Up in the air (2009)

Számos Oscar-díjra jelölt, hibátlan film. Eredetileg nem különösebben érdekelt, nem hiszek a szemellenzős Oscar filmekben, nem mindegyik jó, ott van például a Milk, szóval nekem az Up in the air csak egy név volt az Uszkár díj blogon.

Valahogy a héten mégis rá esett a választás, mostanában úgy nézünk filmet, hogy rápillantunk az IMDb-n az adatlapra, ha az alapján van ingerencia, akkor megy, ha nincs ingerencia, akkor két eset lehet: 1) marad még egy kicsit, de sokkal inkább 2) delete.

Szerintem a filmet a rendezés és nem Clooney György viszi el. Jason “One chapter comes to a close. Another chapter begins.” Reitman 32 éves, nálam néhány hónappal fiatalabb (!) rendező remek munkát végzett. Olyan filmet sikerült fabrikálnia ebből az egyszerű sztoriból, hogy csak úgy magával ragadott. Nincs benne puska, nem dördül el benne egyetlen lövés sem, baszós-kardozós rész sincs benne, gyakorlatilag átlagos emberek átlagos történettel. (Egyetlen negatívumaként talán a túl “szép” elragadtatást tudnám kiemelni, de ez talán kis hiba.)


György

Talán annyit lehet még észrevételezni, hogy György filmjeiben jellemzően végig a “profi”, a róka, itt a motivációs beszélő, a megfejtő/megoldóember, de engem ez nem zavar, természetesen áll neki a dolog. Igen, szükség van ilyen ikonokra, akik miatt el tudunk vágyódni, a mozi alapvetően erről szól.

Reitmannek rendezőként három nagyfilmje ismert: az első a “Thank you for smoking”, a második a “Juno”, a harmadik pedig az “Up in the air”. Kivétel nélkül mindegyik remekre sikerült, még a teljesen idióta Juno is. Imádtam ezeket a filmeket, de akkor még nem volt meg, hogy ez mind Reitmannak köszönhető. (Reitmann csak producer volt a Jennifers Body esetében, ami filmet a mai napig nem tudtam megérteni — most éppen az az aktuális teóriám, hogy Karyn Kusama rendezőnő fogalom nélküliségéről lehet szó. A JB film remek dolgokat mutatott fel a rendezést leszámítva.)

De vissza Jason Reitmannre. A faszi a film elkészülte után a promóciós körében gyakorlatilag végigélte ugyanazt, amit Clooney. Egy igen intenzív és dús körutat tett az USÁ-ban, végigjárta az államokat és nyilatkozott mindenhol. Ez egyébként igen klassz módja a hírcsinálásnak, hiszen, ha valahova elmegy, akkor ott már szükségszerűen írni is fognak róla. Reitmann pedig minden újságírót, hotelt, elé kirakott ételt lefotózott és lefilmezett, aztán ebből szerkesztett egy 2 perces rövidfilmet “Lost In The Air: The Jason Reitman Press Tour Simulator” címmel, amit felrakott a Vimeóra! Íme:

Nem kell messzire utaznunk innen, hogy kiderüljön, Reitmann avid Twitter fan (twitter.com/jasonreitman — és szifonról twittel Echofont használva), ráadásul munka közben is előszeretettel használja a szolgáltatást, hovatovább ő is szeret képekben posztolgatni, érdemes rápillantani a twitpic kontójára. Talán ennél is érdekesebb az, hogy az Up in the air sajtó kapcsán szépen feljegyezgette azt, hogy miről kérdezik. (Eleve egy egész vicces dolog, amivel agyon lehet csapni az időt.) Íme a kördiagramja:

Annak idején 1990-ben amikor Stallone és Svarci voltak a királyok, nem létezett még ilyen közelség a fanek és ikonok között. Ma már létezik a technológia, de kevesen használják. Nekem az Up in the air egy meghatározó film volt, és most, hogy látom Jason Reitman mennyire jól bánik az internetes anyaggal, egyre inkább meggyőződésem, hogy érdemes rajta tartanom a szemem a jövőben is.

