

Megmondom őszintén, nagyon nehéz helyzetben vagyok, amikor a magyar független 3D animáció egy egész estés alkotásáról kell írnom. Megtehettem volna már régebben is, de most jutottam el oda, hogy letöltöttem ingyenesen a honlapjukról a teljes, több, mint egy órás filmet, az Egon és Döncit.

A helyzetem azért nehéz, mert először is magyar alkotásról van szó, másrészt olyan alkotásról, ami megpróbálja a lehetetlent egy egész estés animációs film keretén belül. Végignézve a filmet csak állok itt, és nem értem.

Döbbenetes, elképesztő, hihetetlen mennyiségű munkát öltek bele ebbe a moziba a készítők. Az elsőtől az utolsó snittig látszik. Rettenet módon kimunkált képek, modellek, textúrák, fények, barokkos sokadalom VÉGES-VÉGIG az egész mozi. Belegondolok, hogy ezt emberek éveken át készítették, és reszketni kezdek ebben a pöcs melegben is.

Az Egon és Dönci ugyanakkor nem film. Inkább egy demoscenére hasonlító 3D animáció végig, amiben van egy Egon, meg egy esetlen Dönci. Több, mint egy órán át nézzük, ahogy szenvednek, kínlódnak a 3D jelenetekben. Ilyen animáció, olyan animáció, ilyen zene, olyan zene, pörög-forog véges végig minden különösebb ok nélkül. Úgy tűnik, mintha a készítők szemében az eszköz lenne maga a nemes cél.

A rendezés, vágás és kamera sínylik meg leginkább ezt. Nem sikerül rájönnöm arra, hogy most akkor mi is ez a film azon kívül, hogy a készítők jól láthatóan megtanultak kezelni néhány 3D animációs szoftvert igen professzionális szinten, de ennél sajnos nem jutottak tovább. Márpedig itt egy történet lenne, jelenetek, zsinegre felfűzhető gyöngyök, amit ha megfogunk az egyik végénél, nem hullik szét. Sajnos itt nem ez van, hanem demoscene van, meg “part”-ok vannak.

Nem segít az egészen az sem, hogy idétlenül vannak “hangolva” a karakterek, nyámnyognak, motyognak végig maguk elé, ami tudom, hogy koncepció. Csak éppen nem jó. Vagy így nem jó. Fárasztó, unalmas, erőltetett és természetellenes.

A kamera minden jelenetben “flypath”-on kell, hogy járjon. Ha kell, ha nem. Komolyan mondom az első negyed óra után próbáltam észrevenni, hogy HOL LESZ MÁR egy jelenet, ahol áll a kamera. Nincs ilyen, ne is keressük. Egyszerűen nem lehet figyelni a történetre, mert mindig “mozog” valami. Nincs ritmusa, nincs lüktetése az egésznek. A magával ragadás ebben a moziban nem létezik.

Borzasztóan értékelem, hogy megcsinálták a projektet. Beleölték a rengeteg munkaórát, a fiatalságukat, a sok évet. De nem sikerült filmet, csak egy demoscene alkotást csinálniuk. Tudom, hogy ez most így faszság, de ez van. Átgondoltam, és le is írom.

Annak idején az Exceed democsapatnak volt egy díjnyertes demója, ami egy az egyben ezt a filmet juttatta eszembe. Ott az volt a sztori, hogy valami 3D szobában megelevenedtek a mindenféle tárgyak és ott ugráltak, meg pörögtek-forogtak. Detto ugyanez volt az érzésem, hogy öncélúan kell “forgatni” a kamerát, az objektumokat; a vázát, kakukkos órát, tintapacát, és még ki tudja mi mindent. Mint technológia borzasztó impresszívnek tartottam. Mint rendezés, mint élmény: unalmas és érdektelen.

Ha már itt tartunk, egy demóban is laposnak tartom ma már ezt a típusú megközelítést: bejön, forog, kimegy. Bejön a másik, forog, kimegy a képről. Tudjuk, hogy ez miért van, mert 1990-ben még nagy számnak tartott megforgatni valamit. Ma nem az. Ma a történetmesélés az.

