A szerviz esete

Január 12-én, hétfőn 16 órakor az irodában ülve a Macbook Pro kijelzője villódzásba kezdett, majd fura dolgokat, szétcsúszott ablakokat rajzolt ki a képernyőre. A gépemet és munkaeszközömet újra kellett indítani, viszont onnantól belefagyott a boot folyamatába. Erről az élményről írtunk egy duál-posztot Szabó Gergely Webisztán blogger kollégával, aki hasonló gépvesztés áldozatává vált ezekben a napokban.

Január 13-án kedden 12 órakor a gépemet leadtam a megújult Almárium szervizben a Bartók Béla úton. A dolog premisszája az volt, hogy 3-5 nap alatt vissza fogom kapni a működő laptopomat.

A Macbook Pro laptopom rossz szériás Nvidia videochippel volt szerelve, a gyártási dátuma alapján belehullott az Apple tavaly végül elismert visszahívásos szériájába. Ismeretes, hogy az Apple garanciálisan javítja ezeket a Macbook Pro számítógépeket, azoknak pedig, akik mégis fizettek érte, visszafizeti a javítás költségét.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az Apple speciális diagnosztikai szoftverével a problémás laptopnak produkálnia kell egy olyan kódot, amit az alaplaphoz csatolva a szerviz ki tudja cseréltetni a hibás alkatrészt. Ez teljesen érthető: előfordulhat olyan meghibásodás is, aminek nincs köze a videochiphez, ezt tehát egyértelműen ki kell mutatni.

Ha nincs ilyen visszahívásos mizéria, akkor sokkal egyszerűbb a dolog Mac-földön: ha garanciális a gép, akkor ingyen cserélik, ha már nem garanciális, akkor adnak egy javítási ajánlatot a gépre. Nálam is ez volt a mondás: az egy éves garanciám sajnos lejárt 2008 nyarán, így ha kiírja a szoftver, hogy FAIL, akkor kaphatok az új logic boardot ingyen (Apple-nél így hívják az alaplapot), ha nem írja ki, akkor fel kell készülni egy 140-200 ezer forintos költségre.


200 ezer forint az ifixit.com-on

Tudom, hogy valahol “rosszság”, de a kérdés fontossága miatt én minden nap 11 órakor felhívtam az Almáriumot és érdeklődtem. Később már megismertek név alapján is. (Többen azt gondolták az ismerőseim közül, hogy Handrás és Majoros elintézik nekem pikk-pakk, de manapság nincs lehetőség mutyizgatni, én ugyanolyan peon voltam, mint bárki az utcáról, ezért is releváns ez a poszt. Handrás intézett nekem kölcsön laptopot a sajátjai közül, ennyi történt mindösszesen.)

Visszatérve az iCal-hez: 14-én szerdán kérdésemre az Almárium elmondta, hogy a diagnosztikai szoftver nem írta ki a hibát, a gép időben később valóban produkálta a lefagyást. Ez jó és rossz hír volt egyszerre. A szervizes ember aztán kérdésemre elmondta, hogy úgy még nem vizsgálta, hogy lefagyás után, tehát további tesztekre van szükség. Biztosítottam arról, hogy ha kell, bemegyek egy keményen bepipázott négerrel, feszítővassal, hegesztőpisztollyal (ez lett volna fds), és addig fogjuk mi magunk tesztelni a vasat, míg ki nem írja a hibát a diagnosztikai szoftver.

16-án pénteken kaptam új hírt, mégpedig azt, hogy kiírt valamit a szoftverjük, de nem azt, amit szokott, így beküldték a kódot az Apple-nek. Hétvégén természetesen azon agyaltam, milyen Macbook Pro modellt fogok vásárolni újonnan betömhetetlen rést okozva ezzel a családi költségvetésben. Szomorú hétvégém volt, na. Ebből az élményanyagból egy Excel tábla:


kékkel jelölve a megvásárlásra érdemes modelleket — a többi indokolatlanul drága, áruk a Forint gyengülése miatt még feljebb kúszott azóta!

