iPhone fejlesztés

Amióta dübörög az App Store, egyre több fejlesztő és fejlesztő próbálja ki magát az új platformon. Vannak köztük olyanok is, akik teljesen transzparenssé teszik a pénzügyi számokat is, bevétel oldalról. Ilyen például John Casasanta (Macheist), aki taptaptap.com cégének bizonyos alkalmazásai pénzügyi teljesítményéről blogolgat időnként.

Casasanta korábban már frusztrálódott egy sort azon, hogy nem tudta elég jól SEÓ-zni az alkalmazását, és napjainak jó részét azzal töltötte, hogy tumblarity index-szerűen refreshelgette a toplistát, meg tekerte a Google keywordöket. Most ott tart a személyiségfejlődésben, hogy inkább új alkalmazások fejlesztésére forgatja az idejét és annyit reklámozik, amennyit jónak lát.

Ennél sokkal érdekesebb, hogy most posztolta a legújabb szoftverüknek, a bevezető áron 1 dolláros Convertnek augusztusi számait. (A szoftver egyébként egy tényleg roppant igényes és precíz felületű, máskülönben elég “unalmas” mértékegység konvertáló. Ha kell valamit átváltanom, előveszem, de el kell mondani róla, hogy inkább arra mentek rá, hogy minél látványosabb cuccot csináljanak. Nekem nem elég kiegyensúlyozott, nem elég “zen”.) De visszatérve, a számok:

Összesen 150 ezer darabot adtak el. 99 centjével számolva mintegy 147,8 ezer dollár bruttó bevételre tettek szert, ebből kb 103 ezer nettó dollár ütötte a markukat. Eddig a napig tehát majdnem 19 millió forintot kerestek az alkalmazásukkal. Fontos jelezni, hogy ez 1 dolláros alkalmazás! Ha két dollárért árulták volna, kevesebb fogyott volna belőle, de ki tudja, lehet, hogy több pénzük lenne, mert nem vették volna meg annyival kevesebben, mint amennyivel több bevételt ért volna el a plusz dollár.

Az alkalmazás egyébként volt top10-ben is az App Store-ban, mára 26. helyen van az amerikai boltban. Ettől függetlenül nettó 19 gurigát összehajtott már Casasantáéknak, ami, a fejlesztési költségeket is leszámítva, igen szép summa. Nem nagyon hiszem, hogy túlságosan bonyolult volt lefejleszteniük a cuccot, mondjuk ugyanennyi idő alatt szerintem újra lehetett volna írni az MPlayer Mac OS X GUI-ját is, tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy maximum 1 millió forintnak megfelelő összegből simán, nagyon simán kijön a fejlesztése. Ne felejtsük azt sem, hogy marketingre is költöttek, meg mondjuk adóznak is Obamának utána, de bárhogyan nézzük is: 15 millió forintot kerestek nagyjából egy hónap alatt.

Casasanta hoz még egy jó példát, mégpedig az OmniFocus 20 (!) dolláros iPhone szoftverének példáját, ami egy GTD (Get Things Done) szoftver. Az App Store világában gyakorlatilag példátlan drágasága ellenére veszik az emberek. Eddig konkrétan 1 millió dollár árbevételt értek el vele, ami az összes levonás után is igen tekintélyes buli. Legyen mondjuk 180 millió árbevétel. Vigyen el belőle az Apple 54 milliót. Marad még mindig 126. Ebből adóznak is, meg fejlesztettek, marketingeltek, de baszki, fel tudja valaki fogni, hogy van mondjuk 100 millió forintnak megfelelő, vagyis BKV végkielégítés nagyságrendű, költhető, visszaforgatható, ügyfélbulikon kokainozható pénzünk?

Érdemes tehát iPhone fejlesztésbe fogni? Aranyláz az iPhone fejlesztés?

Erre csak az a válasz lehet, hogy “a szex is csak akkor pornó, ha jól csinálják.”

Viccet félretéve: senkit ne részegítsen meg az a tudat, hogy az iPhone fejlesztés szükségszerűen aranybánya. Nem feltétlen az. Eleve az App Store jóváhagyási folyamat úgy szar, ahogy van, minden update után ugyanúgy le kell tesztelniük az alkalmazást, visszautasíthatják az alkalmazásunkat, ha nem felel meg Steve-nek és így tovább. Meglátnak egy pinára hasonlító ikont, hazazavarnak mindenkit a balettbe ugrálni. Egyszóval horror lehet, ha az ember rossz végén ragadja meg a faszt. (Képzavar.)

Egy dolog azonban biztosnak vehető: az App Store dübörög. Valamiért a kis stúdiók, és a nagyok is sorra hozzák ki a játékaikat, sorra jelennek meg a fentihez hasonló “indie” alkalmazások és nekem nagyon nem úgy tűnik, hogy lassulna a trend. Jó a platform, jó az SDK, mi kell még?

Összességében azt szűrtem le, hogy a szifon platform jó ugródeszka lehet kipróbálni magunkat. Érdemes belevágni, megnézni magunknak az amerikai álmot, de ne számítsunk arra, hogy feltétlen pénzt fogunk nyomtatni kilóra. Ha összejön egy 1 dolláros “hit” alkalmazás, akkor maximum vehetünk belőle egy akkora lakáshitelt, aminek az önrészét gond nélkül ki tudjuk fizetni. 🙂

15 hozzászólás

Chriss

“Erre csak az a válasz lehet, hogy “a szex is csak akkor pornó, ha jól csinálják.” ”
Benned egy költő veszett el. Haikut nem akarsz írni?
Haiku a szifonról? :D:D:D

Freddy

Klasszikusokat csak pontosan: “Hogy a szex mocskos lenne? Csak ha jól csinálják.”-mondta Woody Allen.

