Slumdog Millionaire (2008)

Figyelem, csak az olvassa el az alábbiakat, aki már látta a filmet.

Az Amerikai Filmakadémia szerint 2008 legjobb filmje. Mindenki rém pozitívan nyilatkozott róla, kivéve John Grubert, aki kettő gondolattal árnyalta a dolgot. Az első: “Hogy mondjam, hogy nem tetszett a Slumdog Millionaire, anélkül, hogy rasszistának tűnnék?” A második pedig tegnap: “A legjobb filmnek járó díj gyakran olyan filmnek jut, ami nyilvánvalóan nem a legjobb film. Te is tudod, én is tudom, mindenki tudja.”

Gruber ezután hoz egy sor példát, majd arról kezd értekezni, hogy miért a WALL-E lett szerinte a legjobb film és noha animáció, valójában ott lenne a helye bla-bla. Gruber egyébként teljesen nyilvánvalóan az 5 éves gyerekével látta a filmet, együtt örültek neki, más a feldolgozott élménye. A Slumdog a WALL-E-val ellentétben viszont az un. nyomasztó-típusú film, meglepő elemekkel és végtelenül kiszámítható történetmeséléssel, amiből ismét csak nem jutunk el sehová, csak forgunk egyetlen túlfeszített téma körül, ami az ÖRÖK LOVE az indiai gettóban.

Nem láttam a többi jelölt filmet, de nem hiszem, hogy egyet tudnék érteni a Filmakadémiával abban, hogy az öt jelölt közül ez lenne a legjobb (vagy egyáltalán: 2008-ban a legjobb).

Nézzük a jó dolgokat: érdekes sztori, jó képek, hangulatcsinálás, kedveltem, hogy egy átlagosan kinéző fiú lett a főszereplő és nem egy tökéletességig csiszolt valaki (a női leadről ugyanez nem mondható el — ennyiben bejön a bollywoodi effektus). Nekem egyébként egy jó bollywoody filmnek tűnt az egész, bár annyira nem ismerem a műfajt.

Hiába nézem, nem találok benne hibát, viszont valamiért nálam nem működött a recept. Azon kaptam magam, hogy nézem a filmet, hallgatom az indiai angolt, dolgozom fel a cselekményt, áll össze bennem, miről is van itt szó, de mint film, nem működik. Kifejezetten unalmas volt az, amikor felírta a gonosz tévés, törzsi Vágó Pityu a mosdóba a rossz választ — ennek kiszámíthatóságában viszont bollywoodot láttam megint.

A film ugyanis egy csinált, ám valahol komolyságot kereső szerelmi történet. Én nem láttam benne a karakterek fejlődését (amit mindig mindig keresek), nem lehetett belőle egyetemes dolgokat megtanulni, valamiért nem mozdított meg bennem szálakat, nem sikerült elvonatkoztatni. Persze, szerencsétlen két gyerek kínlódik a nyomorban, egyikükből gangszter lesz, másikukból pedig egy olyan valaki, akinek élete egyetlen nő körül forog (“a pina nagy úr” extrémben). Lássuk be, hogy ez így még nem hoz semmit.

Úgy érzem, hogy ugyanakkor a film körüli hype eléggé elfogulttá is tesz. Ha úgy láttam volna, hogy egy szót nem hallottam még róla, mindenképpen kicsit más lesz a véleményem, de azt hiszem nem változik. Annak idején az Esküvő monszun idején című, szintén indiai filmet láttam moziban, és minden racionális érv ellenére nagyon tetszett. Abban ugyanis emberi sorsokat, drámákat lehetett megismerni, amiből kiderülhetett számunkra, hogy az ottani családok hogyan rendezkednek be, miket gondolnak és mennyire egyetemesek az emberi problémák. A világnak abban a felében is ugyanaz van, mint mindenütt máshol, hiszen az emberi faj valójában bőrszíntől függetlenül ugyanaz, a kulturális különbségek ellenére. Ott éreztem mondanivalót, ebben a filmben nem éreztem, csak két gyereknek a törénetét elmesélve, akiből az egyik főszereplő semmi mást nem csinál, mint vakon rohan a szerelme után és semmi más nem érdekli.

Nézzük meg jobban: semmi más nem érdekli. Soha. Csak néz a két szemeivel, aztán rohan a nő után. Hozzá nem tesz ezen kívül sokat, semmi nem érdekli, nem borul ki, nem sír, nem nevet, csak néz és vágyakozik VAKON a csaja után. Nekem ez, kérlek benneteket tisztelettel, unalmas és lapos. Ugyanezt a sztorit véleményem szerint sokkal mélyebbre, emberibbre és elragadóbbra lehetett volna megcsinálni, és annak is kellett volna lennie. Hajlok arra, hogy az említett dolgok miatt nem tudott megindító lenni.

