Gran Turismo 5

Chek adta kölcsön hétvégére a játékot, csak a felszínt tudtam megkarcolni ennyi idő alatt. Azt tudtam megállapítani, hogy

1. elképesztően jól összerakták a fizikai modellt, nem véletlenül írják alá, hogy “real driving simulator”
2. rémesen nehéz vezetni rásegítés nélkül
3. kormány kell hozzá (kormány, váltó, pedálok) és nagy tévé, ezek nélkül szerintem nincs értelme ennek a játéknak

Ha az ember tudja, hogyan kell autót vezetni szimulátorban (a sebesség érzettel vannak csak gondok szerintem, a többi jó), akkor el lehet vele kaffogni a karrier módban. Engem picit zavar, hogy sok játék és verseny között választhatunk, szeretem, ha jobban vezetik az ember kezét és ezen a szinten kijelölik, merre érdemes haladni.

Megcsináltam például az első jogosítványt, de az sem volt könnyű, arany helyezést például sehol nem sikerült elérnem. Arra jöttem rá, hogy az autóvezetés ezekről a kis finomságokról szól: hol engeded fel a gázt, hogy fékezel, mennyire veszed vissza a sebességet a kanyarban, hogy váltasz. Megmondom őszintén, nagyon nehéznek gondolom a profi autóvezetést, hasonlíthat az élmény a platformer játékokhoz, ahol pontosan ki kell számítani, mit és mikor nyom az ember, amikor maximális sebességgel akar végigszaladni a pályán.

A Gran Turismo is pontosan így nehéz: gyorsan kell menni és azon belül megoldani a helyzeteket ultra precizitással. Nekem ez nem sikerült egyáltalán. Sőt, a kontrollerrel váltani, meg fékezni sem könnyű, ha igazi kezelőszervek és pedálok lennének, talán jobban át tudnám érezni, elvégre vezetek autót én is. Ezzel a bigyó nyomkorászásával folyamatosan az volt a gondom, hogy elfelejtettem, mit kellene nyomkodnom.


ingame screenshot — elhiszed?

De ha meg is tanultam: századmásodpercekről szól minden. Annyira megfelelő időben kell nyomni a dolgokat, hogy egyszerűen eluntam egy idő után az egészet. Pedig ezzel tényleg meg lehet tanulni a modellt, azt, hogy mit hogyan kell csinálni. Linda szerint nem is olyan, mint igaziból, de én mondtam neki, hogy ha 120-szal megy bele egy ilyen kanyarba, akkor valószínűleg a valóságban is ez fog történni. Szokatlan módon őt is érdekelte a játék annyira, hogy megpróbált egy-két feladatot megcsinálni. Időnként sikerült neki bronz éremre teljesítenie, de akkor nagyon átbeszéltük előtte, mit hogyan kell majd csinálnia.

Abban látom a legnagyobb kihívást, hogy az ember azt tudja, hogy menjen bele a kanyarba, mennyit fékezzen, mennyin tartsa az autó sebességét, hogyan kapcsolgassa a sebességi fokozatokat, és hogyan jöjjön ki a kanyarból. Rém nehéz dolog pontosan csinálni. Ráadásul a demo vezető alatt megfigyeltem, hogy egyáltalán nem kell annyira kapkodni. Ő ugye arany minősítésre csinálja meg, végig lehet nézni, hogy pedálozik, mit hogyan csinál. Annyira egyszerűnek tűnik: bemegy a kanyarba, lefékez 60-ra, persze vissza is vált, aztán ezzel a tempóval finoman beveszi, gázt ad, felkapcsol stb. Semmi extra, és MÉGIS MENNYIRE NEHÉZ.

Volt, amin azt mondtam: nem érdekel, megcsinálom a legjobb időre. Nem, nem, nem és nem megy. Egy nyomorult kanyart nem tudok arany serlegre megoldani. Hihetetlen, de ez van. Rásegítés nélkül egy egyszerű sportkocsival sem tudom megütni azt az időt, amit a japánok elgondoltak aranyérem teljesítéshez. Megközelíteni már sikerült, de képtelen voltam akár csak az egyik részfeladatnál is behúzni. És nem sok különbség van, héhány tized, vagy század másodperc, de akkor sem megy.

