Fenyő Balázs: Photoshop és a cloud porn

Felhívott Józsi, hogy posztolnék-e egy képet a Plastikra, amíg nyaral. De mit? Mi lehet az, amit én mutathatnék a Plastik olvasóinak? Végül arra jutottam, hogy megosztok veletek egy kis digitálisfénykép-utómunkálati trükkcsokrot. Photoshopban.

Vegyük például a biztosan többek által ismert Hungaroringi Audi R8 fotót.

Audi R8

Abba ne menjünk bele, hogy jó kép-e, szerintem autó ábrázolásnak nem igazán. De maradjunk a témánál. Az a baj ezzel a képpel, hogy nem elég kontrasztos, túl fakó. Nem kelti fel a figyelmet. Márpedig az lenne a cél.

Kiindulásként vegyük az eredti RAW képet. A RAW vs. JPEG vitába ne is menjünk most bele, legyen annyi elég, hogy szükségünk van a 12 bitnyi színmélységre, amit a RAW ad (szemben a JPEG 8 bitjével). A konvertáláshoz a Photoshophoz tartozó Adobe Camera Raw (ACR) nagyon jó eszköz.

ACR alap beállításokkal

Azok sem voltak hülyék, akik a csúszkák sorrendjét kitalálták. Abban a sorrendben kell beállítani, ahogy jönnek egymás után. Állítsuk őket tehát a következők szerint:

  • Fehéregyensúly: Ezt kell a legkevésbé magyarázni. Minél jobban süt a nap, annál inkább jobbra kell tolni. Jelen esetben egy kicsit csalok, szándékosan húztam lejjebb, mint ami a valódi érték volt, ettől kicsit kékebb, hidegebb lesz a kép. Később ez még jól jön.
  • Exposure: itt a felül lévő hisztogramot kell nézni, a lényeg, hogy ne nagyon csússzunk bele a jobb szélébe. Ne felejtsük el a szemünket sem: nézni kell a képet. Ahol a legjobban néz ki, ott lesz jó.
  • Recovery: ez a túlexponált részeket hozza vissza. Ez a személygépjármű ezüstmetál volt, sütötte a nap is. Ha az expó értéket akarjuk úgy állítani, hogy ne égjen be az oldala, akkor az egész kép sötét lesz. Ezért a képet úgy állítottam, hogy az összkép jó legyen, az oldala beég, ezt a csúszkát meg jól eltekerjük jobbra. Ettől a kép fakó és kontraszt nélküli lesz.
  • Fill light: a fenti ellentetje, kivilágosítja a sötét részeket. Ezt is jól feltekerjük, mert a kontrasztot később mással fogjuk megadni a képnek.
  • Blacks: ezzel lehet a feketéket még feketébbé tenni. Miután a képünk már amúgy is nagyon fakó, ezt is jól feltekerjük. Érzésre. Mostmár nagyjából jól kellene kinéznie.
  • Brightness, contrast: ezeket hagytam alapon. Az a baj ezekkel a csúszkákkal, hogy nem lehet elég finoman szabályozni, hogy a kép melyik részét állítják. A kontraszt tekerése ráadásul túlszaturálja a képet, nem érdemes használni.
  • Clarity: ez nagy okosság. Nehezen tudom leírni mit csinál. Kicsit olyan, mintha minden kontrasztkülönbséggel rendelkező résznél csinálna egy árnyékot. Érzéssel tekerjük fel. Ne nagyon, mert gagyi hatást kelt. (Fontos, hogy portrénál nem érdemes használni, mert mindenki zombi lesz tőle.)
  • Vibrance: ezt csak azért húztam lejjebb, mert Józsi mindig reklamál, hogy túlszaturálom a képeim. Később visszatérünk rá.
  • Saturation: ha valaki mégis a fenti contrastot húzta feljebb, ezt húzza lejjebb. Én nem, tehát nem.

