Megújult az Origo.hu

“Fel tudsz idézni olyan napot az életedben, amikor megnézted az Origó címlapját?” — Zalka Ernő, reblog

A ma esti Meetup rendezvény zárása az Origósok előadása volt az új dizájnról. Sajnos nem voltam, így csak hallomásból tudom, hogy a közönségből kb négyen jelentkeztek, amikor megkérdezték, hogy Origót olvasnak-e, míg gyakorlatilag mindenki jelentkezett az Index esetében.

Zalka Ernőnek igaza van, mert én nagyjából évente adtam esélyt az Origónak, de mindig elfordultam tőle. A régi balról létramenüs szerkezet, középen minden anyag mellett kiskép és teljesen fogyaszthatatlan forma elborzasztott. Az egyetlen alkalom, amikor oda tévedtem, valamilyen továbbküldött link volt, amit megkattintottam, de nem, nem voltam Origós olvasó. (Ettől függetlenül sokan olvassák az Origót is, őket nevezem én, nem minősítve!, a “nagy internetező átlagnak”.)

Az Origó is biztos érezhette a dolgot, mert szeptember 2-án végre lecserélte a ruháját, és új “frontenddel” várja olvasóit. A meetupon állítólag az is elhangzott, hogy a backendjük nem változott, tehát ugyanaz a CMS szolgálja ki, pusztán a felület új.

A felület taglalása előtt érdemes egy kis kitérőt tenni a számok birodalmában, ugyanis az esemény kapcsán a két lap fő-szerkesztője Uj és Nádori Tumbleren mérte össze az általuk vezetett újságok farokméretét.

Először Uj egészített ki:

Az, hogy az Index “olvasottabb” szerintünk már ‘99 óta igaz. Az Index újságszerű tartalmainak legalább annyi, de inkább egy kicsivel több olvasója van, mit az Origónak. Ez a trend az utóbbi két évben kifejezetten erősödött, ma már az Index címlapi látogatottsága (ami szerintem jól reprezentálja, hogy kábé hányan járhatnak oda híreket olvasni) 25-30 %-kal haladja meg az Origo cimlapjanak latogatottsagat (tegnapi webaudit: Index.hu cimlap 368 000 latogato, Origo: 302 000 latogato).

Nádori válasza:

a Webaudit szerint tegnap az “[origo] Rovatok” mérési egységnek (amiben nincs se iWiW, se Freemail, se kereső, se ún. partneroldalak) 473 334 látogatója volt, míg az ezzel leginkább összevethető “Index Újság”-nak 443 675. Őszintén beszélni kell ugyanakkor arról is, hogy az Index kicsit kevesebb látogatója érdemben több oldalletöltést (ún. PI-t) hajtott végre (2 850 246 vs. 3 273 933).

De visszatérve a felületre és a dizájn választásra: ránéztem az Origóra és egyből az Indexet (amire amúgy is minden nap ránézek, ha kell, ha nem) láttam meg benne, ezt bárki könnyen összehasonlíthatja:

Bal felső képes anyag, hasonló méretű hirdetés (nálam szürkén látszódik, mert nem nézek Flash tartalmat), friss hírek doboz, kétsoros felső menü, hasonló szerkezetben levő cikkajánlók, szín-hangulati-hasonlósága. Mindkettő talpatlan betűt használ, az Index megmaradt a jó öreg Arialnál, míg az Origó Verdanázik és, ha jól látom, Tahomát tesz a címekbe.

Hogy is van ez? Miért ennyire azonos a kettő?

Az Index eredetileg a nyomtatott újságokban levő formát kereste. Azt mondja: az újság címlapját szerkeszteni kell, nem automatizálni. Az automatizmus egy hülyeség. A rögzített forma: hülyeség. Merev, esetlen, unalmas. Ajánlók kellenek, szabadon mozdítható részek, felcímek, élő, szerves massza.

Ezt a megközelítést sikerült megvalósítaniuk Uj Péteréknek a jelenlegi Index címlappal. Semmi durvát, vagy forradalmit nem találtak ki, egyszerűen készítettek egy szerkesztett felületet, amit két helyről vettek át: egyrészt a nyomtatott lapoktól, másrészt a neten jól működő receptektől.

Az Origó pedig nem csinált mást, mint, amit a Palm: lemásolta az iPhone-t. És itt-ott változtatott, szerelt, saját igényeire adaptált. Az Origó azt mondja: igen, ez fasza, láttuk, hogy jól működik, élvezetes a szemnek, jó dolog keresgélni, mazsolázni a címek között, szeretik az emberek. Nem pont és nem így, de nekünk is ez kell. (Már többször megfigyeltem egyébként, hogy kisebb piacon a szereplők egymást nézik. Valaki aztán mer egyet lépni, hopp, a másik is felzárkózik.)