Mert mit mond ilyenkor az agy? Azt mondja, hogy egy tizedet simán meg lehet csinálni. És nem lehet. Még egy olyan szakaszon sem, ahol az a feladat, hogy 13 másodperc alatt menjünk végig egy kanyarban. Például 13:20 az arany, 13:30 az ezüst és 15:00 a bronz, nekem még a legjobb esetben 13:3x jött ki, képtelen voltam jobbat menni. Nekimentem számtalanszor, nem megy. Olyan, mintha a 13:30 lenne az a határ, amit képtelenség elérni. De ez sem igaz, mert a demo vezető (a helyi japán Stig, gondolom), végigcsinálja 13:27-re. Meg lehet nézni milyen íven megy, sőt, azt is, hol fékez, hol ad gázt, milyen sebességen tartja a kocsit. Ennek ellenére képtelen vagyok rá. Volt, amikor egymás után megnéztem többször is, hogy épül fel ez a nyomorult 13 másodperc 27 század. Aztán megpróbáltam és újra. És nem ment. Fogalmam sincs miért, de nem megy. Ezüstre meg tudom csinálni, aranyra nem. (Egy kanyarról beszélek.)

Ennél persze csak bonyolultabb feladatok vannak. Van, ahol több kanyar van. Vannak hajtűkanyarok. Van olyan rész, ahol “slipstreamben” kell előzgetni kocsikat. Baromi élvezetes egyébként beállni mögéjük (értelemszerűen minden alkalommal pontosan ugyanúgy vezetnek az autók) és leelőzni őket. Aztán a végén egy Nascar pályán egy körös verseny, ahol ezzel a slipstream technikával lehet csak megnyerni. 12 autó indul, akárhogy erőlködtem, 6. helynél nem tudtam jobbat elérni. És akkor végignéztem a demót és megnyeri. És nem csinál mást, mint beáll mögéjük, bumm szépen, mintha csak vitorlázó repülne, kitámolyog, be a következő mögé és így tovább, aztán 1 perc 42-vel behúzza a kört.

Mivel az ellenfél pontosan ugyanolyan mozgást végez, elvileg mi is meg tudnánk csinálni ugyanúgy. Az első autót egyébként sikerült megcsinálnom, de az mindössze az első 5-6 másodperc. Aztán persze széthullik az egész darabjaira. 🙂 Mindegy, 6. helyre jó voltam, kaptam egy bronz serleget. Egy fontos különbség van a demo vezető és köztem: ő folyamatosan gyorsulni tud. A végén már 212 km/h-val megy, én alig 190-nel. Nem is értem.

Egyszóval tetszik a Gran Turismo 5. Baromi nehéz, nagyon érteni kell hozzá és nagyon nehéz jól csinálni. De kinek van erre ideje, meg pénze, kérdem én.

52 hozzászólás

bestyen

Nekem a Forza 3 volt meg egy ideig, de rá kellett jönnöm, hogy béna vagyok hozzá. Őszintén szólva nem is akartam jobb lenni, mert nem jött be a műfaj annyira. Jobban szeretem az arcade autóversenyt.

OFF: xbox live-on be szabad téged jelölni barátnak?

Ricsi

Hát igen, az első Turismo 🙂 Én is ugyanígy voltam a 4. résszel ahogy te most az ötödikkel. Akkor örültem hogy egyáltalán végigtudom csinálni a jogsikat bronzra. Egy-egy ezüst becsúszott néha, de az aranyról nem is álmodtam. Nem is szabad annyi időt pazarolni rá rögtön az elején, mert nagyon eltudja venni az ember kedvét. Inkább versenyeztem, gyűjtöttem a kocsikat stb. Aztán egy idő után, amikor már úgy éreztem hogy van elég tapasztalatom, akkor visszatértem a jogsikhoz és sokkal jobban ment. Több olyan is volt amit csak közel 1 év játék után (ekkor már teljesítettem a játék 94%-át) sikerült megcsinálni.
Az új rész feladatait én könnyebbnek érzem. Pedig biztos nem azok, csak bennem van a 4. rész tapasztalata. Most már alig van bronz trófeám. Ezüst viszonylag könnyen összejön csak az aranyért kell néha jobban megszenvedni.
Egyébként ezzel résszel nagyon elégedett vagyok. Sokkal több és jobb mint az előző. Vannak apróbb hibái, de ezek miatt óriási hiba lenne lehúzni úgy mint ahogy azt egyes “tesztelők” teszik. Ennél jobb egyszerűen nincs a piacon.
Hétfőn meglesz a kormányom hozzá, akkor fogok majd belemerülni igazán 🙂