Miért csináljuk mindezt, ha alig változik a kép? Mert a szemfüles olvasó látni fogja, hogy attól a kevés változástól kicsit 3D-sebb lett a kép. Valahogy így kell kinézzen tehát a beállítás. Fontos, hogy minden kép egy kicsit más, használjuk a szemünket, tekergessük érzésre:

ACR egyéni beállításokkal

Megnyitjuk a képet Photoshopban. Első dolgunk legyen az ocsmány koszokat leretusálni a képről (jelen esetben kettő). Én egy új rétegen szoktam mindezt, hogy ne bántsam az eredeti fotót.

Első lényeges lépés a shadow/highlight eszköz. Az alábbi beállításokat használtam, de fontos, hogy itt is minden képet egyedileg kell beállítani. És nem szabad túlzásba vinni, egyrészt, mert gagyi, másrészt, mert tönkreteszi a kép színeit.

  • Shadows, Highlights: Ezek nagyjából ugyan azt csinálják, mint az ACR-ben a recovery/fill light. Szerintem akkor működnek a legjobban, ha az amount és a radius egy vonalban vannak, és ha mindkettőre nagyjából ugyanazt állítja az ember. Ezzel lehet sokat kísérletezni, de nem szabad túlzásba vinni.
  • Adjustments: A fenti két csúszkahalmaz állítása megint elvitte a contrast-ot, ezért a midtone contrast csúszkát érdemes feljebb lökni kicsit. Érzésre.

Az alábbi beállítások egyébként nagyjából jók szoktak lenni. De legalábbis kiindulási alapnak jók lehetnek:

Shadow/Highlight beállítások

Most van egy kicsit lapos, kicsit furcsa képünk. Próbáljuk meg pótolni az elveszett kontrasztot valami olyan módszerrel, amitől egyrészt nem szaturáljuk túl a képet, másrészt adhatunk kékebb eget és fehérebb felhőt a cloud porn hatás eléréséhez. Ehhez csináljunk egy új adjustment layer-t: Selective color.

Selective color beállítások

Ennek az a lényege, hogy kiválaszthatjuk, hogy melyik színt melyik színnel dúsítjuk. Az ég a Cyans és a Blues színek élénkítésével kékül, a kontraszt pedig a Whites, Neutrals és Blacks állításával. Mindegyik esetben az utolsó, Black csúszkát kell állítani, ami az adott szín intezitását növeli. Minden képnél egyedi, ebben a konkrét esetben a következő beállításokat használtam:

  • Cyans: Black +30
  • Blues: Black +51
  • Whites: Black -19
  • Neutrals: Black -7
  • Blacks: Black +8

Mask

Megint nincs semmi különös tudományosság a dologban, érzésre kell állítani. Az eredmény pedig megint az, hogy a felhő kiugrik a kék égről, az autó élein pedig jobban érezni a térhatást. (A képen látható Blues: Yellow -7 is érzésre ment, nekem kicsit sárgának tűnt az ég.)

Az elején volt szó arról, hogy a szürke autó a fénylő napon nagyon világos foltokat mutat. Itt is ez a helyzet, a felhő kifehéredésével az autó oldala is világítani kezdett, itt egy fekete ecsettel visszafestettem a maszkon a beégett részeket:

Már majdnem jó. Csak még mindig kicsit fakó. Van még bőven olyan kontraszt növelési megoldás, amivel nem szaturáljuk túl a képet. Kell egy új adjustment layer: Gradient map.

Gradient map beállítások

Feketéből fehérbe átmenő grádiest kell használni, a réteget pedig Soft light és 30-40%-os átlátszóságra (ízlés szerint). Ennek az a lényege, hogy a sötét részeket sötétíti, a világosakat viszont nem bántja.