Jól csinálták? Nagyjából igen. Újságot így kell szerkeszteni, erre legalább ők is rájöttek. Dizájnban nem sikerült eléggé elrugaszkodni az Indextől, én odafigyeltem volna a helyükben, hogy a fő gondolatot megtartva vizuálisan eltérő felületet készítsek, de ők láthatóan nem foglalkoztak ezzel.

Sajnos, sajnos a két újság címlapja nem különböztethető meg. Eddig ugye volt az Origó, mint világoskék-narancssárga-kisképes, meg a másik oldalon az Index, a fekete-narancs. A két márka eltért egymástól, megkülönböztethető volt.

Most ez nincs így. Ugyanaz a kettő, nem nagyon látni, hogy melyik melyik. Az Origóra még azt is rá lehetne sütni, hogy majmolja az Indexet. Igen, átvette tőle a működő receptet, de a brand vizuális oldalát nem csinálta meg. Ezt tekintem én hibának.

Semmi gond nincs azzal, hogy a szerkezetet átvették. Az Index jól nyúlt hozzá, jól fogta meg a dolgot, ráérzett a lényegre. Ezt érdemes és át kell venni, hiszen így lehet jó online újságot csinálni. A baj ott van, hogy nem megkülönböztethető a kettő. A logók is ugyanolyan feketék ugyanott vannak, messziről ugyanúgy néznek ki, mind a kettőben ugyanúgy van egy (1) játék — itt narancssárga pont, ott meg szögletes zárójel.

(Én egyébként azt mondtam volna a grafikusnak: nézd, be fogunk zárni egy kibaszott szobába, mégpedig sötétbe. Az elején szar lesz, de megszokod. Laptopot egyelőre nem kapsz. Az kell, hogy az újság koncepciót vedd át az Indexről, de minden mást felejts is el egyben. Itt egy nyomtatott lista arról, hogy mi a fasz van nálunk. Ezt betanulod. Ezután, még mindig a sötétben, megálmodod, hogy a kettő hogyan lesz reprezentálva a böngészőben. Újságos szerkezet és a mi tartalmaink. Ezt te fogod megálmodni, baszki. Csak te és senki más. Az Indexet felejtsd el. Sötét van.)

Jeffrey Zeldman egyébként megmondta, hogy ne attól rettegjünk, ha az emberek nyúlják a dizájnunkat. Attól rettegjünk, ha nem nyúlják.

Függöny.

72 hozzászólás

ac3

a regi szines origo nemvolt rossz azert, most legalabb a szineket athozhattak volna, maris mas hangulata lenne az uj sitenak

Adrian

Kb. annyiszor kattintok az Origora mint te Jozsi.

Indexet meg napiszinten, sot UP-t kovetve a tumbleren meg jobban elvezheto az indexhu.

cegg

Ha egy Guardian vagy Dagens Nyheter nyitóoldalt nézek — akár azt is gondolhatnám, hogy onnan nyúlták. De azok papír alapú újságok online változatai.

…aztán meglátom az időjárást és a “24 óra hírei” dobozt, és nevetnem kell.

Adrian

Hat amikor kiposztolja a Tisztelt Foszerkeszto Ur!-nak kuldott leveleket (es kifigurazza), az nemikepp kozelebb hozza az ujsagot.

fraki

Nagyon jó írás, köszönjük. A sötét részes a legjobb 🙂

agazso

En is ott voltam meetupon es feltettem a kezem arra a kerdesre, hogy jobb-e az uj dizajn, mint a regi.

Viszont tenyleg aranytalan volt az index/origo szavazas eredmenye, meg ugy is, hogy nem reprezentativ a minta. Igaz, korrekt volt az origos csavo, amikor elismerte, hogy az o latogatoik foleg az idosebb korosztalybol kerulnek ki (= “nagy internetezo atlag”?).

Ja, es ern0, kosz a kortet, finom volt!

ton

design ide vagy oda, az index lassan alternatíva nélkül válik olvashatatlanná

pappito

ton, sok igazságod vagyon, mégha kissé offtopik is ez itt.

Én origót sose. Nem tudom miért nem, valószinűleg mert van némi érzelmi kötődésem a netto/index irányába, az origo meg már az elején olyan nagyvállalati, bizottságszagú volt, hagytam a fenébe.

Szegény index, mint portál kiváló, tisztelem az indapassos mindentbeamőbázok mentalitást, működik is, nyilván. Nekem semmi bajom az UP-féle backgrounddal, amit nyom a tumblin.