RustyRush

Erről a repülőgép szimulátorok jutnak eszembe… amikor két hetembe tellt, mire rájöttem, hogy tudok felszálni 😀

biff

Szerintem az az egy hatalmas hibája volt eddig ennek a sorozatnak, hogy amennyire kidolgozott a szimuláció, annyira elhanyagolták benne a mesterséges intelligenciát. Az remek, hogy meg tudod számolni a porszemeket a szélvédőn, meg hogy tökéletes a fizikai modell, de az egyáltalán nem, hogy az AI ellen versenyezni kínszenvedés, minthogy egyáltalán nem veszi figyelembe, hogy te is a pályán vagy. Az óra elleni verseny sem rossz, én is egy csomó időt eltöltöttem másodpercek farigcsálásával, de az igazi azért mégis a versenyzés lenne. És hát nem is értem igazán, hogy nem volt képes a Polyphony (eddig?) egy olyan funkciót beépíteni a játékba, amit kismillió másik – nyilván más tekintetben sokkal gyengébb – autószimulátor sikerrel implementált.

Változott ezen valami az ötödik részben?

morcosmacko

Az egyetlen szimulátor jellegű autós játék amit próbáltam anno, a Richard Burns Rallye volt. Az is játszhatatlan volt kormány meg pedálok nélkül.

Chal

Repüléssel van tapasztalatom, és ott is hasonlóan alakulnak ezek a dologok. Minden az apró finomságokon múlik, a harmonikus kormánymozdulatokon, a tudatosságon. Ezt így megtanulni Józsi szerintem nem lehet, ennyi a titok. Mernék rá fogadni, hogy ha elmennél egy tanfolyamra (biztos van ilyen), ahol elmondják az elméletét, fizikáját, megmutatják gyakorlatban, rávilágítanak a hibáidra, meg hogy mit miért csinálj máshogy (az elméleti résszel alátámasztva), máris máshogy látnád a kérdést, és valószníűleg a játék is jobban menne, miután tudatosulna az egész rendszer, mert rendszerben kell gondolkodni.
Illetve az egész valami olyasmire is épül, hogy megfelelő gyakorlással az ide kapcsolódó idegpályákat edzd, ettől tud készség szinten működni a technikád jobban, illetve gyorsulni. De nagyon nem mindegy milyen módszerrel teszed, és hogy hogy indulsz.

Meg persze utána a játék a rovására is menne a valódi vezetésednek, az hétszentésg (mármint az elképzelt rally driver tanfolyamra gondolok itt most.. 🙂

Nekem pl. pár repült óra után feltette az oktatóm a kérdést: ugye sokat szimulátorozol? Büszkén feleltem, hogy igen, és vártam a dícséretet, hogy látja Ő azért hogy valamit konyítok a dologhoz. De nem ez történt, a következőt mondta: “Hát az látszik… Töröld le, semmisítsd meg még a telepítőjét is, és felejtsd el. Szólni fogok amikor újra használhatod, de akkor is kontrolláltan csináljuk majd”.

dat

Ez kb olyan, mintha végignéznél egy Yngwie Malmsteen, John Petrucci videót, majd kikockázva megpróbálnád leutánozni amit csinál. Nem menne. Mert ez nem ctrl+c, ctrl+c. A szimulátor ezért szimulátor. Ha instant siker kell, ott a NFS, vagy zenére a Guitar Hero.

Atesz

Nekem mindig is leginkább a komoly szimulátorok voltak a gyengéim 🙂 Grand Prix Legends, Nascar 2003, GTR2, iRacing. Ez utóbbi a legjobb havi előfizetéses. Jó elemezni a szektorokat hol bukott időt az ember a GPL-hez még program is volt amivel összehasonlítást lehetett végezni két versenyző között telemetrikusan.

A magyar szimulátor közösség amúgy nagyon erős, ugye Wéber Gábor is vb-nok lett még a GPL-el. A magyar bajnokságok is erősnek számítanak.