Érdekes módon a napokban láttam a Peach (Big Buck Bunny) nevű szintén független 3D animációs kisfilmet. “Open source” mozinak szokták hívni, mert nemcsak a teljes film, de a forrásanyagok is letölthetők, és a szintén ingyenes Blenderrel szabadon továbbtekerhetők.

A Big Buck Bunny nagyon jól mutatja azt, hogy mitől lesz valami sztori. Érdemes összehasonlítani a kettőt. Megfigyelni a jeleneteket, beállításokat, szerkesztésmódot, kamerát. Mi hogy történik benne. Persze, a BBB is “csak” egy Pixar lopás, ha úgy tetszik. Viszont nem akar soha egy halál egyedi dolog lenni, csináltak egy nyílt forráskódú filmet kilencen néhány hónap alatt, amivel egyrészt marketingelik a Blendert, másrészt egy csomó funkciót fejlesztenek ennek kapcsán a Blenderbe.

Egyszóval jó dolog a demoscene arra, hogy megtanuljuk használni az eszközöket, de sose felejtsük el, hogy mi az, amin dolgozunk, és mi a cél. Ha giccses effekt-parádé, akkor demoscene partyt még nyerhetünk vele, de ha egész estés 3D mozifilm, ahhoz több kell.

Minden tisztelet az alkotóké a befektetett és beáldozott munka miatt, és nagyra becsülöm azt, hogy végigcsinálták mindezen tényszerűségek ellenére is. Maximum respekt.

update: A készítő Aenima csapattal egy interjú erre. Thanks Dob!

update 2: Érdemes megnézni az Aenima honlapját, ahol egyéb munkáikat is megfigyelhetjük. Így például az új filmjük, a DraQla trailerjét.

35 hozzászólás

koh

ámen. látványos és szép de k@va unalmas volt. De azért egy Gratula jár a készítőknek 🙂 megérdemlik.

pappito

A BBB képre nézve a gyerek aszonta “apa ott mókus van” 🙂

Szerintem nagyon jó, hogy van E&D. Ha már kézben a technika, előbb utónn lesz hozzá koncept is! Ha ezek összeállnak, akkor lesz egész estés magyar animációs 3d mozi. Valahol el kell indulni. Én drukkolok.

Én nagyon szeretem a pixart, főleg az eredeti ötletek miatt. De azt még jobban szeretném, ha egy magyar 3d csapat szorongatná meg, és a csapat gennyesre keresné magát a tehetségéből és a szorgalmából.

Handras

pappito: a Pixart csak egy valaki szorongathatja meg: a Pixar. 🙂 Pixar az animacios filmek istene, magyar csapat sosem eri utol oket. Ha utoleri oket egy magyar, akkor fel fogjak venni a Pixarhoz dolgozni 🙂

GK

angelday: nekem majdnem ugyanez jött le a filmről, amikor megnéztem. Tényleg szép, de miről szól?

vsz

azt azert ne felejtsuk el, hogy egy Pixar movie-t nem egy nehany fős team csinal meg elejetol a vegeig (meg a legelso rovidfilmeket sem, azoknak pedig mar tobb mint 20 eve). sztem egy velhetoen egesz pici teamtol ez tobb mint szep munka, ezuton le a kalappal! sztem ha tarsulnanak egy jo iro/rendezo/dramaturg/etc csapattal (ez sem egyszeru persze), akkor megnagyobbat lehetne guritani.

pappito

Handras, sok igazságod vagyon, általában a tőke meg az alkotótehetség nem egy kézben szokott lenni. A pixart pedig nem csak diznilend irányból lehet megszorongatni szerintem, nem egy újabb ratatujit kell csinálni, ötlet meg itt is lesz azért.

Amiről te beszélsz, az jól látszik itt a Wetánál (ők csinálták a gyűrűkurás cg-t meg a kingkongot, meg ilyesmit) nagyban játszanak profin és felvásárolják előbb-utóbb a szakmát, aki alig várja, hogy a wetánál dolgozhasson. Nyilván így van a pikszar esetében is.