Négyes alá, mert látom az igyekezetet.

37 hozzászólás

tapsihapsi

Helytálló kritika, egyetértek szinte mindenben.
A jelöltek közül egyébként magasan a Benjamin Button különös élete a legjobb film szerintem. Ez egy afféle felnőttmese (Forrest Gump ill. Big Fish vonal talán) hatalmas szimbólumokkal.
Csak ajánlani tudom mindenkinek!

D@y X

En a jeloltek kozul a Milket es A felolvasot nem lattam es eddig a Getto milliomos a legjobb mindkozul. Amit olvastam a ket filmrol amit nem lattam, biztos nem fognak tetszeni bar ki tudja nemsokara kiderul.
Nekem a Getto milliomos tetszett.Jar az otos erte.

i

Nekem nagyon tetszett a Slumdog, szerintem megérdemeltek a díjak. Amúgy ez nem bollywoodi film: ahol ez végetér, attól még jóval odébb kezdődik az igazi bollywood (mármint giccs és hasonlóak terén).

A főszereplő szerintem úgy viselkedik, mint egy tanulatlan, egyszerű szegénylegény, akinek van mondjuk egy adag józan paraszti esze. Vagyis nem túl komplikált az élete: szerelmes és kész.

A Benjamin Buttont nagyon hosszúnak, unalmasnak, kiszámíthatónak találtam. Meg talán egy filmbe kicsit sok is az a 80 év, amit bemutat..

krrk

Józsi, valahogy nekem az jön le, hogy ahány filmkritikát postolsz ki a blogodra, mindig a mainstream ellenében teszed ezt..Nem kell minden filmről rosszat mondani, nyilván van egy szubjektív véleményed, amit ide mindig kiteszel, de nekem hosszú idők óta az jön le, hogy mindig az ellenkezőjét írod, amit a többség gondol..
Egy bollywoodi film min. 3 órás, rengeteg tánci-tánci értelmetlen jelenettel, sokkal giccsesebb, de azok között is van iszonyat komoly..Egy kis ízelítője volt a slumdog végén pl. a táncos jelenet. Ennél sokkal durvábbak szoktak lenni.
És ugyan a film iszonyat mód kiszámítható, de pont ezért is zseniális..Már várod, hogy az történjen, amit gondolsz, és tök jó érzésed lesz tőle. Szerintem a történet teljesen magával ragadó, szóval adom az ötöst,csillaggal.

XT69

Hát igen… kinek mi jön be… nyilván te mást keresel egy filmben, mást mozgat meg téged, mint a tömegeket… de nincs ezzel gond… általában velem is így van, de nekem most ez bejött… elég későn néztem, és annak ellenére nem aludtam be rajta, mert érdekes volt… amúgy mikor először hallottam, hogy indiai, meg hogy legyen ön is milliomos… akkor sok jót nem vártam… azt hittem gagyi lesz… de szerintem teljesen jó, és nézhető, és élvezhető…

és igen az kissé zavaró, hogy a srác mennyire vakon fut a lány után…

addikt

Jó kritika, hasonló a véleményem a filmről én csak azt nem értem miért számít az amerikai filmakadémia véleménye Európában, itthon? Hollywood elbaszott értékrendű díja elbaszott embereinek.

TcT

Nálam a 2008-as év filmje az In Bruges.

A Slumdog is nagyon tetszett, végig lekötött és izgalmasnak találtam. Ellenben nem nyújtott annyira maradandó élményt, nem került a top10 közelébe….

Dervenkal

Hajrá In Bruges!

Mint már írtam, a Slumdog egy tipikus holly(nem bolly)woodi történet. Más meg azt írta, hogy könnyű indíában hatásos filmet csinálni, mert bárhol teszed le a kamerádat mindjárt jön egy Oscar díjas snittre való.
De annyira gyengének tartom az idei felhozatalt, hogy én is a kis indiánra szavaztam volna.
Ha ez a film kiszámítható, akkor a Benjamin Button az a film, amit az alapkoncepció alapján a 6 éves fiam is megír forgatókönyvként. A Milket nem láttam. Viszont ha már a Frost/Nixon jelölt volt (amelynek eredeti története az átlag magyarnak annyit se mond, mint Kelet-Timor tragédiája), a W. lehetett volna jelölt. Nem azért mert nagyon jó film, hanem azért mert elképesztően jó a castingja: tipikus, hogy nálunk még mindig nem mutatták be. A magyarok már arra sem fognak emlékezni, hogy ki az a Bush, mire ideér. USA-ban meg épp belelógott a választási kampány végébe 🙂