Akinek így tetszik a kép, az kihagyhatja a következő lépést. Nekem hiányzott belőle egy kis szín, így raktam egy újabb adjustment layert: Hue/saturation. Túlzásba vittük azt, amire eddig annyira ügyeltünk, hogy ne élénkítsük túl a színeket. Ízlés szerint tekerjük hát fel a szaturációt:

Hue/saturation beállítások

Unsharp mask beállítások

Nagyjából meg is vagyunk. Az utolsó lépés az élesítés. Erre a Filter > Unsharp mask a jó eszköz. Mindenki másra esküszik, én az itt látható beállításokat szoktam használni ilyenkor. Kicsinyítés után érdemes mégegyszer élesíteni kicsit, fontos itt is, hogy nem szabad túlzásba vinni.

Készen is vagyunk, lássuk az eredményt (előtte/után állapot kurzorrátétellel, nagyítás kattintással:)

Audi R8 a Hungaroringen

Próbáljátok ki ti is, töltsétek fel pl. az indafotóra és osszátok meg mindenkivel, aki szereti.

65 hozzászólás

Kretusz

az eredeti tényleg fakó az újhoz képest, de nekem az új meg túl ‘kék’ a régihez. az eredeti képen a kocsi ezüstszinü az újon meg acélkék. szóval nehéz azt mondanom hogy szerintem jobb lett a photoshop utáni kép.

beton

olyan nincs, hogy ezt mind 1 pass-ban, és nincs millió csúzka ?

The Hedgehog

Kipróbálom. Ez nagyon tetszik, főleg, hogy nagyon kevés brusht használsz és főleg a színekkel játszol… Most sárgulok az irigységtől…

gn

az új képről ordít, hogy manipulált, mesterkélt, *

* ide azt akartam még irni hogy szar, de nem ez a megfelelő kifejezés 🙂

gigi

Viszont a második már valóban figyelemfelkeltő. Ég és föld a kettő. Nekem teccik 😀

Crit

Hű az anyját! Pénteki megvilágosodás!
Még több ilyet!

Amúgy Dragant tudok még javasolni, az hasonlót csinál action-ben, csak jobban barnít.

napos2600

szép kis tutorial! viszont a végeredmény egy kicsit “erős”, de valszeg csak az én szemem van máshogy beállítva:)
túl kék, túl kontrasztosak, élesek a jobb oldali autók (ott lehetne egy kis blurrel még több mélységélességet szimulálni), persze ezek apróságok, mert órákat el lehet baszni egy képpel, de ami igazán nem tetszik az autó oldalán az árnyékok, azzal viszont kell csinálni valami, a többi szép munka! 😉

lipilee

nyilván te vagy a guru, de nekem is vészesen túl van kontrasztozva az eredmény, és fake lett tőle a kép.

persze nyilván az is számít, hogy az enber milyen színprofilú monitorral nézi, én meg most laptopon vagyok, de félek, hogy (tekintve, hogy a laptop pont lerontja a kontraszt) egy *valódi* monitoron még rémisztőbb lenne a látvány.

de a raw technika insightot köszi, sose próbáltam még.

birka

Szóval vendégművészek vannak!
Alapvető különbség van a két kép közt, az eredeti és a módosított is rendben van.
A második az ugye igazi cloudporn, nekem bejön ez a feeling, ízlés kérdése. Nagyon is illik az R8-hoz, meg a “Vorsprung durch technik” szlogenhez. Hideg, mint a jég, éles, szinte karcol – mint ahogy egy ilyen autóhoz illik. Balázs Totalcaros és egyéb képeinél nekem mindig az jön át, hogy mennyire érzi a hangulatot. Lásd a Lamborghini Espada cikket (http://totalcar.hu/tesztek/lamboespada/) az igazi 70-es évek feelinggel, plusz ott volt Bazsó blogján egyszer egy kubai képsorozat (linknincs), azokban meg benne volt Kuba.

klarky

Nekem nagyon bejön a második kép, én is szeretek napokig vacakolni egy képpel. Csak ilyenkor mindíg felmerül bennem a kérdés:

Mi is az a fotózás a 21-ik században???