Ellenben rém igénytelen _tartalom_ esik ki belől, sokszor. (ami nem érdekelne, ha mondjuk az origó lenne igénytelen, amit nem olvasok)

Egy ideig könnyű volt védekezni, a fórumozás akolmelege átsegitett, de most már az se vonz, bár elismerem a hasznosságát, értékét.

És nincs másik, tényleg. Ez a baj.

_alesi_

A régi origó még csak-csak, de ez az új teljesen átláthatatlan. Egy példa a sok közül: a hasábok címei kisebbek, mint a bennük található szöveg, így első blikkre a cikkekhez rendelt kis képekből próbálom kitalálni, hogy hol is járok: a sport, vagy a bulvár rovatban. Ömlesztve minden, ahogyan a feedre kigördült, borzalmas.

Tipikus példája annak, hogy a nagyember kitalál valamit és a nagy össznépi gyűlésen senki nem mer szólni, hogy a királyt rendesen átverték az új ruhával.

Ugyanakkor ton és pappito jól mondja, az index egyre gyakrabban megy le a vakond szintjére színvonalban.

igazi proli

2x
Az origo csinalhatott volna egy szellos atlathato design-t ahol jo helyen van a tartalom. Az Index egy nyomor, gugye hatastalan hirdetesekkel, Gyozike hirekkel minden a latogatottsagi lazban szuletik, az ertelmes hirek 2-3 orat elnek meg. Sok regionalis portal az eletbemaradasert kuzd, es a design es olvashatosag rovasara zsirpapirral nyomjak tele az oldalt, a 6 eves Pistike apuka lett elorebb kerul mint a Nobel dij. Az egyetlen tagolasi lehetoseg a stabil rovatok stabil helyen amit jol csinal a boston.com es rosszul az nytimes.
Ezzel szemben sok multi hirportalja tagolt, elvezheto es minden hir relevans. Nem vesztegetik az idomet hatasvadasz hulyesegekkel de a blogok sem viccesek jo ha 5 hozzaszolas szuletek ket nap alatt.
Kb. mint egy szakadt terminal a traffikkal ami sortol a tamponig mindent arul szemben a legkondicionalt kenyelmes VIP Lounge-val, ahol tudom mit kapok, kisebb a valasztek de jobb a minoseg. Egyik sem fontosabb vagy jobb mint a masik, de az origonak az Index-et majmolni egy agyatlan koncepciotlan hulyeseg volt. So long VIP Lounge….

Hassan

[OFF Topic]
A Good Old Games-en 1-et fizet 2-t kap akció van Interplay játékokból (pl. Fallout, MDK) még 6 napig, ha esetleg érdekel valakit…

bobbyperu

ton és pappito és én.
becserélném mindkettőt egy akár kevésbé design-olt, de színvonalasabb platformra.

IIsti

Csatlakozom Ton-hoz és Pappito-hoz. Az indexen a tartalom színvonala hihetetlenül mélyre süllyedt. Az origo-nál dolgozik néhány tényleg baromira jó újságíró, akik nagyon jó cikkeket tudnak írni, az origo katasztrófája az, 1) aktualitása csapnivaló, 2) nem lehet megtalálni az igazán érdekes cikkeket mert átláthatatlan. Ha valaki nem a melegbérenc-ultraliberális-szuperokos-értelmiségi szart akarja olvasni, akkor nincs olyan portál, ahol az ízlésének megfelelő cikkekkel találkozhatna. – Bár az origó néha megközelíti az elviselhetőséget ebből a szempontból.

alma

új origo tetszik, az eddigi évi 1-2 oldallátogatásomat biztos, h megsokszorozza… index színvonala sokat zuhant, jó lenne egy komolyabb versenytárs

ern0

@IIsti: “az origo katasztrófája az, [… hogy] nem lehet megtalálni az igazán érdekes cikkeket mert átláthatatlan”

Ez így igaz. Nem egyszer kaptam – egyébként Origot nemigen olvasó tagságú – levelezőlistán kiváló origós cikk linkjét. Többször olvastam így Origot, mint címlapról indulva.

De ezen felül van ez az érdekes betegség – és nemcsak nekem, hanem több ismerősömnek is -, amit Meetupon is mondtam, hogy

nem visz rá a Jóistenke, hogy az Origo címlapról kattintsak!

Ott van a Firefox bookmark toolbar-omon az Origo, néha – cselendzs! – megnyomom, szép lassan végigaraszolok a címlapon, de nem költői túlzással szólva, hanem effektíve sohasem ér olyan inger, hogy kattintsak egy cikkre vagy bármire. Mondom, nemcsak nekem van ez (vagy ragályos?).