Hétfőn, 19-én ismét telefonáltam, hasztalan: az Apple még nem válaszolt a feltett kérdésre. 20-án kedden ismét felhívtam őket, viszont magamban már azt fontolgattam, hogy megkérem őket: az eset fontosságára való tekintettel hívják fel az Apple-t, vagy felhívom őket én, de nekem nyilatkozzanak valamit. Erre végül nem lett szükség, mert kedden megjött a Cégtől a válasz: visszahívásos.

Nagyon megörültem a hírnek, olyannyira, hogy rendeltem tőlük egy új billentyűzetet a laptopomra, amin nem kopott még az “A” és a bal “Shift” billentyű. Azt mondták, hogy ez még pár nap lesz, mire megjön, de akkor én már nyugodt voltam.

Csütörtökön délelőtt volt egy nem fogadott hívásom az Almáriumtól (az első), visszahívtam őket, azt a hírt közölték, hogy megjött minden, be van szerelve, elvihető. Az ebédszünetben át is rohantam hozzájuk és magamhoz öleltem a my preciouss-t. Jó érzés volt.

Epilógus és kapcsolódó gondolatok

A szervizbe adás és az átvétel között összesen 9 éjszaka telt el (bruttó). Fontos megjegyezni, hogy az Apple visszaigazolása után mindösszesen három nap alatt érkezett meg az alkatrész (billentyűzettel együtt!) és vehettem át a gépet (nettó). Ez elég jó idő szerintem.

Végezetül az alábbi megállapításokat teszem az eset kapcsán, hiszen át kellett mennem azon, amin az ember nem szeret átmenni, mégpedig a bizonytalanságon:

– Garancia nélkül is lehet élni, de minek: a jövőben csak Apple Care kiterjesztett garanciával fogok vásárolni laptopot magamnak (megéri, igazából, még akkor is, ha ez most kb. 90 ezer forint — bár Handrás szerint ezen a téren is lesznek változások).

– Érdemes valami pénzintézettel biztosítást kötni a laptopra. Egy használható Macbook Pro fél millió forintba kerül (care nélkül), nem lesz kellemetlen érzés nyugodtan tölteni az estéinket, ha esetleg ellopná valaki, vagy leejtenénk a földre, tehát olyan káresemény érné, amire nem terjed ki az Apple Care garancia. Még vizsgálom azt, ki nyújt ilyen szolgáltatást és mennyibe kerül (nekem is volt már ejtésem a karrierem során).

– Érdemes nem eladni egy laptopot a pályafutásunk alatt és backup / fail-safe rendszernek itthonra megőrizni. Bármi káresemény történik, de akár csak szervizbe kell adnunk néhány napra, nem maradunk gép nélkül. Én valószínűleg ezt fogom tenni a jelenlegi gépemmel, megteszem “second best”-nek és nem adom el.

– Backup, backup, backup. A Time Machine kitűnően vizsgázott, a szervizben levő laptopom hiányában innen másolgattam vissza a dolgaimat. (Sajnos a kölcsön laptopban fájdalmasan kicsi volt a diszk a 320 gigás sajátomhoz képest, így nem tudtam csinálni rollback-et, kézzel kellett újratelepítenem egyik este.) Persze a diszkem sem ment tönkre, így target disk módban előzetesen a fontosabb dolgokat lementettem magamnak.

– Az Apple oldaláról történt változás szerviz fronton (wewantapplehungary.com): az Almárium immáron közvetlenül az Apple-től kapja az alkatrészt, így fordulhat elő, hogy a hiba lokalizálása után meglepően gyorsan történik minden, néhány nap alatt megjönnek a dolgok, ezt én is visszaigazolnám. Ettől függetlenül viszont odafigyelésben és kommunikációban még rengeteget tudnak fejlődni: az eset során konkrétan két alkalommal hívtak fel, egy volt a fentebb már említett nem fogadott hívás, a másik pedig egy másik Almáriumos nőtől érkezett 23-án pénteken, aki arról tájékoztatott, hogy kész a gépem (ehh). Másrészt a hiba lokalizálásában is többet vártam volna el tőlük, az új hibakódot el tudtam volna már képzelni aznap is, amikor bevittem hozzájuk a laptopot, de legkésőbb másnapra.