eszpee

nekem csak a festés miatt a széleknél kicsit “hálós” ha érted autóval van csak egy pici gondom, egyébként nagyon fasza! a színcsatornás baszakodásban sok van, azzal rengeteget lehet játszani.

morcosmacko

Királyság ez a tutorial.
Csak azt a fránya 645-öt ne hanyagolnád annyira… 😛

Netremete

Azt hittem lesz valami újdonság a sorok között, de nem. 🙁

“Felhívott Józsi, hogy posztolnék-e egy képet a Plastikra, amíg nyaral. De mit? ”

Erről van nagyban szó. Csak azért, hogy legyen valami, nem kell még postolni…

greg

nagyon jó kis post, a hétvégén azt hiszem én is csúszkákat fogok tologatni! 🙂 ízlésekről nem vitatkozunk, a végtermék teljesen jól bemutatja a lehetőségeket, ráadásul inspiráló módon. több ilyen kellene! mondjuk Aperture használatával is 🙂
btw, az eredeti képnél használtál polár szűrőt? ránézésre “akár”, de nem tudom megmondani. analóg film esetében a polár nekem gyakran brutál eget tudott csinálni, digitálisnál mintha kevésbé. neked mi a tapasztalatod?

TcT

Én ezeket a lépéseket Lightroomban szoktam végrehajtani, teljesen kényelmes és még látványos is 🙂 Persze a lényeg a RAW kezelése, ami ugyanaz kb. mint a fotosopban.
Az utolsó layert már kicsit soknak tartom, de a végeredmény látványos és nyálcsorgató 😉

ps: Kékből sose elég!

Fenyob

Greg: azt hiszem volt rajta polár, de nem emlékszem pontosan. A digitálissal való összehasonlítás jó kérdés. Nekem digitálison is produkált már brutál sötét eget. Az elvnek ugye semmi köze ahhoz, hogy végül filmre vagy digitálisra rögzíted, szóval szerintem igazából nincs különbség.

miles

Az ég valóban fain lett, viszont túl sok az unsharp mask, amitől szemcsés lett a kép.

gaba

Ha abszolút linkek lennének a fényképekre, akkor látszódnának a feedreaderekben is.

SPS

azt kell látni, hogy egy autós magazinba R8-at így kell megcsinálni (fotó+utómunka, bár a piszok az optikán meg a polár (esetleges ?) hiánya … khmmmm ;))
pont jó példa az Espada-s cikkhez készült fotók, az teljesen más stílus, szintén teljesen stimmelő felfogásban
ergo: kiváló munkák (bár nem hiszem, hogy az én dícséretemre lenne szüksége)
személy szerint én előnyben részesítem a több helyszíni, és kevesebb utómunkát, de ezt manapság nehéz elkerülni. a konkrét végleges kép egy kicsit nekem is “sok”, de ez már szubjektív

A.

egy majdnem jo fenykepbol csinalt egy fasza kepet. nekem tetszik. FenyoB, johetnel gyakrabban. Szinesited a plastikot 🙂

Ha lehet ket (kozonseg)keresem:
egy nyalas kubai autos keprol vagy egy
finoman javitott portrerol szivesen latnek rovid postot.

Orosz Péter

Nézegetem lassan három éve a Fenyő képeit, és sose értettem, hogy miért tetszenek ennyire. Olyanok, mintha túl valóságosak lennének: mintha a világ igazából nem is lenne ennyire gyönyörű. A Fenyő azt mondta egyszer – ha jól emlékszem –, hogy ő csak a valóságot próbálja reprodukálni. Amit látunk. És csak kompenzálja például a fényképezőgépek az emberi szeménél sokkal kisebb dinamika-tartományát.

Na de mi a valóság? Mert egyszerűen nem ilyen kék az ég, ha felnézek rá, messze nem.

Kérdeztem is tőle, hogy mi az, amit szoktunk „Fenyő Magic” néven is emlegetni, amire ő általában ködösített. Most már értem is, hogy miért. Harminc darab szubjektíven beállított csúszkát nem lehet két mondatban összefoglalni. Pontosan olyan hülye kérdés, mint hogy író úr, ön miért ír úgy, ahogy ír? Ja és honnan jönnek az ötletei?

