Amazon App Store promóció

Egy kisebb fejlesztői csapat beszállt az Amazon Android App Store ingyenes promóciójába. Az Amazon világosan megmondta nekik, hogy a kihelyezés napján, vagyis amikor ingyen lehet “megvásárolni” a játékukat, nem fizetnek nekik, bár ellentmondásos a dolog, mivel, szintén az Amazon szerint, elvileg aznap is megkap a fejlesztő 20%-ot az Amazontól az alkalmazás árából — ez állítólag a nyilvános percepció. Ettől függetlenül szar lett a vége árbevétel szempontból:

Persze a sztori azzal zárul, hogy az ingyenes nap után visszaállt minden a régi kerékvágásba: napi néhány értékesítés. A fejlesztőket annyira felbaszta a dolog, hogy most a Google Marketbe listázták át magukat. (Személyes véleményem az, hogy ők az idióták, hiszen le volt írva, hogy aznap nem fizetnek nekik semmit, hiába szerepel a riporton 50 ezer dollár.)

Ami kérdésem viszont nekem lenne: aki itthon részt vett bármilyen App Store-ba listázott alkalmazással, annak hogy sikerült a buli pénzügyi szempontból? Nem vagyok meggyőződve arról, hogy ennyi iOS alkalmazás mellett például sikerre vihető egy termék. 2008-ban még az volt, de ma már igazán jót kell csinálni, hogy az ember “real money”-t keressen rajta.

26 hozzászólás

esteban

Attól függ, mit hívunk “real money”-nak… Van jó néhány App-unk a Store-ban (iOS), hozott is a konyhára, a fejlesztés árát ugyan egyik sem hozta vissza 100%-ig, de(!) nem csak ezért érdemes alkalmazást fejleszteni. Sok esetben a fejlesztőnek ez kitűnő referenciát jelent, pld. külsős megrendelések/megkeresések esetén. Persze ehhez az is kell, hogy a megírt alkalmazás, legalább pár hetet/hónapot eltöltsön a Top 10-ben.

Sokan panaszkodnak arra is, hogy a magyar App Store kicsi. Én már ezt sem mondanám, szerintem ez is szépen nőtt/fejlődött az utóbbi 1 évben, de semmiképp sem szabad kizárólag a magyar piacra dolgozni, az tényleg csak néhány kiváltságosnak jött be hosszabb tavon.

lAce

Laikusként:

Nekem az egészből az jön le, hogy a srácok ezt NAGYON nem gondolták végig.
Ingyen semmit se szabad adni, ha nincs valami rejtett bevételed a dologon (pl. beépített reklám, szponzoráció), mert jönnek a varjak, és kieszik a magokat a veteményesedből (ügye ők azt szívták be, hogy az app. mögött volt egy kiszolgáló architektúra is, amit kénytelenek voltak felfejleszteni, jelentős bevétel nélkül).
Valahol ők is hülyék voltak (második körben), amikor azt várták, hogy egy ingyenes cucc után kifizetik őket a “teljes” (20%-os) árban. Tegyük hozzá, hogy az amazon fizethetett volna mondjuk zsebből 5%-ot, ha már úgyis a saját boltját akarja népszerűsíteni, de hát ők se jótékonysági intézmény.

Én biztos csináltam volna egy time limitet (csak ügyebár az már trial-nak számít, és nem ugyanaz a program), vagy korlátoztam volna a letöltési szálak számát.

És csúnyát fogok mondani látatlanban: A free-day után (és előtt) azért volt pocsék az eladás, mert az appjuk kb. ennyit ért.

Ugyanez a Steam-en:
http://www.garry.tv/?p=1136
Itt 50%-os volt a leértékelés, és valamelyik másik postban írja még a srác, hogy miután lement az akció, még azután is látszott az “utórengése” a dolgoknak, és megvették a mod-ot még akkor is, amikor teljes áron volt.
A dolog másik tanulsága, hogy az egészhez a háttér-architektúrát (letöltések, steam-VAC, stb) mind a valve biztosította.

HiMiru

Designerként és projektvezetőként részt vettem egy pár iOS (& Android) App fejlesztésében. Az első fizetős alkalmazás most készül, de az előzetes becslések is homályosak és képlékenyek. Ma már muszáj, hogy az alkalmazás amellett hogy kiválóan értse a dolgát, profi színvonalat is tükrözzön (mind megjelenésben, mind használhatóságban).
Ha minden adott a jó teljesítményhez, a szerencse-faktor akkor is kell a sikerhez. Kell az, hogy az alap promó mellett pl. egy népszerű blogger 😉 😛 vagy tematikus oldal felfigyeljen rá, és meglebegtesse az olvasók előtt.
Ha elstartolt, visszatérek a postra, és elregélem a sztori végét. 🙂

Géza

Azt tisztázzuk, hogy ez az ingyenes nap nem a fejlesztők választása volt, az Amazon App Store ilyen feltételekkel működik, és könnyen lehet, hogy ez csak nekik jó, hogy népszerűségben felzárkózzanak. Egyébként pont ez a válasz, az Android Market mellett itt töredék a forgalom, így elsődleges csatornának bem szabad ezt választani. Van még Angry Bird, stb. ami elsőként tényleg itt jelent meg és ingyen, de ezekért valószínűleg az Amazon bőségesen fizetett, de az külön megállapodás.