Nekem 1,5 éve egy picit változott az életem -összeköltözés- ezért le kellett mondanom ezekről sajnos a kormányomat is eladtam. Azért vettem egy PS3-at a GT5 miatt most meg vehetek hozzá kormányt is 🙂 Azért szimulációban nem hiszem hogy olyan erős lesz mint a fentebb felsoroltak de amiket hallok róla az nem rossz -nekem még nem hozta meg a Posta…

Sokat tudnék még róla írni de itt egy videóm az iRacingből ez az idő akkor 0,5mpvel volt rosszabb a rekordnál -itt már világranglista van, a szimulátor -nem játék :)- egésze egy webes felület onnan megy az egész. Itt időt pl az utolsó kanyarból kigyorsításkor veszítettem de ezt talán sokan észre se veszik.

http://www.youtube.com/watch?v=2bZpDh9DiBE

kryss777

Pedig az a helyzet, hogy a GT5 a kanyarban sincs az igazán komoly PC-s szimekkel szemben. Jó játék a Gran Turismo, konzolon az egyik legjobb nem arcade autóverseny, de ha pusztán a szimulációt vesszük, akkor a fontos részletek (pld. gumikopás, fékek hőmérséklete) elvesznek. A rendes szimulátorokban viszont nincs jól felépített karrier mód, valamint a látvány sem ennyire ütős. A GT5, mint egy komplett csomag, tényleg szuper, mindenki számára emészhető, de ha már a fent leírt precizitást, ezredek hajszolását nézzük, akkor mégsem annyira komoly szim.

Atesz

Mint írtam havi előfizetéses, először kapsz pár pályát meg kezdő autót. Utána ameyik széria érdekel azt veszed meg, hozzá persze a pályákat is. Van már benne F1-es Williams autó is lemodellezve. A pályákat lézeresen szkennelik le szóval nagyon pontosak a legapróbb bukkanókat is érezni.Dave Kaemmer az egyik kitaláló ő volt felelős a GPL, Nascar2003 -ért többek között.-ezek is az egyik legjobbak volt ha nem a legjobbak.

Sok milliót fektetett bele de talán bejön neki 🙂 Amikor én még versenyztem benne akkor olyan 6000 regisztrált felhasználó volt de ebből kevesen versenyeztek igazán. Itt nincs olyan, hogy segítségek bekapcsolása 🙂 Van egy webes felület a programot is onnan indítod, ha jelentkeztél versenyre, gyakorlásra, időmérőre. Egy-egy szériában kb olyan 2 óránként vannak versenyek. A program nézi hogy milyen erősségű mezőnyben indultál -a képességekhez mértem próbál összerakni másokkal ha van annyi jelentkező- meg nézi, hogy mennyi kicsúszásod, ütközésed volt ezekért kapsz hibapontot. Van d, c, b, a kategória, csak akkor lehet feljebb lépni ha nincs sok hibapontod. Szóval nem lehet törni zúzni. A kocsik is ezekhez a jogsikhoz vannak kötve csak akkor versenyezhetsz vele hiába vetted meg rokkieként.

Nekem G25 kormányom volt ez elég komoly de a pedáljai még ehhez is kevesek voltak. Ugyanis a fékezést úgy csinálták meg, hogy nyomásérzékeny pedálokkal fejlesztették ki- ez olyan mint a reál autóban a pedál kb féluton ugye bekeményedik onnan még tudsz valamennyi nyomni, hogy milyen erősen fékezen az autó. Na a g25 pedálja sem volt még ilyen ugye ezek olyanok, hogy addig tudod lenyomni míg nem koppan. Szóval a fékezés így nehéz volt. Sokan kb 55ezerért vesznek hozzá a Fanatec cég pedáljából az már ilyen nyomásérzékeny.

De igazán profi cucc kb ilyen:

http://ecci6000.com/6000_combo_01.htm

Ugye ennek az ára már nem semmi 🙂 A hivatalos oldala a szimnek meg itt:

http://www.iracing.com/

Amúgy a készítők jó fejek odafigyelnek a felhasználókra. Most indult magyar bajnokság, ők pl kaptak 50%-os kedvezményt az éves előfizetésből. De vannak élő közvetítések pl. Nascar versenyekről, az igazi Nascar oldalon pl. fent van a iRacing Nascar bajnokságának a pontjai is.-indulnak hivatalos autóversenyző is itt akárcsak gyakorlásként.

ZoliVaio

Nagyon tetszik a képek, és a videók alapján a gt5. Majd januárban meg is veszem. Meg akartam venni az elején is, de 15k-t sokallok érte, 7-8k körül bármikor megveszem. 🙂

Atesz

Azért, mert azt már abbahagytam idö, pénz stb. hiány miatt. Pcm sincs már van helyette mac 🙂 és ez lesz ilyen alternatív megoldásként. Videók alapján nem rossz meg amit írtál az alapján sem. Olyan versenyzés kiélésnek jó lesz. Kiss Norbi is tesztelte -ő is szimes meg már reálban is nyomja- ő 8 pontott adott rá 10ből, és mivel ismerem ez nekem már elég 🙂

csiga

Ezért játszom én kizárólag árkád autós játékokkal. Ridge Racer, Outrun, Burnout.