Egyébként meg a pixar filmek a magyar szinkron nélkül 70%-osak. Itt ugye kevés a magyar szinkron, és egész egyszerűen fatengelyes a szöveg. Cars-verdák pl. az eredeti szöveg ergya 🙂

De az öteltek viszik az egészet azok pedig verhetetlenül eredetiek, szemben az egonnal.

Amúgy pedig nem baj, ha a pixaros stáblistákon sok magyar név lesz, sőt!

_alesi_

A Pixar mesefilmekben olyan, mint az effekt stúdiók térfelén az ILM, gyakorlatilag nincs ellenfele. Persze a Dreamworks Animation mostanában egész szépen feljött, de azért még le kell tenniük pár mesefilmet filmet az asztalra, mire megszorongatják a nagy öreget.

Dob

Igazából az a baj, hogy az EgonDöncinél a technológia oldaláról közelítették meg a filmet, miközben a nagyok filmjei az ötletre épülnek, és a technológia mellékes, mert azt csinálnak amit akarnak.
A technikai tudás kevés egy filmhez, mint ahogyan a pénz sem elég. Ötlet kell, a megvalósítás mellékes, és ha jó a csapat, akkor részletkérdés.
Szerintem a Dreamworks is van olyan jó, mint a Pixar, de ez már más kérdés. (A Szörny Rt nekem favorit pl)

btw: a készítő csapat, az Aenima, ami erős demoscene háttérrel rendelkezik. egy interjú velük itt:
http://scene.hu/news.php?extend.432

vsz

Es meg a Szorny Rt. is Pixar 🙂 Dreamworks-nel a Pixarhoz kepest hianyzik a hatterbol a vizio, egy jo story-teller es az egyeni – szivbol jovo! – otletek, amitol a Pixarek annyira jok.

jplush

Hat nem tudom. Nem neztem meg a “filmet”, csak atlapoztam a weblapjan a galeriat es nekem mar a karakterek nem jonnek be alapbol. Egyszeruen benak, esetlenek minden kerekitve, smootholva, gombolyitve. Abszolut nem szimpatikusak a szereplok. 🙁 Igy aztan letolteni sincs kedvem…

vsz

AD: Most neztem meg a BBB-t (allat!), es – bar nem konnyu kiszurni a duplakat a stablistabol – a BBB-e messze jobban szerepekre bontottnak es tobbemberesnek tunt mint az E&D. Sztem E&D-eknek a “filmes” ember hianyzott, es eleg lett volna egy rovidfilm.

Credo

Engem az zavar nagyon az E&D oldalban, hogy az embernek fingja nincs mi mekkora. Nehéz lett volna kiírni, hogy hány giga a 720p és hány az 1080p?

Egyébként jó pár évet ért a projekt, sokan régóta várjuk. Indulgattak democompókon önmagukban is tűrhető rövidfilmekkel, ha úgy vesszük, a nagy mozi előzeteseivel, amik nyilván meg is alapozták a szakmai és anyagi kapcsolatokat a mozi (és kis híján egy tévésorozat) megszületéséhez, emiatt is le a kalappal a kis csapat előtt. Itt figyelnek: http://pouet.net/groups.php?which=2103 (konkrétan a majdnem 5 éves “egon and dönci – first man on mars!?” és a “surprise (egon and dönci – last man on earth!?)” E&D témájú, de a többi munkájuk is remek).

Credo

Angelday: Kösz az infót. Végül a DVD-re esett a választásom, többnyire asztalin tolok mindent, de azért jó tudni, hogy mi mennyi. 🙂

Macc

Nekem is hasonlo a velemenyem, azzal a kulonbseggel, hogy sztem a hatter nem illig egonhoz es doncihoz. A hatter nagyon-szepen ki van dolgozva de a szinek nem az igaziak, es a stilusa sem kiforrott. Egon teljesen mas. Erthetetlenul elnagyolt, idetlen, nincsen orrlyuka, esetlen a mozgasa. Donci viszi a palmat, egy rossz szortomb, aminek a szajaban nagy feketeseg van, mozgasa meg esetlenebb. Es erre jonnek a hangok: a zene ritkan illik a latvanyhoz, es a dialogusok farasztoan unalmasak. Az hogy vegignyognek 1,5 orat, az borzalmas. Nem tudom mi lehetett ebben a koncepcio.