Géza

@nltamas Érdekes lenne ezeknek a sikertörténeteknek a folytatását megnézni tanulságként (SpreadSong, BitKnights, stb.), szerintem nem fogjuk megtudni.

nehaiu

Aki fejlesztett már iOS-re, miből tanulta meg az Objective-C nyelvet? Néhány könyv és az Apple dokumentációi, ennyi lenne az egész?

Tamás

Benne vagyok két iOS app fejlesztőcsapatában is (Discovr Music és Discovr Apps), és ugyan nem én adtam a pénzt a fejlesztéshez, de a letöltési statisztikákból tudom, hogy a befektetőink bőven pluszosan jöttek ki a dologból, szóval nem lehetetlen profitot termelni egy App Store-os fejlesztéssel. (Konkrét összegeket sajnos nem mondhatok). Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindkét alkalmazás esetében a letöltések nagy része azután indult be, miután egy A-listás blogban vagy website-on írtak róluk pár sort. Enélkül valószínűleg tizedekkora visszhangja sem lett volna az alkalmazásoknak.

@nehaiu: netről meg lehet tanulni az egészet, könyv sem kell hozzá. Én kb két hét alatt tanultam meg az Objective C-t tutorial-okból, és a Discovr Music volt az első iOS projekt, amiben részt vettem. Persze sokat segít, ha C-ben vagy C++-ban otthon vagy; Java felől indulva valószínűleg nehezebb megszokni a retain-release-autorelease logikát.

nehaiu

Köszi, még nem aktuális (lehet, hogy később sem lesz az), de azért érdekel a dolog. Szerencsére a Java-t utálom, szóval inkább C-ben és C++-ban vagyok otthon. 🙂

Mikka

@nehaiu: én is, és több ismerős is a Stanford podcast-okkal kezdtem. Két “évad” is elérhető free. Ha van némi C háttered, nem is olyan gáz.

Mikka

AD: Jó ez a humán detektor!
Csak egy humán találja ki, hogy szerdán reggel 1:23-kor a szerver még biztosan “kedd”-re gondol a “Milyen nap van most?” kérdésnél.
Dupla biztonság 😀

H2CO3

Nehaiu: szép nyelv az ObjC, én pl. jobban megszoktam, mint a C++-t, csak az Apple frameworkök (Foundation, UIKit) kicsit nagyon idióták.
ON: én csak ingyenes, cydiás appokat csinálok, plusz Donate. Ötven dolcsim már van belőle.

Zsolt Máslányi

@nltamas, @Géza: köszönjük a Spreadsong-os említést, én lennék a magyar társalapító.

Ezt a screenshot-ot a post előtt csináltam: http://cl.ly/0J3J0j1Z0A0j2i0a3Z3i

Mind a kettő app a miénk, és az Appleblogos hír óta folyamatosan a top10-ben voltak a könyv kategóriában.

A cikk készültekor ketten voltunk Colinnal, azóta 4 szuper tehetséges magyar iOS fejlesztő srác van a csapatban, összesen pedig 9en vagyunk a cégnél.

Géza

@Zsolt Máslányi: Ez tényleg sikertörténet, mert pesszimistán arra tippeltem volna, hogy az iBooks vagy a többi Project Gutenberget használó app erősen visszaveti az eladásokat. Mi a magyarázat, hogy mégsem?

esteban

@angelday: Mennyire éri meg App Store-ra fejleszteni?

Ez igy tul altalanos kerdes Jozsi. Attol fugg kinek mi a celja vele (megrendelo vagy fejleszto kent?). En azt mondom – kis startup kent -, hogy egzisztenciat alapozni nem lehet ra, de akar jol is elsulhet a dolog (lasd fentebbi peldak, +AppStore Top5). Mi hobbibol csinaljuk, mellette dolgozunk, es orulunk annak amit kitermel (kulonosen kellemes elmeny az Apple-tol erkezo banki utalas). Szoval a rovid valasz: igen, megeri.

jp

Mint minden bejaratott piacon, a nagyon jo, egyedi, kulonleges es uj termek kepes tarolni, ilyennel megeri piacra menni. Az atlagos termek talan nullara kihoz, de “real money” nem fog csinalni. Megfelelo marketing termeszetesen az elso esetben is kell.
Jo pelda erre a Tiny Wings. Andreas Illinger szerintem tudna meselni arrol, hogy mi az a “real money”.

readya

Józsi,

Mivel Androidról írtál, arra válaszolok, mivel azt ismerem.
Az egyik a Grave Defense HD.
https://market.android.com/details?id=com.artofbytes.gravedefence.hd

Jobbra lent az eladási görbe az elmúlt 30 napból. Első héten 1 dollár volt bevezető áron. Azóta 2 dollár. Valahol 35e körül járhat az eladás, leveleztem a csókával. Egyébként olyan 40 napja van fent az app

Ha nagyon durva vagyok és hasra ütök – látva a növekvő eladásokat – akkor olyan 50e dollárt keresett. Ebből lejön amit a Market behúz – ha jól emlékszem – 30%. Ez 35e dollár, ami a fejlesztőnél marad. Van nekik ugyanez az app, alacsonyabb felbontású textúrákkal. Az szintén hasonlóan áll. Mondjuk 70e dollár a kettőből a bevétel és vannak rá hárman. Ez szerintem real money.