Pepinke

Ha már szimulátor: Michelisz Norbert megnyerte a WTCC utolsó, Macaoi versenyét! Ha jól tudom, ő is a szimulátorok világából jött.
Na az a nem semmi!
🙂

nehaiu

Azért van ilyen “átjárás” a szimulátorból a valós versenyzésbe, mert a szimulátor sok esetben még nehezebb is tud lenni: a monitor előtt ülve nem érzed az autót fizikailag, csak arra tudsz hagyatkozni amit látsz – esetleg amit hallasz.

zozoka

Linkeltem videót a real life vs Gran Turismo szemléltetéshez.
http://www.youtube.com/watch?v=SRR7kAZqreg&feature=player_embedded#!
Szeretek autós játékokkal játszani, vettem egy Logitech G25-s kormányt szerintem nagyon profi. Jó számítógéphez és PS3-hoz is. Ilyen szempontból jó vétel volt.
Soha nem versenyeztem, tehát hogy mennyire szimulátoros bármelyik játék nem tudom megitélni. A vezetési élmény viszont nagyon tetszik.

Balambér

Már épp készültem írni, hogy megy itt a nagy elmélyülés a szimulátorokban, és senki nem említi Michelisz Norbertet, aki egy ideig a fél életét a szimulátorok előtt töltötte, majd pár év múltán átült igazi autóba, és egy-két éve már Seat Leonnal Europa Bajnok lett.
De úgy látom végül csak le lett lőve a poén. Meg ugyebár Wéber Gábor is.

Gyakran van úgy Józsi, hogy valami számodra újdonságnak számító témában tett meglátásaidat túlzottan naívnak, vagy kompetencia híján súlytalannak érzem. Ezúttal ez nincs így, az utolsó betűig egyet tudok érteni minden megállapításoddal.
Versenyzői szinten valóban arról szól az egész, hogy hol, mikor és mennyire nyomod a féket, hogy váltasz, és hogy gyorsítasz. És itt gyakran nem tized, de század meg ezred másodperceket kell kergetni.
Amire az átlagos játékosnak már nincs türelme, de ugyebár nem is nekik szólnak a szimulátorok. Az arcade játékok viszik az akciót, történetet, stb.-t, a szimulátor az nem játék szvsz.
És igen, a szimulátorhoz kormány kell. This is not a possibility, this is a MUST!

jplush

csiga +1
Nekem is ez a bajom, en ezt nem tudom elvezni. Azert ulok le a konzol ele, hogy kikapcsolodjam, hogy magaval ragadjon, vezessen a jatek. A kihivast szeretem, de nekem ez a szintu szimulacio mar gorcsoles. Es azert meg mindig osszehasonlithatatlan elmeny azzal, amikor az ember kimegy egy jobb vassal egy zartpalyara.

Dzsoki

Aki a gt-t egyszer megtanulta kezelni, annak nincs kihivas mas hasonlo jatekban. Az persze igaz hogy mai fejjel mar tudom, hogy mennyi idom ment erre ra anno, es ha azt kifizetne nekem valaki egy atlagos oradijban, akkor valszeg 1-2 evig nem kene dolgoznom. Azert azt is el kell mondani, hogy annal nagyobb feeling videojatekokban keves van, mint amikor a gt-t profin, erzesbol, fluid mozgassal iranyitod. Plusz az otosben is tuti van egy olyan palya ahol ket koronkent vagyont ero de hasznalhatatlan verdat nyersz, eladod, es tied a “vilag”. (ez a negyben a special conditions-costa di amalfi). Ha lesz ps3 gt5 pack karacsony elott, en tuti ramegyek, ps2-t is igy es csak emiatt vettem anno.

Az Ember, Aki Létra Akar Lenni

A menürendszerétől csak én vagyok kiakadva? Eleve a karrier mód vezérlőközpontja, a My Home is egy teljes katyvasz, ha nem ült volna mellettem valaki, aki már játszott korábbi GT-kkel, fogalmam nem lett volna, hova kéne kattintani. A megnyert autók átvétele meg kész röhej – miért kell kiválasztani ahhoz, hogy a garázsba kerüljön, ha nem is akarsz vele rögtön (vagy egyáltalán) versenyezni?