És most rájöttem. Nincs is valóság!

Amit a szemünk lát egy Audi R8-ból ott kint a szétvilágított Hungaroringen, az sokkal közelebb van az eredeti fényképhez, még akkor is, ha egy Nikon DX CCD valószínűleg gyengébb szenzor, mint az emberi retina.

De mit lát az _agyunk_, ha arra gondol, hogy Audi R8?

Kéket, szürkét, jéghideget, nagyon éles vonalakat, Vorsprung durch Techniket, Bernd Rosemeyer kísértetét, kinek mit rétegez rá ismeretei, érdeklődései és érzelmei szerint. Meglepő módon nekem pontosan azt, ami a módosított képen van.

Vagy mit lát abból, hogy Lamborghini Espada (http://fenyob.koga.hu/totalcar/lambo_espada/)? Egy régi autót, vagy furcsa, hetvenes évekbeli színekből felépülő képeket az élet egy olasz császáráról? Mert arról a korról az agyunk régi képek alapján alkot csak képet (ahogy a harmincas években az egész világ fekete-fehér volt). És ha elképzelünk egy régi Lamborghinit, annak olyan színei lesznek, mint egy negyvenéves brosúrának.

Rá lehet nézni egy napraforgómezőre (http://indafoto.hu/fenyob/image/197881-4e0601c7) anélkül, hogy Van Gogh napraforgóival szűrje össze az agyunk a látott képet?

A Fenyő képeiben az a csodálatos, hogy elvégzik helyettünk azt a munkát, amit normálisan az agy művel a retináról lejövő nyers információval. Ezért olyan furcsák. Nem vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy a valóság ennyire egyszerű. Normális körülmények között dolgozni kell rajta – Fenyő Balázstól meg készen kapjuk.

Ahogy egy régi pólómra volt írva: reality sucks. Objektív valóság nincs. Egy CCD nem fogja elmondani, hogy tetszik-e neki egy R8.

Már csak az érdekelne nagyon, hogy egy poszméh milyen képeket csinálna, aki az általunk így látott sárga virágokat:

http://diaries.kzamm.com/images/flower_yellow.jpg

UV-ben látja, így:

http://diaries.kzamm.com/images/flower_uv.jpg

Hofstatter

Én is hasonló csúszkákkal próbálok bohóckodni,
de most már látom is a dolgok mikéntjét. 😀

Köszi FB!

addikt

Fenyőb az espadás retrotechnikárol is írhatnál egy postot, hamár… 🙂 Köszönöm

.r.

én nem fikázom.. csupán megjegyzem, hogy nekem (szubjektíven) ez egy kicsit túl kék.. 🙂

bár messze jobb mint az eredeti, kicsit fakó kép.. 🙂

.r.

olyan érzés mintha egy marha nagy vihar után szürreálisan tiszta lenne a levegő a képen 🙂

Rack

Ez nekem túl vivid! Olyan mint amikor a hifi-n -sokakanak-: csutka magas és csutka mély. Közben meg az igazi zene a középtonusokról szól, mértéktartóan, erőszakmentesen.
Ettől függetlenűl bizonyára sokaknak ez jön be.
Én úgy gondolom, hogy valahol a 2 közt lenne jó. Mértékkel.

ndr

Gaba
Gugli reader hozza a képeket, csak az utolsó egérre vátozósat nem.

eFi

Szerintem igenis agresszívabb állat lesz a kéktől ez az R8, ami direkt jót tesz neki. KocaFotosopperként is minden elismerésem Balázsé.

suexID

Amit itt igazából értékelni kell, az a szerző hozzáértése. Olyan képet, ami mindenkinek tetszik nem lehet csinálni. Ha az eredetitől kicsit eltérő képet láttok, akkor azt mondjátok rá, hogy szép-szép, de ilyet én is tudok (közben általában nem tudnak, de ugye mutogatni könnyű 🙂 ). Ha meg odarakja elétek ezt a wonderlandben készült képet, arra meg az a válasz, hogy túl életszerűtlen, túl szép.

