Maniac Mansion (1987)

A Maniac Mansion grafikus kalandjáték 1987 októberében jelent meg eredetileg Commodore 64-re és Apple ][-re. A kettő gyakorlatilag azonos portja volt egymásnak. Egy évvel később, megjelent PC-re a DOS változat, ami ugyanazon a grafikán, de némileg továbbfejlesztett SCUMM motoron alapult. 1989-ben az Atari ST és Amiga 500 változatok kerültek piacra, amik már továbbfejlesztett grafikát használtak. A LucasArts még kiadott egy ennél is frissebb grafikájú változatot 1990-ben, Nintendo Entertainment Systemre — a munkát kiadták egyébként egy külsős cégnek. A játéknak így három grafikai világa ismert. (A teljesség kedvéért meg kell említeni még, hogy a játék rajongóinak egy kisebb csapata 2004-ben kiadott egy nem hivatalos változatot is Maniac Mansion Deluxe néven, de ez nem esik az érdeklődési körömbe.)

A három grafikai szint remekül megfigyelhető az alábbi ábrán, amit már én raktam össze, illetve kézzel aprólékosan eltávolítottam a kurzort, megőrizve az eredeti háttereket:

Az Apple csak azért szerepel, hogy látni lehessen az azonosságot / apró különbséget a Commodore változattal szemben. Az Atarisat nem akartam szerepeltetni, gyakorlatilag azonos az Amigással. Teljesen egyedi viszont a NES grafikája, ami jól láthatóan egy teljes újrarajzolás lett az eredeti képernyők alapján. Figyeljük csak meg, hogy Amigára gyakorlatilag átméretezték a C64 képernyőket és ugyanabban a stílusban átrajzolták (ajtó, lépcső, ablakok arányai), míg NES-re gyakorlatilag teljesen más felépítéssel találkozunk. Érdekes megfontolás, hiszen mind az Atari, mind az Amiga jobb hardverrel rendelkező gépek voltak, így nekem az tűnt volna logikusabbnak, hogy azokra maxolják ki a játékot grafikailag.

A NES változat érdekessége még, hogy Douglas Crockford, a LucasArtsnál a ’90-es években dolgozó programozó feladata volt, hogy befejezze a projekt managementben teljesen szétesett portot. A megjelenés után egy hosszas, gyakran hivatkozott esszét írt “The Expurgation of Maniac Mansion for the Nintendo Entertainment System” címmel arról, mennyire körülményes volt a portolás a már akkor is drákói szigorral rendelkező Nintendónál. (Másik apróság, hogy ez az úriember áll a JSON mögött — aki programozik, biztos hallott már róla. De arról is, hogy ő portolta NES-re az MM-t?)

A Nintendo híres volt arról, hogy mindenféle hisztiző anyukák miatt kínosan ügyelt arra, hogy mi mehet egy általa gyártott játékba és mi nem. Ő volt ugyanis a kizárólagos forgalomba hozója a NES-en futtatható cartridge-eknek, és neki kellett jóváhagynia mindent. Olyan volt, mint az App Store manapság. Ennek ellenére a komolyabb fejlesztőcégek a profit miatt örömmel mentek bele a játékba, így a LucasArts is, akinek ez volt az első cartridge-en megjelenő játéka.

Crockford részletesen foglalja össze, hogy mi mindent kellett változtatniuk a játékban ahhoz, hogy átmenjen a szűrőkön és rámutat arra is, hogy mennyire értelmetlennek bizonyult végül a dolog, hiszen rengeteg minden benne is maradt. Érdemes elolvasni az angol nyelvű írást, én inkább csak csemegézek belőle, illetve szerepeltetnék képernyőket.

– Meg kellett változtatni az alábbi szöveget: “The meteor is going to be pissed” arra, hogy “The meteor is going to be mad.” A Nintendo legdurvább elfogadható szava a “kill”. Érdekes módon egyébként a legtöbb Nintendo játékban, így például a Marioban is gyilkolásról szól minden, viszont az nem lehet szöveges. Képileg működhet, de nem szöveggel.

– A játékban van egy játéktermi szoba. A jobb szélső játékgépnek az a neve az eredeti változatban, hogy “KILL THRILL”. Ezt Crockfordék “MUFF DIVER”-re keresztelték el a NES porthoz, majd hosszas viták után kiderült, hogy a szexuális tartalmú dolgok sem műküdnek, így végül a “TUNA DIVER” maradt. Vicces, különösen látva az ívét.