Az Index esetében ugyanez úgy néz ki, hogy a címlap végiggörgetése során 3-4 linket kiteszek új tabra (de nem váltok rá át, egér középső gomb, ez a default akció talán), az utolsót már rendesen kattintom, így van 3-4 oldalnyi olvasnivaló, amelynek 50-100%-át teljesen el is olvasom. Naponta 1-2x.

Tegnap éjjel, aztán ma reggel ismét megnéztem az új Origo címlapot: 0, illetve 0 kattintás.

Aki tudja a jelenség okát, az jelentkezzen reggel 9-kor Nádorinál, aki megoldást is tud rá, az vigyen magával talicskát.

zhaoman

Origót nem olvasok. Nem divatból. Így alakult.
Ellenben a komment.hu RSS be van kötve. Ha érdekelne más része az origónak, akkor azt is becsatornáznám a GReaderbe.

“búlvárosodik az index”: szelektíven kell olvasni. Van ott is minőségi tartalom, a resztlivel nem kell foglalkozni.
“Óránként ránézek az index címlapra”: indexet is lehet RSS-ben követni, nem kell óránként ránézni. (Mondjuk én azt teszem.). A Hírszerzőnek volt (van?) egy RSS-e, amiben csak a “minőségi” tartalom van benne, “shake” nem. Az indexre is kellene valami hasonló, olyasmi, ami kiszűri azon cikkeket, amelyek tartalmazzák a csöcs és pina szavakat.

klarky

Én a magam részéről utáltam a régi Origo-t, sosem tudtam mi hol van rajta, ráadásul mindig, mindenhol felugrott valami webshopos baromság, hogy vegyek ezt, vegyek azt. Ezzel együtt ott tényleg vannak értelmes cikkek. Nem mondom, hogy az indexen nincs (persze ott is van), csak a nagy átlag a fingós, szarós contentekkel van megtöltve, még a komolynak tűnő cikkek is.

Ezzel nekem alapvetően nincs bajom, már megszoktam. Ugyanakkor azt osztom, hogy szégyen, hogy nincs alternatívája az indexnek, nincs egy valamire való portál, amire váltani lehetne. Egyébként sajna igaz ez helyi szinten is. Itt nálunk van a boon.hu, ami egy trágya, de vagy ezt olvasod ha helyi híreket szeretnél, vagy semmit. Ez nagyon gáz.

Az meg, hogy ki lop kitől: amikor kijött az új index sorra jöttek a linkek külföldi oldalakról, hogy tök ugyanaz. Hát ha ez a jó, ez a fogyasztható, akkor ez van, nyilván ezt csinálják. Gondolom ki van ez találva.

(tegnap amúgy az origón nagyon tetszett az a megoldás, hogy a főlap “össze volt firkálva” ezzel is mutatva mi változott és mi mire jó. Baró volt… 😎 )

TommyBravo

némileg off: Csak nekem változott az index faviconja space invaderre néhány nappal ezelőtt?

tms

még egy észrevételem lenne: nem tudom szoktátok-e nézni, de szerintem ebben a műfajban, ha nem is etalon, de példaértékű a cnn.com

rog

nálunk a céges watchdog az index.hu-t pingeli hogy van-e még internet odakint 🙂

nekem is mindig zavaros volt az origo nyitólap felépítése, bármikor mentem oda, egyből lepattantam.. de gondolom megszokás kérdése akinek az origo volt frankó az meg az index-en volt elveszett ember.
szerintem mindenképpen jó ötlet, hogy hasonlót csináltak. akit csak ez tartott vissza eddig, annak most lett esélye átszokni. most lehet csak majd igazán a tartalommal versenyezni, hogy az elrendezés annyira hasonló lett a két oldalon. 🙂

lsg404

+1 a “nem szoktam orgiót nézni, de már olvastam több nagyonjó cikket linkre kattintva” kosárba.

Most pedig megnézem az új címlapot.

lsg404

Húú ez a firkálós téma az elejétől fogva rajta van, vagy most került rá?? Vicces!

vonsux

nekem is az a sirámom, hogy a menő index végre kapjon egy- nem menő, de ügyes újságírók ehh. bloggerek munkájából álló hír-magazin portál -ellenfelet. sokat húzna az indexen is. vagy még lejjebb, vagy. jabocsOff

igen, kopp az új arc, ügyetlen kopp. de már ma megdöntöm az évi 2 látogatásomat..

poTomek

Szórol-szóra egyetérek ern0vel.
+

Nekem az Origó ugyanúgy túlzsúfolt mint ahogy edddig volt. Ellentétben az Indexszel ahol elkülönülnek egymástól az egységek, így sokkal könnyebb a szemnek. Az Indexen mennyivel több “fehér” van!