Elismerő gratulációm mellett egyébként annyit mondanék még, hogy az ilyen képek igazából nem laptopos LCD-n meg otthoni CRT-n mutatnak igazán jól, hanem papíron, ahol az embernek lehetősége van elmélyedni a részletekben. 🙂

Tamás

Ez a vendégpostolgatás olyan mint a travianon a helyettesítés? 😉

Én a Szerzőnél sokkal, de sokkal jobban el szoktam szállni ps-ügyileg, szvsz remek a fotó eredetiben is, de hangsúlyosabb a változtatások után. Ha megrendelő lennék, a másodikat küldeném nyomdába/nagyításra/stb. Már csak azért is, mert ezt várja el a világ.. Szerintem.

klarky

@OP: Nem mindenben értek veled egyet, de imádom, ahogy írsz!

Hiányoznak ezek a jók kis filozófikus írásaid…

human

“A fikazoktol annyira megneznek par sajat fenykepet…”

A Handrástól annyira megnéznék egy jobb .mac szolgáltatást 😉

human

ezt úgy mondom, h nekem tetszik a kép, nem fikázom, de szerintem nem lehet úgy, hogy te valamit lefikázol (kritizálsz), de amikor valami neked tetszőt fikáznak akkor meg “csináljanak jobbat” kvázi.

Stephen Colbertné

Szerintem a beton felnyomott kontrasztja nagyon jót tett a képnek, szürreálissá és figyelemfelkeltővé tette a megvilágítást, jó az autó mögött a fehér fényfolt.

A végeredmény agyonfotosoppolt hatású, de szerintem ez jól áll ennek a különlegesen karakteres hidegen, precíz, germán autónak.

Először azt hittem, hogy valaki meghekkelte ezt a blogot, nem hittem volna, hogy Józsi magától megengedi, hogy telenyomják Windows screenshot-okkal! 🙂

Photoshop mesterek általában Mac-et szoktak használni, neked hogyhogy nincsen még??? 😛

bobbyperu

sztem az op hozzászólása tök jól (na jó, kicsit hosszabban a kelleténél) összefoglalja ezt az amúgy esztétikai, vagyis szubjektív kérdést, ami tuképp a vmit ‘nézni’ és ‘látni’ közötti eltérésben rejlik.
vö még Richard Wollheim: Valamiként-látás, benne-látás és a képi reprezentáció. In: Kép, fenomén, valóság. Szerkesztette: Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Budapest, 1997.

fraki

Általában a túlzás az éretlenség jele. A kollega képe túloz, ezt húszféleképp megfogalmazták már, olyan, mint a köldök nélküli gumimodell.

(Azt hittem, a plasztikon már nem azon a szinten megy a kommentezés, hogy “csinálj jobbat”.)

Credo

Frankó tutorial, bejön a kép is, congrats. Persze mesterkélt, mint azt többen jelezték, de pont ez volt a cél, hogy megfogja a tekintetet, mondjuk egy óriásplakáton (vagy ahogy SDTV-n bemutatják a reklámok, hogy miért vegyünk HDTV-t “ingyenhitelre”: “mer’ azon ilyen zOMFG tűéles lesz a kép”), meg hát az öreg Vincent sem a fotorealizmusa miatt vált híressé.

A retináról volt még szó. Nagyon nem vagyok otthon a témában (bocs, ha oltári hülyeség), de olyan profi gép nincs már véletlenül, ami 3CCD-s (Bayer helyett szűrővel és tükrökkel szedi szét a komponenseket három jó nagy szenzorhoz), 32 bites lebegőpontos komponensekkel dolgozik, és egyszerre több képet készít különböző EV-kkel, mondjuk OpenEXR formátumba? Vagy ilyesmit még nem lehetne megfizetni, ezért nem jött el az ideje?

ab

király kép. és hát “cloud p.” a műfaj, hahó. még JÓ hogy van benne túlzás. p.filmet még soha nem láttatok?

xtal

“olyan, mint a köldök nélküli gumimodell.”