Atesz

Kiss Norbival a Nascar sorozatban versenyeztem egymás ellen persze, Michelisz pedig a GTR bajnokságban volt csapattársam 🙂

A szimulátor jó a reflexek, helyzetfelismerés, és koncentráció javítására.

oldman

Az iRacing igazan az USA -ba nepszeru, baromi jo szimulator, csak picit “draga”, a tobbi lehetoseghez kepest. Kint egyebkent a Nascar futamoknak kulonkozvetitese van kommentatorokkal, es IGAZI nascar versenyzo is indul par futamon (Earnhardt Jr.).

A hivatalos weboldalon van is video ahol interjuban elmeselni hogy kb ugyanannyira izgul egy szimulatoros futam rajtjanal mint az igazin sot, eszebe jut hogy mivan ha itt nagyon megverik…

En szemely szerint az rfactor-t ajanlom azoknak akik elakarnak kezdeni szimulatorozni, nem mai program viszont a mai napig hozzak ki ra az ujabb mod-okat.(legtobb ingyenes!) es ami meg fontos rengeteg! magyar bajnoksag indul (talan tul sok is egyebkent.).. termeszetesen az rfactor is az a kategoria amit igazan kormanyal lehet elvezni, bar ismerek olyat aki kontrollerel nyomja es fogalmam sincs hogy nem pordul meg mindenkanyarban.

Egy korrekt video a temarol.
http://auto.indavideo.hu/video/A_szimulatortol_a_kupagyozelemig#comments

rfactor menet kozbe:
http://petervarga.posterous.com/onboard-lap-in-barcelona

Es egy magyar bajnoksag, tobbfele moddal.
http://vsr.hu

cloud

Nekem az összes GT 100%-ra ki van pörgetve, még a PSP-s is. Így nehéz objektíven véleményt mondani, de nekem a GT fizika volt mindig is a kedvenc. Érezni az autót, ha belenyúlsz a beállításokba akkor egyből lejön, hogy mi változott.
Most a GT5-ben a jgsiaim már aranyak (sokkal könnyebb, mint a 4-ben volt).

Nekem nem kell a vérszim tudás, annyi időm nics játszani, hogy még ilyen olajhőfok, fékhőfok, stb. belejátszon a dologba.

Arról meg nem is beszélve, hogy egy versenyzőnek nem az a dolga, hogy menet közben ezeket figyelje, arra ott a csapatrádió. Nem? 🙂
Ő dolgozzon a pályán… 🙂

cloud

Joy-al. Széjjel-vissza programozott joy-al… 😀

Két gomba, MT váltás, menet közben állítgatom a fékerőt, néha a TCM-et.

De majd a vidjóba meglátod. Minnyá forgatjuk… 🙂

zephyr

Angelday, valószínűleg ez az első Gran Turismo-d. Az összes eddigi rész ilyen volt egyébként. 😀 Hozzáteszem a kormánnyal való vezetést is meg kell szokni kontroller után, ha az utóbbiban profi az ember, mert nem úgy működik a dolog, hogy kormánnyal sokkal könnyebb. Nem igaz, kormánnyal is nagyon figyelni kell a precízséget illetően. Nekem egy nap kellett az átálláshoz, hogy megverjem kormánnyal a saját kontrolleres eredményemet. Egyébként ha nem rohamléptekkel akarsz haladni, akkor a játék megtanít vezetni, és ha nincs mindenhol aranyérem, akkor nem kell szomorkodni, Majd pár hét múlva visszatérsz és megcsinálod. Két-három nap alatt még napi 8 órával sem igazán lehet lefedni a játékot. Idő és odafigyelés kell, illetve rá kell érezni.

Dzsoki

Ad: igen, kontrollerrel. Valoszinuleg ez furcsan hangzik, de nekem kozvetlenebbnek tunt mint a kormany (vagy csak megszoktam es kesz). Kormannyal tul imbolygosnak tunt, kontrollerrel tudok “feszesen” kormanyozni.

A fluid iranyitas elsajatitasara ket ut van elotted: az egyik, hogy csinalod a karriert es kozben megszokod. A masik, hogy megszerzed min. Bronzra az osszes jogsit, gyujtesz egy rakas penzt, veszel egy jo hasznaltautot (nissan gtr/evo/sti), minden tuningot beleraksz, majd ezzel az autoval elkezdesz duhongeni. Mivel a gyors autonal mar erezni a sebesseget, igy megismerhetok a hatarok, megerted hogyan es miert ugy viselkedik az auto. (meg a jatek maga. Gt4 sebessegerzete botrany, muszaj volt valami kemeny geppel kitapasztalni – gt5-ot meg csak demoban lattam ott ezen javitottak valamit) En innen kezdtem es lefele haladtam az allatkodastol az egyre kifinomultabb stilus fele. A jogsikat egyre jobbr tudod majd csinalni ahogy egyre tobb idot toltesz a jatekkal. Az adott palya ismerete nagy elony, de ha mar tudod vezetni az autot es ismered a hatarait, idegen palyan is nagyokat lehet menni. Belso nezet es manual valto alap.

pigeon

At lehet allitani a gazadast valamelyik analog gombra? csak mert alapbeallitas szerint az X -en van es hat ez igy ..