Pogacem

Csak én látom úgy, hogy kicsit díszletváros hangulata van a megújulásnak, és ha bármire kattintok, ugyanaz a régi cucc jön be, mint eddig? Belül miért nincs nagy megújulás? Hol itt az egységes megjelenés?

sjuknoah

+1 nem olvasok origot, de sok jó cikklinket kaptam már onnan.

Egyébként valaki említette itt a Dagens Nyhetert, ez azért érdekes, mert ha megnézed a svéd netes újságokat, mind egy kaptafára készülnek. dn.se, aftonbladet.se, svd.se, gp.se de még a metro.se is. Mindannyian a “lecsorgós” technikát alkalmazzák (másnéven blog), felülre jön az új anyag képpel, kézzel szerkesztett dobozban, aztán ha van újabb akkor csorog lefele. Van sidebar, meg minden, de a főhasábban a “posztok” kézzel vágott képpel, kézzel beállított betűméretű címmel, és leaddel épülnek.

Odafenn valahogy ettől a modelltől nem tudnak (vagy nem mernek) eltérni, és egyébként tény, hogy egész használható híroldal-szerkezet. Akit érdekel, http://aftonbladet.se az egyik legjobb példa. Ha most indulna egy híroldal, lehet, hogy érdemes volna megpróbálni ezt a típust, hátha ráharapnának a magyarok is.

draven

Azért a first-visit aranyosságot meg lehetett volna normálisabban oldani, ez egy kicsit erőltetett, főleg az Origótól.

Most így már végképp nem tudom értelmezni, hogy ők pontosan mit is képviselnek a piacon.

klarky

Ezt már egyszer, jó régen kérdeztem, de felvetem még egyszer:

Olyat miért nem lehet csinálni, hogy a portálba betesznek egy “időgép” funkciót, azaz, ha egy beviteli mezőben beállítom, hogy dátum, óra, akkor az az állapot jön vissza, ami akkor volt a lapon. A cikkek úgyis megvannak, én nem hiszem, h olyan nehéz lenne megcsinálni.

Elmondom miért lenne ez jó. Én sokszor vagyok úgy, h végigpörgetem a címoldalt, vannak érdekes cikkek, de nincs időm elolvasni. Ilyenkor csak ránéznék az órámra, h mennyi az idő és este otthon beírnám az “időgépbe”. Ezt követően huss, ott lenne az akkori oldal.

Szerintem faja lenne, ezerszer jobb mint a kereső, amivel én nem mindig tudok megbirkózni. Sokszor csak arra emlékszem, hogy hol volt a kérdéses cikk a lapon, de már a címére sem. Igy sosem találom meg…

Pistol Pete

Zsúfolt, átláthatatlan még mindig. Ettől a címlaptól is menekül az ember. Belül nem változott semmit a kinézet, elrendezés, hol az egységes arculat? Pedig kapott linkről gyakran olvastam én is érdekes cikkeket és a helyesírással sincs akkora gond. Az index katasztrófa ebből a szempontból (is).
De ezek az ötletek…fúú elképzelem a kis kreatívokat:
-Figyelj, baloldali menü címoldalon már nem menő, inkább legyenek fent kétsorban a cuccok.
-Jó! És milyen színű legyen a szöveg?
-Hmm, mit szólsz a feketéhez?
-És mi szerepeljen ott? Pl. a fórum?
-Áá nem, a cotcot fontosabb, hogy egy kattintással elérjék.

Még csúnya is lett…
A kategorizálásukat sem tudtam soha megérteni. Pl. van külön techbázis, van külön szoftverbázis, holott ilyesmi dolgok mehetnének egybe és máris egy menüponttal kevesebb. Egyébként is minek annyi szar oda ki? 30 db biztos van ránézésre. Timesonline vagy a Telegraph sokkal letisztultabb. Felső csíkon a főkategóriák, ha egyikre rámegyek, alsó csíkon jönnek a kapcsolódó alkategóriák. Ilyen egyszerű.

Találomra rákattintottam a Tévére. Bejött a régi design és az a dobozos izé, alatta tv műsor. Húzom a bizbaszt jobbra és 23 óránál szevasz. Ha 0:05-kor kezdődik valami, arról neked nem kell tudnod. Válts át péntekre és aztán csúszka vissza 0 órához és úgy már láthatod! Anyáám…
A sok ilyen átgondolatlan izé miatt nem szoktam idegesíteni magam az origoval.

gergoke

Az Origós firkálás folyamatosan van, nem csak tegnap volt. Első látogatásnál jelenik úgy meg a lap, aztán gondolom valami cookieban letárolódik hogy már meglátogattad és másodikra nem jön már fel. De más böngészőből vagy a cookie-k törlése után nekem ismét megjelent.