Végeredményben elégedett vagyok az eset kimenetelével. Lehetne jobb is az élmény, egy háromnegyedet megajánlok neki azzal, hogy több odafigyeléssel még akár halvány ötös is benne van. Lényeg a lényeg: jó úton halad a hazai szerviz.

Utoljára pedig Plastik media laptop statement:

1. minden hónapban megpróbálok félretenni valamennyi pénzt egy új laptopra — kiszámolom és kifacsarom a költségvetésemből

2. ha megvan az összeg, vásárolni fogok belőle egy új Macbook Pro izom modellt Apple Care-rel és biztosítással (ez utóbbi egyelőre TBD)

3. a jelenlegi modellemet nem adom el, megtartom fail safe rendszernek, amire valamilyen módszerrel tükrözni fogom a majdani új laptopom tartalmát arra az esetre, ha szükségem lenne azonnal egy csere gépre

4. Time Machine megoldásomat tovább csiszolom (lényegtelen, de vannak benne finomságok, például a kivétel-mappák stb, mostani eset kapcsán sok minden apróságra fény derült)

Ez az én laptop célom, és ez az én laptop történetem.

41 hozzászólás

fapina

ez a hibátlan post esete.
fair, informatív, tárgyilagos és – konskruktív.

sixx

most olvastam el és máris izzítom a time machine-t…nem akarok szívni. azt már rég eldöntöttem, hogy ha jövőre veszek egy új mbp17-est, mert venni fogok, az tuti, akkor ez a mostani mbp17-est nem adom el, hanem a csajomtól elveszem a delljét, arra ráteszek valami linuxot, és az lesz az irodai letöltő szerver éjszakára, ezt meg megkapja ő. és akkor ha mindkettő beszarik, az új is, meg a csajomé (a régi) is, akkor még mindig ott a dell…

tfe

Jozsi,
Ha sikerul megfelelo penzintezetet talalnod akkor megoszthatnad a kommunity-vel is. Engem is erdekelne a dolog, bar itthon meg nem hallottam hasonlo megoldasrol.
Thx !

Balazs

Apple care megfontolando – mindenesetre nekem meg az ut szoget a fejembe, hogy mig egy dell vagy ibm kepes 3, esetleg 4 (!!) ev garanciat vallalni egy laptopra, addig az apple nem tud vagy nem akar egy azoknal tobbe kerulo eszkozre 1 evnel tobbet..

Hofstatter

Ugyanazt a szériát használom, mint Józsi.
És kb. 3 hét múlva lejár a garancia.

Kicsit elkezdtem aggódni.. 😀

Xero

Ugyan azt a szériát használom. Fél éve lejárt a gari. No para :p

turista

Grétsy László jelentkezik:
Józsi, a “karrier” szó két “R”, illetve a “szerviz” rövid ‘I’.

Mellesleg hibátlan post, csak azt nem értem, hogy miért akarod ennyire túlbiztosítani a gépet. Gondolok itt arra, hogyha van olyan biztosítás, ami a lopásra fizet, akkor kell legyen olyan is,ami az alaplaphibára- a tévedés jogát fenntartva.

misran

Egy kicsit tartok attól, hogy a biztosítási összegeket havonta félretéve, 1 éven belül vehetsz belőle egy új gépet.

Adja az Ég hogy tévedjek.

reden87

Jó cikk volt, remélem lesz post azzal a biztosítással kapcsolatban is, én szívesen olvasnék a lehetőségekről…

peter

Én attól tartok, hogz ugyan találsz pénzintézetet, azonban úgy jársz, mint az autóknál szokás, szart se fog fizetni. (a számítástechnikai eszközök 3 év alatt amortizálódnak 0-ra ?)

balint

tanulságos poszt 😀

én nem érzem túlbiztosításnak. rohanó világunkban _nincs_ olyan, hogy túlbiztosítás.