– Egy másik dolog, aminek mennie kellett az a fürdőben szereplő “For a good time EDNA 3444” felirat. A Nintendónak ez is nagyon szexuális volt, így ezt is meg kellett változtatniuk “Call EDNA 3444”-re.

– A folyosón levő szobrot is el kellett távolítaniuk. Egy darabig próbálkoztak azzal, hogy máshogy mutassák be, végül egyszerűen kivették.

Crockford rámutat arra is, hogy a Nintendo alapvetően a szövegeket olvasta végig, így lehetett az, hogy például az alábbi dolgok benne maradtak a játékban:

– a hörcsögöt fel rehet robbantani a mikróban
– ha a maradványait visszaadjuk Weird Ed-nek, akkor megöli a gyereket és megjelenik egy koporsó fejfa a kertben
– amikor Edna bezárja a gyereket a pincébe, azt mondja: “az ágyamhoz kellett volna kötöznöm téged, cukifalat”
– ha ugyanez egy lány, akkor azt mondja “örülhetsz, hogy nem fiú vagy”
– amikor a lila csáp bezárja a gyereket a pincébe, azt mondja neki: “remélem megrohadsz”

Végezetül engedtessék meg, hogy bemutassam a NES játék teljes képernyő-térképét egy az egyben.

41 hozzászólás

Lajos

“NES játék teljes képernyő-térképét”
Ez mi lehet vajon…

Dewla

Én elmorzsoltam egy könnycseppet, köszönöm ezt így vasárnap este, és jöhet a folytatás a Zak McKracken-ről 🙂

DnP

Ez nagyon jól esett így estére 🙂 Hasonlóból jöhet korlátlan mennyiség.
Koszi Angel!

CC

emlékszel Angelday, hogy volt kint egy rossz release C64-re, ami bugos volt és a távcsővel nem lehetett vmi jelszót leolvasni egy másik épületrészből?
mennyi időmbe telt egy jó verziót beszerezni és crack-elni.
régi szép idők …

CC

egyébként talán durva, de gyerekkorom meghatározó gaméja volt ez a játék meg a Zak McKraken. Hetekig fejtegettem Jani barátommal bizonyos pontok megfejtését gimiben. Hogy vártuk hogy hazaérjünk 🙂
btw. lehet hogy kevertem a két játékban szereplő bug-ot, asszem 1990-ben játszottunk vele…

daWoolf

1szerűen IMÁDOM!
nem is ragzom 😀 tovább.

P&C FOREVER!!!

payskin

Nem tudom, hogy telepátia vagy mi, de pont tegnapelőtt olvastam a sztorit Crockford oldalán. 🙂

Thargie

Jajj, megjött a kedv. Amiga emu beizzít, maniacmansion.adf betölt… 🙂

draven

Jelezném érintőleg, hogy a Maniac Mansionben megszerezhető “Can of Pepsi” tudtommal az első in-game advertisment / product placement volt a történelemben (és az automata Fred pincéjében). Coca-Colát akartak eredetileg Lucasék, de nem érdekelte ez a lehetőség a céget.

További érdekességként tálalnám David Fox előadását (bár szerintem ezt linkeltem már itt a kommentek között): http://www.youtube.com/watch?v=VHz7LT10jL0

Végezetül pedig az én tisztelgésem Lucasfilm Games előtt:
http://www.flickr.com/photos/drvn/tags/lucasarts/

silver42

Köszönöm. Remek nosztalgikus írás. Jó ezekre visszagondolni. Két dolgot jegyeznék meg. NES vagy sem, szerintem itt a C64 verzió ami játszik. Az amigás sem volt jobb attól hogy részletesebb volt a grafika, sohasem szerettem csak az ‘eredetit’. Emellett pedig még annyit, hogy a folytatása (DoTT) meg egyenesen zseniális volt, Monkey Island I-II-III után a kedvenc játékom és szomorú, hogy a LucasArts letette a lantot ebben a zsanrában. Ők voltak a legjobbak.

