Egy lecke marketingből

Úgy tűnik, a közvéleményt itthon és külföldön egyaránt megosztja az Apple döntése a Snow Leopard végső brandingjét illetően. Nekem személy szerint “tetszik”, de felesleges erről vitát nyitni. Hátrébblépve, a kérdést kicsit messzebbről vizsgálnám meg.

A dolog onnan válik érdekessé, ha megfigyeljük, mit csinált az Apple a WWDC után, ahol elmondtak két fontos dolgot: 1) mikor kerül boltba a Snow Leopard 2) mik lesznek pontosan benne (feature frozen listát kaptunk).

Készítettek neki egy weblapot is, ha úgy tetszik, microsite-ot, ami egészen pontosan 2009. június 6-tól augusztus 24-ig volt látható az Apple honlapján. Egy teljesen megszerkesztett, megcsinált, korrekt termékbemutató lapot lehetett végigkattintgatni. Ezen megismerkedhettünk az összes átdolgozott és új funkcióval, kaptunk egy képet a brandingről (átdolgozott nebula, nagy X szimbólum, miegymás) — én akkor már fanyalogtam, hogy nem elég elmozdulás a korábbi, 10.5-ös márkától vizuálisan.

Később, a nyár folyamán már elő lehetett rendelni az új OS-t, mindenki a weblapról leszedett grafikával hirdette meg ezt, íme például a Macrumors.com-on futó hirdetés:

Erre mi történik augusztus 24-én? Az Apple nagy meglepetésre előáll egy vadonatúj brandinggel (most eltekintenék attól, hogy néhány site-on már kiszivárgott a kép korábban):

Hovatovább a Mac OS X termékinformációs lapjukat is átdolgozták. Alapjaiban ugyanaz maradt, teljesen hasonló elrendezésben és dizájnban, de a nebulás X-et mindenhonnan száműzték és erőteljesen ezt használják a kommunikációban is. Természetesen megvariálták a tartalmi részt is, Time Machine gyorsulásra 50% helyett immáron 80%-ot írnak, ha jól emlékszem a régi értékre.

Vizsgálódásunk szempontjából teljesen érdektelen, hogy miért éppen a macskás brandinget érezték fontosnak Kaliforniában. Talán azért, mert “havas”, meg Leopárd, legyen világos, megkülönböztethető. Vagy azért, hogy eltérjenek a korábbi gyakorlatuktól, ahol egy nagy X szimbólum alkotta a doboz kulcsfiguráját. Unalmasnak találták, más a koncepciójuk, köztes kiadás, “nem teljes értékű”, csak megújult, lefinomított OS — igazából teljesen mindegy.

A lényeg az, hogy a tegnap kiderült store final dátum és release más.

Kitaláltak neki egy brandinget, amit konkrétan egy héttel a hivatalos, és mindeddig titokban tartott, megjelenés előtt a világra eresztettek: tessék, ez itt a Mac OS X 10.6 — Snow Leopard. Minden megjelenés innentől kezdődően egy szürke, ám vad tekintetű, havas ragadozót fog ábrázolni. Ez innentől kezdve a márka vizuálisan.

Ha a nyár eleji tekert nebula lett volna a 10.6 kiemelt “vizuálja”, senkinek nem lett volna semmi újszerű érzése. Megjelent volna egy dátum, ami csak egy megjelenési dátum lett volna. Így viszont azt tudják mondani: ez egy kicsit másabb, érzetre újabb dolog, mint amit vártatok. (Egyébként csinálhatták volna fordítva is, leós branding ezelőtt, aztán lila alapon X a véglegesben — ugyanez lett volna az eredmény.)

Ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni, akkor ez lenne a kérdés: melyik jobb döntés — megtartani a nyár eleji brandinget release-re, vagy valami újjal, mással előállni? De tovább is mehetünk: melyiket érezzük nagyobb előrelépésnek? Azt a dobozt, amelyiken ugyanaz a nagy méretű X szimbólum szerepel, vagy a fekete helyett fehér színűt?

Ha a nyár eleji maradt volna, az ember nem érezné azt, hogy az a végleges.

Epilógus. A végleges változatban a háttérkép egyébként nem a fehér hópárduc (noha azt is ki lehet választani), hanem a tekert, nyár eleji nebula. A világos miatt a hópárduc nem működik háttérnek, az új auróra viszont jó a szemnek.

A kettőt egyébként könnyedén összekombinálhatjuk:

Függöny.