Dzsoki

Annyiban megvédeném az Origo-t, hogy a mobilos kezdőlap szerintem nem rossz. Szifon-szerű ikonok, van belőlük 16 darab. Az összes szolgáltatásuk és rovatuk elfér ezeken iwiwtől a belföldi hírekig, kattintva pedig korrekt felépítésben lehet olvasgatni a tartalmat. Ha mobilra tudnak optimalizálni, tudhatnának webre is. A site-juk káosz.

GazVezir

Kapja ám a szennyest mindkét szájt, legfőképpen a drága index.hu. Győzike show-hoz lehetne hasonlítani egyébként a dolgot. Amennyien utálták, annyian nézték is (sajnos).

zhaoman

@klarky: “időgép”: ilyet nekem is, de gyorsan! talán a buzz.hu-n volt olyan régebben, hogy a régi címlapokat vissza lehetett tölteni

Kowach

Elsőre elég fura a címlap, ez tény, de idővel hozzá lehet szokni.
Amúgy sztem nemjobb 1ik se a másiktól.
Volt olyan,h egy héten 2szer leközölték az indexen teljesen ugyanazt a hírt a tech-rovatban, csak más címmel. /persze az itcafe.hu-ról/
Kommentelési lehetőségek hol vannak az indexen?

Szindbad

Meg tudod fogalmazni, hogy milyen arculata van az Indexnek?

_psc_

Na jó, a origo nyúlta a szerkezetet az Index-től.
De az Index honnan nyúlta??

al

Nem akartam offolni Józsi, ne értsd félre. Persze, oda van rá figyelve de azt se feledd, hogy a srác a 9 seces feltörést ismert hibával oldotta meg, amivel készen menta műsorra. Szóval sehol se habostorta az élet. Arra leszek kíváncsi ahogy terjed a mac, hogyan fog változni a támadások aránya és eljön-e valaha a Mac-es “vírusírtó”.

offért meg tényleg bocs, csak kíváncsi voltam válaszodra, az origot meg nem olvasom mert idegesítő volt kinyitni és számomra most is az. A zindex tartalma meg a béka segge alá süllyedt 90%-ban, de a maradékot legalább megtalálom ha kinyitom. Ennyi a véleményem.

Ger

Én mindkettőt RSS-en olvasom, az alábbiak miatt:
-(még) nincs reklám
-csak a belföld és gazdaság érdekel az origo-n
-csak a belföld és a tech érdekel az index-n
Régi origo olvasónak tartottam magam kb. 5 évvel ezelőttig, amikor észrevettem, hogy nem találom a cikkeket! Körbevette balról az amúgy is használhatatlan menü, jobbról, fentről és alulról meg a reklám. Nehezítésképp még a cikkbe is tettek illusztrációt, amit figyelemfelkeltő mivolta miatt gyakran reklámnak néztem elsőre.
A kommenteket ott nem olvasom, mert engem a “nagy internetező átlag”-ból áradó közhelyfolyam irritál.
Az index-re nem volt időm rászokni, mert mire rendesen rátaláltam, nem találtam az újságot, csak valami blogok-rovatok-reklámok által körbevett cikk-listát, ami a címlapot ráadásul elbulvárosítja.

ceg

al, ad: az offos cikk az csak szerintem egy márciusi hír, amit most rakott címlapra az index, vagy szerintetek is, ha jobban megnézitek?

GazVezir

Windows-on szükséges a vírusirtó használata? Aki tudja használni a gépét, annak nem szükséges. Ez a tapasztalatom. A hülyéket meg a Mac sem tartja vissza, csak jól korlátozza.

fapina

először az origó:

félévente kapott esélyt, minősíthetlen volt, mindörökké.
itt többen hozsannáztak cikk(ek)et onnan, bár látnék linket is, mert mindenkinek mása minőség.
(van bazdmeg, akinek a gondola is minőség(!))
(jééézusom)
szóval én erősen lesajnálok, mitöbb, lenézek azért embereket, akik origót -tudnak- olvasni.
kezdőlapnak meg… egyenesen: szellemi nyomor.

nem cifrázom miért, aki érti, érti, aki meg nem,
annak úgyis mindegy.