Amugy ha jo ertek/ar aranyu setupot keres valaki akkor Logitech driving force GT ( ez a hivatalos kormany, ugye kb 3 evvel ezelottrol – most mar eleg olcso is :p ) + wheelstand pro

http://www.youtube.com/watch?v=B4NLofXXJEc

sajnos kuplung nuku, minden mas szempontbol nagyon jokat irtak rola, a wheelstand pro meg egyszeruen egy atomstabil, nelkulozhetetlen kelleke ezeknek, kiveve ha hajlando vagy elloni tobb ezer eurot egy komolyabb ulesre. szvsz.

BCS

ha jó az utánzókád, a demó vezető segítségévél, úgy 30. alkalomra meglesz az arany fokozat is, vagy esetleg sokkal hamarabb

BCS

te is tudsz folyamatosan gyorsulni, lassan is meg gyorsan is, mivel s gamepad gombja nyomás érzékeny

Balambér

otthoni (tehát nem ipari/kutatási) célokra gyártott szim. kormányok közül a Logitech G25 eléggé etalon. Sajna tavaly év vége felé eltűnt a kereskedelmi forgalomból (bár konkrétan sehol sem olvastam, hogy kivonták volna, de minden boltból eltűnt, és nem csak nálunk).
Az utóda a G27 lényegében pici facelift, alig tud valamivel többet (ha egyáltalán), viszont duplája/triplája árban a régi G25-nek. (listaár 80-90, akcióban 70 körül)
Hallottam dicsérni a Logitech Driving Force GT-t (asszem ez a hivatalosan ajánlott kormány a GT-hez), de ennek nincsen pedálja asszem.

Egyébként ez egy elég jó és alapos írás a témában (még mielőtt túl hosszú lennék):

http://logout.hu/cikk/kormany_kalauz_autos_jatekokhoz/bevezeto.html

Dzsoki

Belso nezetbol szerintem egyreszt jobb az elmeny (beleeles – az utcan is ritkan latom hatulrol-felulrol a kocsit amit vezetek:), masreszt sokkall pontosabb es erezhetobb az iranyitas. Nem arcade jatek ez kerem!:) bar en azokat is bentrol jatszom. A tajat es a kocsit replaybol szeretem nezni. Egyebkent hangsulyozom, hogy gt4 tapasztalataim vannak csak (meg a korabbi reszek). Tukon ultem hogy kiadjak az otost vegre, ha kijon az egybebepakk mar allok is be a sorba. Egyebkent pont a gt4 mutatta meg szamomra hogy a chipeles mekkora felesleges agyrem (kb mint jailbreak) mert gt4-gyel vettem a gepet, es gyakorlatilag ezzel is jatszottam szinte kizarolag. Persze kiirtam vagy otven cimet lemezre, de a gt-hez kepest mind kvarcjatek volt.

pigeon

@Balambér, van pedalja

nekem nagyon bejott. Sokan a G25-hoz hasonlitottak

Balambér

Jóvanna.
Így utólag persze akár gyanús is lehetett volna, hogy pedál nélküli kormányt promótálnak a GT-hez.

@ad A pedálos kormányok többsége csak gáz és fék. Ritkább, hogy van kuplung is, de akad azért.

Dale

Szerintem nem akarsz te annyira kuplungolni, pláne nem versenyen… Bőven jó a manuális fel-le váltás gombbal/kapcsolóval. A nézetre meg szerintem is a legjobb a hood vagy bumper camera, nagy fájdalmam hogy általában a hood camera magassága az amire vágynék (fene se akar az úttól pár centire surranni) de a motorháztetőt nem akarom látni. A belső nézetet nem igazán értem hogy miért jó, látni a kormányt, pilóta kezét, olvashatatlan kis műszereket stb, oké nagyon szép, de nem akarom egy vadles lőrésszerű kis ablakán keresztül nézni a környezetet. Villantásra jó, de aki ezt hasonlítgatja más játékhoz hogy “ennek bezzeg mennyivel részletesebb a belső nézete” az kissé nyomi, amúgy meg sajnálom az ezernyi belefektetett munkaórát.