suematra

én premier előtt láttam, anélkül, hogy bármit tudtam volna róla. és örülök így utólag. nekem nagyon tetszett. jó hatásvadász, az elején teljesen kiakasztott, hogy aztán a magasba ívelő hepiend feloldozzon. vagy mi. a lényeg: remekül éreztem magam a végén. én ezért járok moziba, egyszerű vagyok, mi? 🙂 egyébként szerintem végtelenül önirónikus az egész.
Benjamin Buttont nem láttam, de igazából nem is érdekel, mert eddig mindenki, akinek adok a szavára azt mondta, hogy unalmas, de szépek benne a képek. majd ha megy a tévébe…

Dob

Ebből a mezőnyből szerintem ez a nyertes. Persze pár jó film hiányzik a final five közül, de az más kérdés. A Benjamin Button nagyon hosszú, nyögvenyelős, és a hatásvadászata sem jön be. A Milk még jó lett volna.

tapsihapsi

Slumdog voterek: Mit mond szerintetek ez a film? Mi marad benned, miután felálltál a székből?

Szerintem ennyi:

– milyen szörnyű az élet Indiában
– milyen gonosz ez a világ
– de a szerelem mindenek felett

Míg mondjuk Benjamin Button miről mesél:

– életünk timeline-ja irreverzibilis koordinátarendszeren halad, amíg nem tudunk elvonatkoztatni a testünktől és a pénztől, meg általában materiális dolgoktól, de ha ez valamilyen oknál fogva mégis sikerül, bizony mindegy, hogy hány éves vagy, akkor a korod nem számít

Csak tudni kell néha elvonatkoztatni. A Slumdognál nekem nem nagyon volt mitől. Persze nem gondolom, hogy rossz film lenne (nálam mondjuk négyes) meg amúgy Boyle a kedvenc rendezőim közé tartozik, de valahogy nekem össze sem mérhető a két film. De hát az Oscar az ilyen.

rollo

indiai filmből a legfinomabb a water, amit 2007-ben nomináltak oszkárra. láttam már egy párszor, ezért bizton állítom, h ilyen érzékletesen és hatásosan kevés film ábrázolja a kasztrendszert.
http://www.imdb.com/title/tt0240200/

tutuka

januárban láttam, semmit nem tudtam, sőt még csak nem is hallottam róla, egyszerűen a kezembe adták. amikor néztem, azt gondoltam, hogy a végletekig kiszámítható, giccses, gusztustalanul romantikus és minden benne van, amit utálok. aztán mégis úgy álltam fel, hogy baz, ez iszonyatosan tetszett, 10/10, és a végén még a székből is kiemelkedtem, hogy benyomja-e a helyes x-et. innentől én nem tudok másra gondolni, minthogy jó. valamit nagyon eltaláltak.

yzzy

Rossz kritika (?), jó film. Hagyjuk már a szereplők fejlődéstörténetét, meg hasonlókat, erőltetett, ne mondd már nekem, h ülsz az LCD előtt és azon agyalsz, hogy vajon hogyan fejlődik egy szereplő?! Én speciel ülök és bámulok, nevetek, sírok, örülök, h olyat látok, ami SZÓRAKOZTAT. Erre született a mozi: szórakoztatásra. Csak ezt sokan elfelejtették. Ez egy tökéletes mese.

Amúgy szerintem a leghangulatosabb, legmegkapóbb és legmegrázóbb film (a jelöltek közül) a Wrestler, szerintem.

TopiG

Danny Boyle eddig általam látott filmjeinek nagyon fontos eleme volt a zene. Mivel AD írását nem olvas(hat)tam, kérdezném, hogy …

ifa

Slumdog-ot én is úgy láttam, hogy nem olvastam róla semmilyen kritikát és nem is sejtettem, hogy oscarra jelölték.
Engem nagyon megragadott, volt szerencsém Mumbai-ban eltölteni pár hetet és sok minden visszaköszönt (például a kolduló gyerekek). BB viszont nekem nagyon nem tetszett, hajnal fél kettőkor kezdtem el nézni és már alig vártam, hogy szülessen meg a kis kölyök.
A Wall-e szintén nem jött be, viszont a Panda annál inkább.