Még októberben, a legnagyobb meló közben behalt a dellem videókártyája (szériahiba, ofkorsz), gondoltam itt a vég, nem igazán tudom mellőzni két hétre-egy hónapra a gépet (gondolom ez az itt lévők többségének ismerős :D). Régebbi szervízes tapasztalatokból okulva már a legrosszabbra készültem, ezért gyorsan vettem egy EEE pc-t és azon karistoltam végig a bruttó 11 napot, amíg a gép elkészülődött a hrp-nél. Nem volt élmény, de a kis netbook életet mentett, és igen, backup gépnek megmarad. nagyon is kell. kell.

szerencse ez a dell 3 éves gari (bevallom, ezért is választottam dellt), és a plusz 3 év lett volna még 15 ezer forint, de addigra már kávédarálónak sem lenne jó, szóval nem érdemes. szívfájdalom viszont, hogy megszűnt a világgarancia delléknél. hiába, kemény idők vannak.

az apple care az világgaranciás?

kodiak

En meg azon gondolkozom, hogy (ha valami lesz, vagy eladom a MBP-t) veszek egy e^3-t, teszek ra OSX-et, es addig utom, mig meleg. Aztan veszek masikat 🙂

Zila

@kodiak: szerintem eee-n nem fut az osx, max. totyog.
Az én tervem egy izom asztali gép + efix = macPro 🙂 mostani mbp megmarad rohangászós gépnek.

tufee

Pont egy éve vettem egy használt 2006-os Macbookot, aminek az akkuja tavaly lement Current Opacity mértékben 50% környékére, aztán jól elsunnyogtam a garanciális utánajárást (merthogy állítólag cseréli/te volna az Apple), nem akartam beadni az Almáriumba bevizsgálásra. Aztán a minap meg észrevettem a borításon, 2 cm-re a touchpadtól, a mágneses zárás környékén, hogy meg van repedve. Eddig azon gondolkoztam eladom, és az árát beleteszem majd egy új szériás alu MB-be, de azok után, hogy megtörtem a házat és az akku se bírja egy-másfél óránál tovább, én is maradtam a cseregép változatnál 🙂

BTW: Nem tudja valaki hol cserélnek ilyen fedlapot és kb. mennyiért? Most még ugyan nem aktuális, mert a gázszámlára ráment a jövő havi élelmünk is, de azért ha rámjön a restaurálási mánia, legyen egy biztos tippem.

DigiSample

Remélem én szerencsésebb leszek, mert nekem is az a széria van, ami sajna esélyes erre a hibára. Örülök, hogy végül is jól alakultak a dolgok.

zozo2001hu

Backup gép mindenképpen jó ötlet, de nagyon remélem hogy még pár évig nem kell azon törnöm a fejem, hogy akkor mit is kellene vennem a mostani macbook mellé? 🙂

tufee

sixx: Acsibészit! Pontosan egy ilyen törésem van, pedig már ezt cseréltette az előző tulaj.

Memph

“peter
2009. Jan. 25. @ 11:37 pm
Én attól tartok, hogz ugyan találsz pénzintézetet, azonban úgy jársz, mint az autóknál szokás, szart se fog fizetni. (a számítástechnikai eszközök 3 év alatt amortizálódnak 0-ra ?)”

Tudok ellenpéldát: Generalis biztosításnál, egy Powerbook Titanium G4-ben eltört az LCD-be vezető kábel, és láss csodát: a biztosító állta egy akkori zsír új laptop árát. A régit bevették.

rog

ez a backup ötlet nekem is tetszik, de vajon be tudom adni az asszonnyak hogy azért kell még egy toyota, hogyha a mostani beszarna addig se kelljen talpalni? 🙂

(első oszlop:azóta a 280k-s laptopban is már a nvidia9400m van nem?)

hauz

Nekem a MacBook-omnak vibrál a képernyője mióta megvettem. Mikor sokáig érintetlen és elhalványul a kép, akkor kezd el reszketni. Lehet, h gyári hibás? Ötlet?

root33

régen vettél egy tévét és 20 évig tévé volt. Most veszel egy iszonyú drága gépet és 1-2 év alatt kidobhatod?