20 hozzászólás

enteomitiok

mindenhol ezt a kurva x betut hasznaljak. Apple majd leszoktatja a vilagot rola. sokkal jobb ez az allatos dizajn, mint a csillagos-ikszes.

pappito

miután rászoktatta, hogy nem kis ablakokat meg pingvineket kell mutogatni, hanem futurisztik űrös ikszet 🙂

nekem mindegy baszki, csak a nike vevőt tegyék bele a nanóba 🙂

ha a TC tényleg észrevehetően gyors lesz, akkor nem fogom rá sajnálni az 59 újzélandi forintot.(ami 40 USD, kapják be)

a leo megérte a hufokat, hátha ez is

Ger

Csak elolvasták, hogy mit értekezik a mérvadó plastik.hu szerkesztő az “x vagy 10” témakörben és rájöttek, hogy ez így nem mehet tovább: ne sugalljuk a vitaindító x-szimbólumot, használjuk a fantázianevet és a fotót!

rog

állítólag ugyanezt a trükköt megcsinálja a microsoft is.
az új dobozon egy hal néz a kamerába csodálkozva, fején marék homokkal.. (persze mindegyiken verzión egy másik: a basic-en egy guppi, az ultimate-n meg egy pörölycápa)
😉

Sasi

Ki nem Xarja le, ismét. Egyszerűen működjön megint biztosan a bluetooth és hadd csukjam csak le nyugodtan egy hétig a laptop fedelét, hogy kinyitáskor nem fog baszkurálni velem, mint azelőtt a Tiger sem tette.

kodiak

Mint egy korai videotrukkos klip valahol az acid generacio es a TOTP kozott feluton.

doors

Szerintem a következo” történt.
Apple alapból az alap utat követte, miszerint ez csak egy frissítés, ezért lett volna a régi doboz. De bekavart a Windows, aki a 7-et nem frissítésként reklámozta, hanem mint ÙJ oprendszer. Apple elöször megpróbálta azt kommunikálni, hogy dehát az csak egy Vista SP3, de a népek ezt nem “vették be”, nem jött át nekik, ezért Applenek is lépni kellett, és elo” kellett állni az ÙJ oprendszer vonallal, ha másként már nem megy, hát marketing oldalon. Mert mégse lehet az a látszat, hogy a Ms új oprendszert ad ki, az Apple meg csak egy frissítést.

Kowach

tegnap írtam már, nem a szoftver a sz@r, a csomagolásra értettem,h az az…
a vista > 7 nagyobb “ugrás” mint a leo > snow leo, de ebbe ne menjünk bele 🙂
1ébként lehetne 2hónapig minden nap 1cikk,h miért jó az ami lett, aki apple fan annak minden jöhet, csak apple legyen…

initram5

Nem vagyok informatikai szakember (bár mielőtt ügyvéd lettem volna két hétig jártam a Veszprémi Műszaki Egyetem informatikai szakára is :)) és mezei használóként a SnowLeopard nem sok újat hozott azon kívül, hogy a QuickTime-ban nincs preferences, a rendszer meg sokkal kisebb lett. A többi polírozásnak tűnik, nem új rendszernek.

szifonpatróna

kit érdekel a doboz, a tartalom a lényeg! 🙂

doors megírta a lényeget, erről van szó.

Toci

OFF

http://www.youtube.com/watch?v=1d24sPhwSKs

Kíváncsi lennék a véleményedre AD 🙂

ON

Marketingből a lecke annyi, hogy ha BESZÉLNEK a termékedről, az mindig csak jó. Ezt biztosan elérték, de ha folytatni akarják a koncepciót a későbbiekben, egyre több állattal fogunk találkozni. A 10.7-en egy nádi sikló negédes tekintete fogad majd bennünket, a 10.9-nél pedig már lehet, hogy a keynote központi témája lesz a rövidcsőrű hangyászsünt, illetve a palackorrú delfint ábrázoló új háttér illetve boxartok bemutatása.

mrfeher

rég az oldalad olvasója vagyok, de ez nekem is sok. szerintem menj el nyaralni és pihend ki magad. (ne vigyél magaddal apple terméket)

klarky

Még az lenne a jó, ha a hóleopárd mellé az apple logót is kicserélnék egy igazi, fényképezett, beleharapott almára.

A betűket meg faragják ki krumpliból, oszt fényképezzék le jól…

Barnabas

En max az OS 11-nel valtottam volna ekkorat.. nem konzekvens.
Meg ha valami “irgalmatlan nagy” ui-beli feljodesen/valtozason esett volna at a rendszer, akkor azt mondom, hogy na jo, ertheto, hogy kicsit (nagyon) masfele indulnak. Nekem nem igazan tetszik ez a csomagolas.
Maga a foto meg az allat nagyon szep, de nem tudom, hogy jon ez ossze a modern szamitastechnikaval.

jplush

Faszom az aqua-t csereljek mar le ha mas nem az iTunes-ban mar megszokott feluletre ne a dobozzal baszakodjanak!
Most komolyan: mint termeknek, egy szoftvernek a dobozat latom a legkevesebb ideig. Leveszem a polcrol, otthon kiveszem a taskabol, kiveszem belole a DVD-t, install utan visszarakom aztan elrakom az egesz dobozt egy szekrenybe vagy a szekreny tetejere majd 1-2 ev elteltevel kidobom. Tolem lehet rajta X, macska, parduc, faszom. Viszont nem a (2009-ben mar) szar aqua felulettel akarok scrollozni meg weben formokat leokezni.