Handras

Azt se felejtsuk el, hogy a fejlesztesek 98 szazaleka bukas. Ha nem jo a marketing, es nem kerul be top 25-be az alkalmazas, akkor nem fog nyereseget termelni.

Jano

Én azért megnéznék egy bevétel eloszlás görbét is, hány alkalmazás esik a görbének arra a felére amiből meg lehet élni?

Levend

Azért az Obj-C az XCode és az SDK elég nagy kitartást kíván még egy tapasztalt fejlesztőtől is a Visual Studio/Eclipse világ után, egy kezdő, aki azért kezd el iPhone-ra fejleszteni, hogy leszakítsa a nagy pénzt, szerintem az esetek 90%-ban fel fogja adni a HelloWorld után.

pigeon

Legfeljebb az objective C lehet kicsit furcsa a C-szeru szintaktika es klasszikus OOP utan, a Cocoa/touch is csak egy MVC framework, az xcode-ban az interface builderen kivul pedig szerintem semmi kulonos nincs, az viszont foleg a random mukodesevel tud elszorakoztatni.

Szoval a mutatvany kb 5%-at kitevo technikai ismereten nem sok mulik, ha egy szintet nem ut meg a dolog, eleve be se kerul a store-ba. A lenyeg hogy ha nem tudod megfizetni a milliardos marketinget, egyetlen szegmens igenyeit kell hogy kielegitsd, piaci ressel es/vagy letezo IGENYTELEN appokkal. Ezt meg is lehet talalni kb 1 ora app store bongeszes utan. Mindezen felul, ha van egy minimalis izlesed, es hajlando vagy SOK idot szanni egy igenyes UI-ra, akkor meg is vagy.

Persze aki ugy all neki hogy, hu, gyors penz kene, csinaljunk pezt, stb.. az hamar be fogja latni hogy ez nem az a mufaj ahol azert akasztanak nagy penzeket az emberek mert 10.000 dolar az iphone applikacio fejlesztes oradija 🙂 .. az az uber-intenziv kapalas.

pedestrian

Csak egyet tudok érteni az UI prioritással így a partvonalról (vagyis mint vásárló).
Ami kicsit is nemszép, már meg se nézem, lehet az a világ legjobb appja.
(egyébként vicces számomra hogy a Convert ennyit csinált, merthogy Dunát lehet rekeszteni a konverterekkel, jópár free is van köztük, éspl. múltkor a Convertbot akciósan free volt egy jóideig)

psc

Azért, hogy jó az SDK, azt így nem jelenteném ki….
ObjC szintaktika háát…. Sírás.
XCode? Valahol a Delphi 1.0 szintjén.
Meg ez az Interface Builderes buli kb. a Turbo Pascal 7.0 + Turbo Vision időket juttatja eszembe, ahol külön szépen megírtuk az UI-t, aztán ezt legeneráltuk egy resource file-ba, aztán külön megírtuk a dialógusokat kezelő objektumokat, constructor-ban betöltöttük a resource fájlból magát az ui-elemet, aztán recordokkal kommunikáltunk a dialoggal.
Az IB annyival fejlettebb kb., hogy nem kell recordokat használni az adatkinyeréshez…
Az ObjC-t meg inkább hagyjuk.

wyctim

Maga a GUI tervezése is nagyon fontos, mert valljuk be, sok esetben csak az ikon és pár screenshot adja el a programot (meg a mögötte lévő marketinggép). A szemetek nagy része pedig ott bukik el, hogy csak össze van dobálva a felület, ami mindenféle logika nélkül működik. iPhone-on azaz elsődleges, hogy a nyalókán és üveggyöngyökön túl, lehetőleg minél gyorsabban megkapjam a kívánt információt (ezért adják el a 3GS-t is szinte csak a sebességével), amit egy szarul összerakott vagy túlcsicsázott GUI-n keresztül csak nehezen érek el. Ez tesz sikeressé vagy sikertelenné egy ehhez hasonló célprogramot.

Az Apple sem azért használja a meglévő effekteket, mert szépek, hanem mert egyszerűen a valóságot próbálja velük utánozni. Nézzük csak meg a képek kukázása közbeni leszippantó effektet, a jegyzetek lapozását vagy a gumiszerű visszapattanást a table view-k tetejére érve scroll közben. Így látja az egyszeri paraszt, hogy hova tűnt az adott információ.

balint

biztos steve megmondta, hogy legyen minél nehezebb és átláthatatlanabb a szifon fejlesztés, hogy nehogy minden 12 éves kis tökös megpróbálja elárasztani szarral az appstoret. ezek szerint már megint igaza volt! 😀

rog

azt is említsük meg hogy ez az egész iphoneosdi nem csak egy csomó új felhasználót hozott át a windowsról a mac osra, hanem igen sok (jó) fejlesztőt is. szeritem ez is egy igen fontos eredménye az app storenak.

eN

és az milyen már hogy sdk csak mac-re van? és nem akármelyik verzióra.