wotan

az nvidia 9400-el sem jár jobban az ember, a mi 2 dell 1330-unk néhány nap különbséggel produkálta a – dell által is elismert, de visszahívásra nem került – hibát. Szerviz megcsinálta gariban, de a 2. gépnél alaplapcsere helyett először a kijelző szalagkábelt(!) cserélték, persze 1-2 óra használat után jött megint a hiba, aztán ment vissza ez is alaplapcserére…

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=2308

w.

viktorlantos

az egeszben az a szomoru hogy veszel egy horrordraga gepet es parazhatsz rajta mikor nyiffan ki. persze ez egy a sok gep kozul es sokan hibatlanul hasznaljatok evek ota. meg NVIDIA. de akkor is. egy kozel 600 ezres gep 1 ev utan ne dobja el magat. ha az alkatresz a rossz, akkor rossz beszallitoval dolgoztat, vagy rossz termektipust valasztott az apple. ennel azert tobbet varnek egy “geek” eszkoztol… a fentiekben leirt 1 ev garancia pedig csak azt tamasztja ala hogy a gyar nem bizik a termekeiben. minden mas gyarto 2-3 ev garit ad evek ota.

nyúlbéla

zamar: talán érdemes lenne felkeresned egy pszichiátert 😉

Handras

“Biztosítás igény szerint a legrosszabb károkra. Ha leesik a laptop, ellopják a notebook-ot fizet a biztosító. Itt a notebook biztosítás! Laptopot, notebookot nálunk vehet gyorsan finanszírozás-sal. Fő tevékenységünk a részlet és bérlet finanszírozás cégek részére.”

Mi veluk dolgozunk, evi 8000 ft asszem a biztositas, es mindenre fizet. http://www.laptopreszlet.hu

viktorlantos

angelday, abban az esetben ra kell segiteni egy kicsit hogy latszodjon is…. a fantaziadra bizom hogyan 😉 egyebkent rohej.

zamar

leesik–> hardverhiba–> kívül semmi–> földhözvágod mégegyszer…szerintem ez a legkisebb probléma

sn4ke

én meg itten csak azon röhögök, hogy emberek befizetik a gép árának egyharmadát még pluszban azért, hogy kapjanak +2 év garanciát… ehh.
egészséges dolog ez?
talán inkább úgy teszem fel a kérdést: egészséges dolog ez, hogy így kell lennie?

kodiak

“illetve durva bánásmódban részesíti azt” < ezen itt fetrengek 5 perce

Latopos

Vannak olyan esetek, amire a biztosító sem fizet. Szerintem ez az eset éppen ez: a gép normál használata közben hibásodik meg. Ez alapértelmezésben garanciális probléma, peches esetben pedig – a garanciaidőn túl – pénztárca probléma.
Biztosítási esemény – amikor a biztosító fizet – olyan váratlan esemény, aminek következtében a gép meghibásodik, elromlik, vagy megsemmisül.
Ilyen eset lehet például a leejtés. De akármilyen hihetetlen egyéb ügyetlenségekre is fizet: beleönti valaki a teát, rácsukja a tollra a tft-t és az emiatt eltörik.
Váratlan esemény a szomszédban keletkezett tűz, ami miatt űgy bekormozódik a gép, hogy használhatatlan lesz. Az oltás közben víz folyik bele a gépbe.
Rászakad a könyvespolc. Vandálok jönnek az irodába és mindent szétvernek. Terrorista támadás éri a lakást, ahol a gép van. Túláram miatt leég a gép. (notebooknál kicsi a valószínűsége.)

Tehát a legfontosabb ismérv: váratlan eseménynek kell történnie.
A műszaki meghibásodás tehát nem biztosítási esemény.

Hogy miért érdemes mégis biztosítást kötni? Épp az ilyen eseményekre. Szerintem ez gyakrabban előfordul, minthogy egy mac gép üzemszerű használat következtében elromoljon.

Arra garancia hosszabbítás a legjobb orvosság. Erre is van megoldás. De ez most itt nem téma!