misran

Huuu, egy nagy klasszikus. En ugyan PC-n kezdtem es talalkoztam vele (kopjetek le), de akkor is nagy elmeny volt (C64-en csak mutattak, beszeltek rola).
Akit nem zavar, hogy PC, es csak 10 perce van nosztalgiazni, annak ajanlom ezt:

http://www.youtube.com/watch?v=WiBx1ndz3GY

Bandroid

Príma ez. Ekkor még kicsi voltam, néztem a nagyokat, ahogy játszanak vele. De a DoTT megvan. Überklasszik. Amikor az intróban repül a három a teleportokkal a hiperűrben, e=m x c2, és kettő rémül, a metálos meg windszörfösen tartja a kezét, és lazul…

sabe

De hol van a fotó, amit a fotós sráccal elő lehet hívni? Ezt írták a 1001 játékban, de sehol nem találtam

Somez

A Lucas Arts letette a lantot? Én emlékszem még a már 3D grafikával felvértezett Grim Fandangóra, ami zseniális egy játék volt. Volt benne a kikötőben egy tetováló művész, aki magyarul beszélt a részeg tengerészehez, bár elég durva akcentussal: “Részg csávagó” és hasonlók 🙂

Bandroid

Hehe! A tehén legyint, emlékszem. Az időutazás kár, hogy nincs meg. És a végén, amikor feláll a sok csáp ellenünk tekebábú formációban, aztán. Régi Szép Idők Emlékérem.

misran

DoTT nagyon jó volt, létezik belőle egy 360 MB-s, végig szinkronos verzió (Nekem anno a kicsi volt meg, amiben csak az intróban volt hang, utána csak effektek).
Iszonyat hangulatos, ötletes, nem túl elszállt (mint pl. a goblins sorozat). Létezik manapság ilyesmi? Nem vagyok benne.

draven

Az idegenek űrhajóján be lehetett szerezni a nyertes lottószámokat, aztán jól megjátszani őket.

De nem ez az igazán kemény, hanem hogy a Zak Mckracken dobozába belecsempésztek egy mini-tabloidot, amiben gyakorlatilag az összes sztori a játéknak valamelyik momentumából táplálkozik – http://www.zak-site.com/newspaper/page6.jpg

Nekem egy Kixx-xl kiadásu amiga verzió van meg a mai napig, és szerencsére még abba is tettek. David Fox előadását meg azért érdemes megnézni, mert megutatja benne, hogy lehet egyet szarni a jakkal.

Vágási Matyi

Ezzel még nem játszottam, de a DOTT-ot és a SamnMax-et komálom, évente elő is kerül valamelyik egy végigjátszás erejéig. Idén a DOTT jön, de előtte ez.

draven

misran: bizony, DotT-ot szigorúan a talkie verziót kell nyomni, és ilyen ráadásul a Loomból is létezik. Ugyebár az a menő csávó, aki egy tűdővel lenyomja a DotT-ot és félúton Ed számítógépén a Maniac Mansiont is.

“Lucasarts Classic Gems Deluxe” – ezt kell a megfelelő helyeken keresni, a legszebb játékcsomag, amit életemben láttam 🙂

draven

A Lucasarts nem annyira ismeri, vagy inkább nem szereti a legális abandonware fogalmát.

misran

A “The Dig”-et anno nem tudtam végignyomni, valahol elakadtam. Érdemes? Mert akkor belevágok újra… 🙂

misran

Végignéztem a posztereket. Sírok, haza akarok menni. Mármint a gyerekkoromba, ahol ezeket lehet tolni a haverokkal suli után, és nem feszítik az agyamat a felnőtt kor idióta kérdései – lakáshitel, beiratkozás az óvodába (nem én :), munkahelyi ki-kivel játszik feltérképezése.
Ami OFF kicsit, de melegíti a szívem: anno az Eye of The Beholder sorozat, amiből a harmadikat full egyedül toltam le 4-5 nap alatt, és akartam is leírást beküldeni az 576-ba, de kicsit ellustáztam és bekéstem. Illetve ami még nagyon tetszett, és ehhez hasonló volt és szintén lenyomtam egyedül: Lands of Lore.
Ja, de LucasArts-nál vagyunk, bocs az OFF-ért.

tomi: szerintem nem kimondottan publikus, de megszerezhető és szinte kizárt, hogy monitorozza a nagy testvér :).

seven_of_nine

Thanks Mate 🙂 mennyit játszottam vele, te jó ég!

draven

Laserschwertet mar figyelem egy ideje, az eg kuldte ot nekunk. A Lucasforums-on amugy is nagyon sok csemeget talalni, de ez mindent visz.