[…]

index.

up-t szokás emlegetni, nem tudom mire fel, hacsak nem havi 10.000HUFból hozza ezt ki, akkor oké.
ha erre van épeszű keretösszeg, akkor ő a legalkalmatlanabb ember erre, széles-e földkerekén. a legfájdalmasabb tévedése,
h’ nincs egy index/vájtfül oldal, ahová.

de ami itt nagyon népszerű, úgytetszik, az a

.
.
d e s i g n .
.
.

pont és vastagon leszarom.
a plastik dizájnja is erősen gagyi, sőt öncélú, és otromba;
sőt fájdalasan őszintén? ordenáré. a tartalom menti meg, igaz, az is csak néha napján.
egyvalamiért olvasom, mert szerethető: az őszintesége. néha félelmetesen emberi. szeretem ah’ Angelday vállalja az arcát,
néha feltesz videókat,
(egy cimborámnak küldöm a linket, félórát győzködtem, h’ neeem, nem szellemi fogyatékos a srác, nem, ő nem egy új szalacsi… csak
nem érdekelte, h’ mi megy át, ismeretleneknek.
-ezért persz’ plusszpont-
de félóra után már majdnem feladtam, kitúrtam Angelday-t és barátnőjét
vmi hongkongi, brüsszeli vagynemtudom melyik étteremből:
ekkor ismerte el a cimborám, h’jééé, a srác egész _humanoid_ )

néha remekbe talál dolgokkal.
ez, kb, 10% – és sokat mondtam. volt egy CS hős, már nem tudom kifia borja, vmi élő legenda, deannyirán elbaszott volt a videón feltett kérdések tömkelege, h’ unalmam
vett csak rá, h’ a srác oldalát nézegessem;
ott ragadtam félnapra… és… sírtam a gyönyörűségtől.
nah, hát ez a plastik.

a többi, haboskodás.
mac, szájfonya, meg ostobáskodás. demivel szerethető, így meg is bocsájt az ember – jelzem, az egyetlen blog,
ami nem tudom mióta, de hosszú évek óta töretlenül követek.

ami viszont vitathatlanul a javára irandó, kontra index:

vannak képek.

…és mint mindenki tudja, egy kép, ezer szó.

ez hibádzik az idexből.
az index tartalma, iq light. ez nem áll a plastikra. hála Istennek.
ezért is járok ide.

de semmiképpen nem a dizájn.
meg kellene értenie faszkorbács up-nek, h’ a tartalom,
nem egyenlő 30sor, kép(illusztráció) nélküli, bevezetőt
3x(!!!) ismétlő közhelyszótárból idéző motorizált kondásgyerekek hadával…

…persze, értem én. minimalizált költség, maximalizált haszon.

hát, ezúton gratulálok.

* * *

de h’legyen valami ellenpont:

haandras. a gyerek, annyira überszánalom, h’ha röhögni van kedvem, mert szürke lett vmiért napom, hát átlibbenek visongatni 🙂

és garantált a hülyeségének stabil, megkönnyeztető szinvonala.
(csakh’mindenki értse: haandras = kuruc.info)

yzzy

Én örülök annak, hogy az Origó olvashatóbb lett. Csak nyerünk vele. Én eddig is ránéztem, de soha nem találtam semmi érdekeset, nyilván azért, mert jól elvolt dugva. A régi Origó sok minden volt, de online újság a legkevésbé. Leginkább egy marketing-öszvérnek tűnt. Sajnálom, h nem volt ötletük, de mindegy is, még mindig jobb, mint a régi és hosszútávon nem a dizájn számít, hanem a tartalom. Remélem, h ezzel a dizájnnal erősödik a tartalom is, remélem, h a váltás ezt akarja kifejezni (nem pedig öncélú majmolás), és felzárkózik a hírportálokhoz. Így lesz más is, mint a zIndex. Ránk férne és a zIndexre is.

Ami viszont egyértelműen mindent visz, az a firkálós layeres segítség. Azt inkább nézném ki az Indexből. Friss, üde és ötletes. Jó irányba mutat.

Lajos

Máris találtam egy kiváló Origós cikket:

Sótlan, de olcsó a Snow Leopard
A Hópárduc megjelenésével még a Macintosh sem lett sokkal kívánatosabb számítógép.

http://www.origo.hu/techbazis/szamitogep/20090902-hightech-de-unalmas-a-mac-os-x-snow-leopard.html

Időgép funkció pedig persze hogy kellene, de nagyon.

A másik, hogy ha már megcsináltak ezt a vicces layeres magyarázó dolgot, ami tényleg jópofa és érdekes, akkor mi a csudáért nem lehet odarakni valahová egy gombot, amivel a következő látogatáskor is elő lehet hozni? Ha megint meg akarom nézni, kezdjem baszkurálni a böngészőmet???

Lajos

Na, a cimlap szisztematikus kattingatásával megtaláltam a vicces layert újrainditó linket.
Az előző kritikából igy 50% lejön 😉

Érdekes lenne egyébként megszámolni, hogy az Origó cimlapon hány darab önállóan kattintható elem van.100? 200? Még több?

GazVezir

fapina: én szeretnék látni tőled egy linket, ami egy olyan oldalra vezet, aminek számodra tetszetős a kinézete. Tényleg érdekel. Mert ok, hogy a Plastik kinézete nem tetszik, de mutass követendő példát kérlek.