10 pontos osszefoglalas.

zsutti

Szerintem jó lett ez, autósmagazinba (meg bármilyen magazinba) így kell rendesen képet retusálni. Tetszik, hogy nem vitted túlzásba nagyon a dolgokat, bár ez ízlés kérdése. Az egyetlen zavaró dolog, hogy a Shadow/Highlights-tól a kocsi faránál és a jobb hátsó keréknél mintha lenne egy kis világos glow. Az SHH-t mindig külön layer-en alkalmazom és adott esetben az ilyen “radioaktív” glow-kat kimaszkolom finoman. Aztán lehet, hogy csak én vagyok ennyire háklis és ez senki másnak nem tűnt fel.

Balazs

En ugyan nem ertek hozza, csak koca photoshopos vagyok (nem nagyon szeretem utolag piszkalni a kepeket, hadd legyen rajtuk az, amit en lattam), ennek ellenere pl az eg nagyon fasza lett. Ami nem annyira jo szerintem, az az, hogy az autonak “udvara van” a kepen, foleg a jobb hatso abroncsnal latszik egy szamomra eleg zavaro “halo”. Ezert en inkabb csak “epp hogy csak” szoktam nyulni a shadows/highlights-hoz, hogy ez az effekt ne jojjon ki ennyire.

karon

credo, a profi digitális fotózásban sajnos nincs 3ccd, ennek két oka van:

– méret: a tükörreflexes kamerákban a tükör, a zár és a kereső prizmája eleve annyira sok helyet foglal el, hogy nem férne el a 3 (eleve a videósokénál sokkal nagyobb) szenzor

– ár: a videózáshoz képest hatalmas méretű szenzorok (főleg a full frame kamerákban) annyira drágán állíthatóak csak elő, hogy 3 belőlük iszonyúan lerontaná az ár/teljesítmény arányt, nem beszélve az újabb bonyolított optikai útvonal költségéről.

bayer mozaik színszűrő nélküli szenzort fejlesztettek már ki (foveon), ez egymás fölötti rétegekben detektálja a fő színkomponenseket, ám komoly betegségei vannak még és felbontásban sem veszi fel egyelőre a versenyt a legelterjedtebb canon és sony slr szenzorokkal:
http://www.dpreview.com/news/0609/06092605sigmasd14.asp
http://www.dpreview.com/reviews/sigmadp1/

Macc

Az eredeti kepben benne van az, hogy dog meleg van, es el. A modositott kep nagyon mu lett. Az eg szep, de az auto mintha besult volna, tulkontrasztos, es hideg. Teljesen ellentmond a valosagnak.

Takoca

na ez jó igen hasznos kis leírás volt!

Aki szeretne még egy kicsi bele mászni annak ajánlom Scott Kelby: 7 point system for Adobe Photoshop c. könyvét! Zseniális!

HerKrueger

Sziasztok!
Szerintem is illik az autóhoz ez a hideg, kemény, erôsen manipulált képi világ. A kép beállítása, dinamikája is sugallja: ez inkább reklám-fotó-illusztráció az autó stílusához igazítva. Ezt persze sokféle képpen meg lehet közelíteni, még jóval tovább is lehet menni, de én is hasonló megoldásra jutottam egy munka kapcsán, mint alább:

http://farm4.static.flickr.com/3007/2627477032_fbc57604e1.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3015/2626636725_38340a70bf.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3120/2627455318_a41a0b07bd.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3182/2627455410_54506b5ca9.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3139/2627476910_95d16a3f77.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3261/2626636449_678438dc12.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3128/2626636545_3ab25d631c.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3277/2627455140_835ff927af.jpg