RRomeo

“Úgy érzem, hogy ugyanakkor a film körüli hype eléggé elfogulttá is tesz.”

teljessen jól látod. Sikerült késön megnézned a filmet aztán csodát vártál és pofára estél, ez már mindenkivel megtörtént.

Nézd meg a “The Fall-t” az is jó indiai rendezős, érdekes módon sosem fel nem merült Oscar díjra jelölés témában, szóval ez az egész Oscar fura egy belterjes mulatságnak tűnik nekem.

Ettöl független ez a film, és a Benjamin Button is nagyon j volt, mind2 megmozgatott, igaz másképp, mindegyiket nagyon megéri megnézni, de SENKI SE VÁRJA EL hogy el fog alélni a sok Oscar hype után a moziban a film végén. Mindegyik filmnek megvannak a maga hibái is.

Egyébként a Slumdog-ot érdemes D.B. másik filmjével a Trainspottinggal összevetni ha már kritikát erőltetjük, ugyanis baromi hasonló (és nemcsak a szaros jelenet miatt).

Remélem moziban nézted ahogy az tervezve is lett nem a monitoron egyik fáradt este a sarokban.

holland

Nekem is volt szerencsém még a hype előtt elkapni, így kellemesen semmit sem vártam tőle. Ehhez képest pillanatok alatt azon kaptam magam, hogy a film teljesen beszippantott. Tudtam, éreztem, hogy itt hatással vadásznak, mégis úgy szurkoltam a naív szerelem beteljesedéséért mint egy kislány. Ez egy ilyen film. Vannak mélyenszántó művészfilmek komoly mondanivalóval, amik után gazdagabban áll fel az ember a székből. Itt csupán jókedvűen, mosolyogva állsz fel, mert ez egy ízig-vérig hollywoodi mozi. Ha mást vársz tőle, bizony mondom néked, pofára esel.

kuf

In Bruges, ennyi.. Zseniális forgatókönyv, gyönyörű fényképezés, príma szereposztás.
Néha szívszorító, néha szarrá röhögős, bár tény,hogy megosztja az embereket, van, aki rajong érte, van aki szerint egy nulla, köztes állapot nincs. Én az első táborban állok, életem egyik meghatározó filmje. Jelölték a legjobb forgatókönyvre, sajnos nem vitte el, de talán jobb is így. A film egyszeri és megismételhetetlen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZPB3jXgUsoA&feature=related

(Luke Kelly – Raglan Road-ja pedig priceless)

suexID

Vannak dolgok, amikkel óvatosan kell bánni, mert különben átcsúszol egy bizonyos határon. Adott volt ez a történet, nem spoilerezném szét, aki látta, az úgyis tudja miről beszélek. Ha ezt a történetet túlságosan elvitték volna a társadalomábrázolás irányába, vagy éppen az ottani kasztrendszer kitaglalásába, akkor a film művészfilmmé avanzsálódott volna, viszont ekkora költségvetése nem szokott lenni egy művészfilmnek. Ha meg ennél több szerelmet vittek volna bele, akkor egy indiai kultúrlimonádét láthattunk volna, amire meg senki nem lett volna kíváncsi, ergo az Oscar úszott volna.

Így maradt a kompromisszum, vagyis bemutatni egy kicsit a nyomort, de ugyanakkor leültetni a nézőt és szórakoztatni, a végén pedig amolyan önfricskaként ott a táncos jelenet, amin szerintem látszik, hogy poén.

rokin

A kritika pontos. A film nagyon jó, de valóban nem hat a gut-ra (bélre). Egyedül talán amikor a kiscsaj szüzességét a bratyó veszi el, az azért kemény. Az év filmje a Rachel Getting Married (Ann Hathaway-jel), és kész.

zotyorage

Egytértek a kritikával, nekem a legnagyobb bajom az volt, hogy borzasztóan klisészerű volt minden a filmben. Ráadásul én is azt éreztem hogy intelligens módon, de hatásvadász eszközökkel operáltak.
Nem volt egyébként rossz film, csak azt nem hozta amit az ember a hype miatt várt tőle. Őszintén szólva a rendező eddig általam látott összes filmje jobban tetszett ennél.
Tegnap láttam egyébként a Zack and Miri make a Porno-t, ami legalább nem hype-olt, az sem ér pl. a Clerks nyomába, de jobban szórakoztam rajta. Pedig Kevn Smith is öregszik…

Van olyan rendező, akinek jobbak a filmjei azután hogy felkapott lesz?