16 hozzászólás

krs

Nagyszerű film volt. Javaslom előző filmjét: a Thank you for smoking -ot is.

mrfeher

vigyetek zsepit magatokkal a moziba, mert kötelező amerikai nyál a végén nem marad el..

vS

hullámzik, néha ügyes a dramaturgia, néhol ellapul, izzadságszagú. rendezés, színészek ue. a helyszínválasztás, külső- belső enteriőrök viszont végig tetszettek. a végén elharapózó instant szeretetért végig kiabál a film, meg is kapja a nyomorult néző.

csiga

Juno – imádtuk a csajommal
Thank you for smoking – imádtuk a csajommal
Up in the air – háát, ez kurvára nem jött be egyikőnknek sem.

SPOILER ON
A feléig élveztem, aztán egy sec alatt leesett, hogy a nő, akivel kavar az családos, meg hogy a másik csaj, akit kirúgtak, az le fog pattanni a hídról és emiatt a kis tanonc lelép a cégtől. Totál elvarratlan volt benne az 1 milla mérföld szál is, súlytalan volt az a vonal, ahogy előad a konferenciákon, meg elcsépelt sablon, hogy a beszéd közben jön rá, hogy mennyire de nagyon szereti a nőjét, stb., stb.
SPOILER OFF

Szóval ez most csalódás volt, de a No country for old men óta tudom, hogy a modern amcsi film nem érint meg.

Dervenkál Egon

Én szomorú voltam ettől a filmtől, aztán meg feldobott, hogy jó filmet láttam.
Amikor kvázi univerzális értékeket kell megvédeni úgy, hogy magunk (elhitetjük magunkal, hogy) nem hiszünk benne, áááááá mekkora fail.

vS

AD,…vagy értékeljük, ha jó, ha ül. És keményeknek-puháknak eljő az vala dicsőséges szép világ.
No C. for old man, S. man, Coen-ék korábbi fimjeinek ismeretében valóban gyengébbek, ismétlik magukat a fiatalemberek. Véleményem szerint.

minicoreduo

Józsikám, te magad kék, ezüst vagy esetleg arany kártyás vagy?

Vagy már a kapitány átadta neked (is) a platinát mid-air?

Aki nem utazik elég sokat az kurvára nem tudja mit jelent 10m utas mile(km). Ehhez tényleg több mint 300 napot kell levegőben tölteni. Évekig.

Én, ha jól számolom, 2m fölött vagyok nem sokkal, és ezt 15 év alatt sikerült összegereblyézni…long way to go, bu I feel for the man.

addikt

Sose értettem azokat akik számon tartanak ilyen mennyiségeket, mintha valami hatalmas teljesítmény lenne hosszú órákig felhőket bámulni egy karcos plexin keresztül. Tudom én vagyok a hülye 🙂 A film amúgy nem rossz de nekem az előző kettő jobban bejött az úriembertől.

minicoreduo

nem jószántamból tettem elhiheted. utálok utazni. küldtek.

bp

A filmnek sokkal jobbat tett volna ha NEM George Clooney játszaná a főszerepet. Viszont ebben az esetben valószínűleg soha senki nem halott volna róla. A film nem rossz, vannak jobb pillanatai – de speciel drámában azért közel sem dobogós, ahhoz még túlságosan limonádé. Ha ez Oscart ér, akkor itt valami nagyon nincs már rendben…

lsg404

MIlyen szeretetről meg nyálról beszéltek? Ez nektek happyend?? Nézitek is a filmet, vagy csak a saját narratív gondolataitokban gyönyörködtök közben?

jameg: “jovanna meg reggel volt.” hogyénezt… Józsi, fontolgatod már a moderációt? 😛 Kezded már átütni azt a bizonyos kritikus réteget a blogoszféra egén.

fraki

Na ezt én sem értem, hogy jön ide a nyálas vég, amikor semmi hepiendszerűség nincs az egészben.