Vagy ott van a japán cég, amelyik a Game dev story-t fejlesztette iOS-re is. Ott a Grand Prix story szintén hasonlóan áll, emelkedő vásárlási számmal és ott 5 dollár a játék.
https://market.android.com/details?id=net.kairosoft.android.paddock_en

Amúgy a Game dev story náluk valahol 150e felett jár installban, 2,85 dolláros áron.
https://market.android.com/details?id=net.kairosoft.android.gamedev3en

Ezeket szerintem real money kategória.

Ami ugyan nem most indult, de a legnépszerűbb backup szoftver, a Titanium backup pedig már szintén 150e felett jár, 6 dolláros áron.
https://market.android.com/details?id=com.keramidas.TitaniumBackupPro

Ők is azt hiszem 3 fejlesztő és egy supporter srác. Az szintén elég real money.

És ne felejtsük el, hogy az Android Market csak pár hónapja nyílt meg 134 országra, előtte 20-nál kevesebben lehetett vásárolni, ami azt jelenti, hogy az embereknek még szokni kell, hogy nincs minden ingyen. Lehet vásárolni is. A baráti körömben van rengeteg Android és az elmúlt hetekben egyre több ismerősöm regisztrált be bankkártyával és vásárolt 5-10 dollár között. A kedvenc alkalmazásaim trendjén is látszik, hogy valami megmozdult.

Szóval szerintem van real money.

Persze ott van a Zeptolab is, amely hülyén nyitott. Ez látszik is az eladásaikon.
https://market.android.com/details?id=com.zeptolab.ctr.paid

Először kiadták az ingyenes, reklámos verziót, majd azután pár nappal kiadták a Marketen az appot. Ráadásul volt annyi eszük, hogy különböző a package neve. Azaz aki az ingyenes végigcsinálta az összes pályát 3 csillagra, az kezdheti elölről ha megveszi. Én mondjuk megoldottam ezt, mint advanced user – megvettem és onnan folytatom, ahol abbahagytam – de sokak számára ez no way. Plusz ha ott van ingyen, miért vásárolja meg.

S persze nincs is frissítve azóta. Nem volt ajánlóban sokáig és úgy általában nem foglalkoztak a Markettel.

Míg ha megnézem a Titanium backupot, folyamatosan fejlesztik, a Grave Defense HD pedig
1-2 hetente új pályát kap, a javítások mellett.

Szóval véleményem szerint ha valaki jó alkalmazást csinál és foglalkozik az ügyfélélménnyel, abból komoly real money van.

Sőt, ha azt nézem, hogy a Rovio csak az Amazonon árulja az Angry Birds-öket és a Marketen ingyen van, reklámokkal terhelve, de a reklámokból már többet kerestek, mint az iOS-en történő milliós eladásokkal, akkor azt mondom egy _jó_ ingyenes app is tud pénzt termelni.

Géza

A magyar átlagbér bérköltsége napi 8 eFt, az $42, álmodozás és aranyláz helyett inkább erre vonatkozzon a realista kérdés, hogy ez mennyire lehet valós cél.

Dev Eloper

Angelday: olyan hogy átlagos developer nincs. Minden developer egyedi és az hogy meddig jutsz el, az kizárólag az appodon múlik. Ha jó és zabálják, gazdag leszel, ha hibás, érdektelen, vagy csak simán nem elég jó, akkor nem keresel egy fillért sem. A nagy átlag azt jelzi, hogy ugyanúgy mint a videojáték szegmens minden sarkában, a megjelent stuffok 90%-a megbukik, a 10% viszont rengeteget termel. Nem értek egyet azzal, hogy nem lehet rá egzisztenciát alapozni, a mi cuccaink 2 céget is eltartanak, igaz nem ferrari szinvonalon, de messze magasan a bukás felett. A mezei marketing nem éri meg a költést, a review siteok, a bannerek kábé sz*rt sem érnek, egyedül az apple promóció ami megdobhatja és meg is dobja rendesen az eladásokat. ügyesnek kell lenni, van már egy halom sales technika amivel nagyon komolyan (akár napi több ezer dolláros szinten) lehet keresni, csak nagyon bele kell mászni. Sok kitartás és iszonyú elszántság kell hozzá.

nehaiu

Már csak egy Mac (mini?) kellene, és bele is vághatnék. 🙂