A kontrollernek szerintem adj esélyt, én nagyon szeretem, jó vele vezetni és versenyezni. PC-hez van kormányom, de nincs már kedvem összerakni mert kényelmetlen eltalálni az ülésmagasságot, elcsúsznak a pedálok, helyet foglal… A nappaliban nem is tudom hogy oldanám meg, tudom hogy a konzolokhoz készült kormányok megállnak az ember lábán, de nem tudom elképzelni hogy nagyon kényelmes az a kanapéról. A kontrollerrel nincsenek ilyen gondok, pénzt se kell pluszban beleinvesztálni és remek időket lehet futni vele. FPS-ezni nem tudok vele, de vezetni, azt nagyon. 🙂

GT5-öt még nem próbáltam, biztos jó de az XBox mellé nem fogok PS3-at is venni, meg az ingame videók alapján semmivel se tűnik jobbnak mint a Forza 3, vagy akár a Forza 2. Sajnálom azokat akik idejekorán megvették a PS3-at csak ezért, mert hogy mindjárt jön a GT5, aztán hopp 2010 november legvége van, szopóroller… Elég gázos volt a kommunikáció a GT5-ről évekig, az állandó igérgetés… PS3 tulajként elég elkeseredett lettem volna, hiába van rá sok más játék is.

Kapcsolódó kis színes: a Nissan GT-R digitális műszereinek kijelző vezérlőit is a Polyphony Digital csinálta, kellemes cucc.

http://gizmodo.com/313871/nissan-gt+r-multifunction-display-looks-like-a-playstation-game

candie

józsi, én fanatec alá nem adnám a kormányvásárlást:)
http://vimeo.com/16352229 http://i54.tinypic.com/2w6xvte.jpg
a logitech-ek nagyon jók, de azért más az, amikor egy porsche-ből kiemelik a kormányt, ugyanúgy alcantara bőrrel, és otthon azzal játszol. Plusz ugye nem műanyag pedálokat nyomkodsz, hanem full aluminium az egész, van vagy 7 kiló. Eléggé kellemes:)

GT5-höz a V2-es verzió kell (csak szoftver különbség van)

seltaeb

Kezdeném azzal, hogy Xbox-om van, most vettem egy GT5/PS3 kombót, tehát platformfüggettlen vagyok.
Szeretem a GT5-öt, mert készítői rajonganak az autókért (mint én is) és ez látszik is a munkájukon. De a játék nem véletlenül áll metacritic.com-on 86%-on,(Forza 3: 92%!)
A számomra legbosszantóbb hibák:
zavaros menürendszer
install után is sokat tölt
online lassú
steril a design
kontrollerrel nem lehet jól kezelni (a 360 kontrollere jobb)
az 1030 autóból csak 200 van “premium” módon kidolgozva
a Honda, Nissan meg több japó cég is több mint 100 típussal van a játékban, de Ferrari, Lamborghini csak 10-15 van…
ütközésmodell tragikus
az AI ostoba. Az egész mezőny csak “vonatozik”
törés csak level 20-tól van? miért?
Nem igazi szimulátor, nem tökéletes, de azért szeretem.

balagee

Hello Angelday, reg dumaltunk 😀 iRacing-et tolom en is, valahol itt kezdodik a szimulator. Tudod amikor egy egy 45 koros (online) verseny elott orakat teszteled hogy milyen koridot kell menned ahol a leg idealisabb a gumikopas, hogy ne 2x kelljen kiallni, hanem csak 1x… vagy amikor hetekig gyakorolod hogy valts vissza kuplunggal es gazfroccsel, hogy fektavon ne blokkoljon a hatso kerek mert ha csak ugy visszarakod a sebesseget akkor kiszallsz a picsaba… mindezt lezer szkennelt versenypalyakon, ahol minden kis hupli es reoedes ott van mint a valosagban….stb 😀

GT5 nem rossz, ahhoz kepest hogy konzol…. A grafika dobbenetesen szuper le a kalappal…

Egyebkent par hete indult az elso magyar iRacing bajnoksag. iracers.hu cimen lathato.

Tolok en is 2 sajat iracinges gameplay videot… 😀

http://www.youtube.com/watch?v=AYNJOPWV4xM&fmt=22

http://www.youtube.com/watch?v=mKktIfk2BMI&fmt=22