bobbyperu

Angelday mar csak tudja igazan, hogy filmkritika teren nem vagyok gondolatai elfogult rajongoja, de most (kivetelesen:) raerzett, hogy mi is a hiba a Slumdoggal. Amugy tolem meg kaphat is Oscart (pont olyan, amilyen filmeknek adni szoktak (na jo, tavaly pozitivan csalodtam…)) mint legjobb film, de hogy a legjobb operatorit is elhozza, na az tobb, mint vicces. A tortenetnel mar csak a film vizualis vilaga kiszamithatobb: es ami a legviccesebb, ez a “bator” kamera- es szurokezeles talan eppen hogy a Trainspotting (1996!!!) ota kozhelyes, de legalabb is idejetmult.

bobbyperu

yzzy: “Én speciel ülök és bámulok, nevetek, sírok, örülök, h olyat látok, ami SZÓRAKOZTAT. Erre született a mozi: szórakoztatásra. Csak ezt sokan elfelejtették. Ez egy tökéletes mese.”

Biztosan igazad van (vagy csak egyszerusitesz – a ketto neha fedesben van), am nagyivu revelativ gondolataid arnyekaban megjegyeznem, hogy engem nem SZORAKOZTAT ha 2 oran keresztul egydimenzios embereket kell neznem…

Megneztem, a sztori nem rossz, de nagyon kiszamithato. Tovabba nevetsegesek a kerdesek, konyorgom hol kerdeznenek olyat az utolso kerdesben hogy hogy hivtak a 3. testort… ez 5000 rupias kerdes meg indiaban is…
A masik hogy ha nincs a terrortamadas Mumbai ellen akkor ez sose megy moziba, ment volna egybol DVD-re ahogy eleve terveztek… Nem ez volt 2008 legjobb filmje az biztos…

Jofkov

A kritika (most is) jó!

Ha szabad tennem egy ajánlást 2009-re:

Nézd meg az “International” cimü filmet, itt most játszák.

Kiváncsi lennék a véleményedre.

netman

Épp most néztem meg a filmet, s nekem átjött. Nem éreztem egyszerűnek, se kiszámíthatónak. Lehet, mert én is csak egy egyszerű srác vagyok mint Jamal, nem tudom. De megfogott, átjött, megértettem, tetszett.
(Aztán lehet, hogy tudat alatt elfogult vagyok, mert a főszereplőt már ismertem a kedvenc sorozatomból… 🙂 )

A Benjamin Button holnapra van betervezve.

vargatom

Nehogy már komolyan ne értsd azt az utolsó kérdést és magyarázat kelljen hozzá…

Nekem egyébként tetszett, szerintem annak ellenére zseniális (vagy pont azért) hogy minden kritikája jogos a hatásvadászattól a felszínességig.

Casper

Én a végén lévő táncos jelenetet nem tudom hova rakni. Valami önjelölt esztéta világosítson fel.

A többi jelölt közül csak a Benjamin Buttont láttam, de szerintem az magasan veri ezt a filmet.

zotyorage

Casper:
V1: angol – indiai kooprodukció, a Bollywoodi filmek csupa tánc és ének, India nagy piac, így könnyebb eladni.
V2: Ellenpontozza a filmben lévő borzalmakat…

wendriner

végén lévő táncos jelenet homázs egyszer Bollywood irányába, másodszor meg gyenge utalás is van rá a filmben, hogy ez fog történni, ha majd összejönnek.

a felhozatalból én is ennek adtam volna az Oscart, Benjamin Button valljuk be nem más, mint 3 órán keresztül érzelmek nélkül néző és monoton narráló Brad Pitt Forrest Gump értelmesebb kiadásban. egy estére jó, többre nem.

ami a szívfájdalom, az Mickey Rourke és az in Bruges.

Dumas pedig nem tanagyag Indiában, csakúgy mint nálunk Rabindranath Tagore, De Niro nálunk 1000 Ft-os kérdés lenne, de Amitabh Bachchan viszont 40M-s, ott az az 1000 rúpiás.

Slumdog jó kis film, mese, én azért izgultam a végén. Ha szőrszálhasogató akarok lenni, akkor azt mondom, hogy a Milliomos nem élő műsor, ezért az egész Latikát felhívja dolog nem működik.

vargatom

Azért van a Dumas kérdés a végén, mert ez egy MESE.

Szalay

A többszörösen Oscarral (ki)tüntetett Slumdog Millionaire (a magyar keresztségben a khm… Gettó milliomos nevet kapta) csak most megy a kolozsvári mozikban, s ennek az apropóján kiveséztük kicsit a filmet. Nézzük csak