Osszessegeben azt mondanam a produkciora, hogy az animatorok ugyesek, de kellett volna meg egy forgatokonyv iro, egy rendezo, egy jo hangmernok, es art director, es egy profi animator.

Macc

Szoval nem az animatorok ugyesek, hanem a 3D-s emberkek kezelik jol a programot, de animalni mar nem tudnak annyira. Az kulon szakma, nem is az o dolguk lenne.

Zoltán

Sztori terén az Alterego-éktól kellett volna tanulniuk. Eszméletlen jó szinkronparódiát csináltak a Mátrix-ból, Vektor címmel. Ők teljesen más történetet tettek tettek a már ismert film mögé. Zseniálisak.

yet

Nekem a draqula trailer elejen a kastelyos reszrol egy az egyben az unreal menukepernyo ugrott be 😀

Takoca

Tök igazad van ettől függetlenül nekem tetszett a film. Na jó megnézni nem fogom megint, sőt amikor néztem jó darabig én is untam, aztán az összhatás mégis az volt hogy kuvajó.
Amit nem említesz: a képi megvalósítás mellett szerintem a zenei része is nagyon ott van! Munka mellett háttérben ideális.

DarkEvil

Egész nap próbáltam letölteni, de nem engedelmeskedett… Se FF 3.0 alap letöltőprogramjával, se FlashGet. Holnap újrapróbáljuk 🙂

Dark`

Atis

fátter, azért jött ez most elő, mire nemrég rakták ki (pl.) a hdbits-re? 🙂

Leroy

Vajon Egon&Donciek hallottak mar errol a Bittorrent nevu csodarol? Vagy az “illegalis”? 🙂 Elso nap, mikor ingyen kijott, konkretan ok irtak ki a weboldalra, hogy lehalt a szerver a nagy erdeklodes miatt, de lathatoan nem vilagosodtak meg nagyon azota sem.

Hjanos

Nekem tetszett a film.

És még mielőtt a végén kiírták volna a Reality Master álltal hülyeségnek titulált üzenet, már a film vége felé éreztem, hogy ilyenről fog szólni a film. Lepusztult Földre érkezett meg Egon… Emellett szerintem még az emberi tévedésekről is szólt, pl mikor először Egon nem is a Földön akart leszállni hanem inkább elaludt valamint, hogy a repülő csészealj nem humanoidnál hanem a macskánál kereste az intelligenciát.

Valamint tetszett, hogy belecsempésztek pár kedves magyaros dolgot is a filmbe: paradicsom – paprika – sülkolbász – butykosüveg… 🙂

Tamás

Szép dolog ez az egész, de hogy került 35mm-es celluloidra azt nem tudom.. Mindenesetre remélem összejön a srácoknak a következő projekt, kár lenne értük. De ez valahogy /annak idején sem és ma sem/ NEM JÖTT ÁT 🙂

peti

Szerintem a probléma azzal van hogy kicsit sem jöttek rá a nem kevés idő alatt míg elkészült hogy:
“Hallod Béla! Ez tök unalom nem kéne egy történetet íratni valami hozzáértővel?”
Lehet ha csak valami kezdő történetíró vagy bárki foglalkozott volna vele egy szombatot meg egy vasárnapot nem csak referencia film lenne.
Ez bizony őket minősíti! Jó csapat, de egyenlőre nem életképes. Ettől függetlenül sok sikert!

peti

Most nézem igen a comment dátumát kicsit lemaradtam az előttem szólóktól de sebaj mert jó ez az oldal és szívesen csekkolom mindig!