Ez olyan egyébként, hogy helyből leszarozod zenében mondjuk Diana Krall-t, de közben Szandira pörögsz a konyhában egész álló nap.

Az Übermensch személyiséged, ami a hozzászólásodból érződik, hát no komment kategória :-).

bonakovacs

“nézd, be fogunk zárni egy kibaszott szobába, mégpedig sötétbe. Az elején szar lesz, de megszokod. Laptopot egyelőre nem kapsz. stb” –> felveszlek menedzsernek

IIsti

“Sótlan, olcsó, és közhelyes” az általad linkelt cikk az origon. (MCs cikke az indexen sokkal jobb sztem.)

Szindbad

ad: Nem az oldalakon keresztuli bullshitelesre gondoltam, hiszen azt barmirol meg lehet tenni.

Hanem ranezel a lapra par pillanatig, es van-e barmi, ami arculatot sugall? Szerintem az index, es mostmar az origo is teljesen semmilyen. Ha lehet azt mondani, az origo a semmilyen arculatot masolta le az indexrol. Lehet, hogy funkcionalis, lehet, hogy szerkesztett, ebben egyet ertek. De arculata az nincs egyiknek sem.

RRomeo

Érdekes hogy azokat a hibákat nem említette sem a blog írója, sem a hozzászólók (talán csak 1) amik az Origo design-jában vannak és ordítanak:a nem jól elkülönülő tartalmak, a túl kicsit csoportcímek, és még számos probléma kezdve a túl bonyolult felső menütől – igen sokat lehetne pedig erről írni, okoskodni, értekezni.
Az ilyenek persze mindig nagy kompromisszumok eredményei (nem a designer a nagybetűs hibás általában egyedül), nagyon jól tudom, hiszen ezzel foglalkozom, de ennél egy ilyen látogatottságú oldal esetében lehetett volna jobbat is kihozni, bár persze talán még javítanak rajta.
Az Index-el való összehasonlítást (nem) kicsit öncélúnak érzem (főleg Angelday Index-es kötödését tekintve) – van most egy ilyen design divat (az Index-en kívűl vannak még hasonlóan kinéző portál oldalak külföldön is) és felhasználták, alkalmazva több Index-es megoldást is, igen, de nem érzem 1:1-es copy-nak a főoldalt ennyire mint ez ki lett kerekítve.

karon

imádom az ilyen előadásokat, a matávos webfejlesztők meg állandóan előadnak bazmeg. facepalm.

pl. az iwiwesek tartottak nagy mellénnyel előadást arról, hogyan is kell large scale, distributed clustered website-ot jávában programozni és megbízhatóan (!) üzemeltetni … mindezt akkor, amikor az iwiwen minden második oldalletöltésre negyed órát kellett várakozni. már amelyik persze egyáltalán lejött, nem timeoutolt vagy errorzott ki a gecibe.

most ezek szerint a dizájnról osztják az észt. arról a dizájnról, ami (a marketingjükkel, a brandfelfogásukkal egyetemben) egyedül felelős azért, hogy 10 éve szinte senki nem olvas origót az értelmesebbje közül.

az persze meg kell hagyni, koncepció van: nehogy én (vagy az ern0 vagy a jóska) olvassuk.

új origó dizájn: fail. egyértelműen szétlopva az index, de mégsem szellős, semmi könnyedség csak telebaszva minden 2x annyi kontenttel per négyzetcenti, mint ami elegendő. ráadásul rossz erőszakos tipóval, csúnya betűkkel.

nyugdíjba kéne küldeni a gyökeret, aki ott még mindig wtfportált akar csinálni.

nézzétek meg, ezek mennyivel IZGALMASABBAK vizuálisan, mint az origó (vagy akár az index):

http://wired.com
http://cnn.com
http://dailybeast.com
http://newsweek.com

innen kell lopni bazmeg, a drága környékről, nem a másik hajléktalantól a híd alatt.

fapina

karon, az isten.

* * *

gazverzio,

nem szoktam egy szint alatt reagálni, de most kivételt teszek. bár határozott fogadalmam szegem meg… de legyen –

[…]

nekem nagyon bejöttek Angelday masszívan extravagáns ötletei, amikor 2pgdwn kellett a kontenthez. a többség (birkákok) leszavazták. oké, hát legyen komformista, uis olvasni, nem gyönyörködni járok ide. de konkrétabban –

tartalom kontra dezijn:

http://www.google.com

hm?

[…]

deh’ szó ne érje a házelejét, öcsibogyó,
csak neked, például:

http://fapina421.blogspot.com/2009/08/blog-post.html

inverzben:

http://fapina842.blogspot.com/