FortressCraft

Az XBLA 3 dolláros kategória Minecraft klónját, a FortressCraft-ot megvették 500 ezren, jelentette be a játék készítője/producere, Adam Sawkins.

A bevont tőke nélkül készült játék a klasszikus befektetői modellre épül: egy kevés főből álló baráti társaság nem fizetést, hanem a bevétel egy részét adja a projekt tagjainak, így a fejlesztésnek gyakorlatilag nincs közvetlen költsége. Ha a játék sikertelen, csak a befektetett idő miatt kieső “elvesztett” munkabér jelentkezik, ha sikeres, akkor mindenki meggazdagodhat. Egy ilyen típusú fejlesztést ráadásul mindenki elkezdhet a szabadidejében.

A FortressCraft azonban újra felveti annak kérdését, hogy mi minősül egyértelmű másolatnak és mi az, ami, hasonlóan a Minecrafthez, egy remix. Erre maga Notch, a Minecraft eredeti készítője ad elég jó választ: a Terraria, egy 2D világ, meglepően jól léptette tovább a Minecraft elképzelését, viszont a FortressCraft, vagy éppen a Total Miner egy egyszerű klónozása a terméknek, ahol a fiatal készítők nem tettek mást, mint lemásolták a sikeres receptet és egy az egyben megcsinálták ugyanazt.

Sawkins maga sem túl szimpatikus figura. Ezt nyilatkozza a fenti interjúban:

Újraírtuk az indie játékok értékesítését. A Minecraft ki lett nyomva a saját piacáról. Lehet, hogy jól teljesít majd a neve miatt továbbra is, de ha rendes grafikát és shadereket akar valaki a kreatív részt kidomborítva, akkor a válasz a FortressCraft. Ha pedig szörnyek ellen akarsz harcolni és a haverokkal megosztani dolgokat, akkor ott a Total Miner. Senki sem fog fizetni a Minecraftért, amikor 3 dolcsiért megkaphatják a fenti játékokat.

Vicces. Hasonlít a szitu ahhoz, mint amikor kivakarnak a szarból valakit a popszakmában, aztán az első sikeralbum után azt hiszi, hogy ő itt a Gózon Gyula és nekilát a szólónak. Amikor azt hiszi, hogy az eredmény a sajátja, amikor nem látja, hogy más tollával ékeskedett csak.

Sawkins, aki egyébként tagadja, hogy másolta volna a Minecraftot, jól láthatóan nem érti, nem érzi, hogy mi a tehetség és a kóklerség fogalmak közötti különbség. Lehet, hogy betölt egy űrt az XBLA indie játékok között a két klón, de ez nem más, egy eredeti ötlet nincs bennük. Aki a kreativitást, a szuperaranyosat és egyáltalán azt szeretné látni, hova fejlődik ez a kategória, inkább Notch-ot és az alumniból kifejlődött játékokat kövesse.

23 hozzászólás

hcpeter

Személy szerint nagyon remélem hogy megjelenik xbla-ra a minecraft. Mintha olvastam volna valami ilyesmi pletykát is. Hiányzik valami ilyesmi.
Ennek ellenére ki fogom próbálni valamelyiket, ezek az arcade játékok sok esetben tovább lekötnek mint a “nagy” egész estés nevek.

kutato

Notch azt mondta, hogy nem szép dolog az ilyen másolás, de fontos, hogy megengedjük, hogy az emberek másolhassanak, ha akarnak:

“FortressCraft is an obvious attempt to just take something popular and clone it as closely as possible. I still think it’s important that people are allowed and able to do things like that, but it’s hardly graceful.”

http://en.wikipedia.org/wiki/FortressCraft

Vagyis összességében pozitív dolognak tartja, ha az emberek felhasználhatják mások ötleteit, ami felvilágosult hozzáállás a részéről.

tremonti

Dehogynem, mérgesek vagyunk Sawkinsra, mert keresett egy halom pénzt a nem eredeti ötletéből, és mert nagy a pofája mellette, de Notch aki ugyanúgy nem eredeti ötletből lett az indie játékfejlesztők Dagobert bácsija, ugyancsak nagyképűen viselkedik, (“In the interest of confusing things for everyone, I will give every reporter who gives minecraft a good review actual money. Loads of it.”) mellette még szarik dolgozni is. Nincs értelme egy erkölcsi mérlegen az egyiket a másik fölé helyezni.

Asszem

Nekem baromi szimpatikus Notch hozzáállása, plusz teljesen nyilvánvaló, hogy a jó ötleteket le fogják másolni, még jó, hogy itt nem lehet szabadalmaztatni és betiltatni, mint mondjuk egy samsung tabletet…a terraria is vicces, és tökre nem érdekel, hogy notch meg az infiniminerből nyúlt, ha az, amit létrehozott jó és van hozzáadott értéke az eredeti dolgokhoz.

szerintem ez a fő különbség.

Asszem

Ránéztem a total miner honlapjára, röhej, hogy még az inceptionös minecraft trailert is lemásolták… és sajnos sikerült megalkotniuk az első olyan videót, amit még az inception amúgy zseniális zenéje sem tud epic-é varázsolni… vazzeg, az egész zenei csúcsponton, amikor a fokozás a tetejére ér, a videón a csávó ajtókat nyit meg csuk. hát zseniális 🙂

Credo

Azért egy combosabb a kezdőtőke nem kerülhető teljesen meg, a devkit sem két fillér, de az ESRB és más megkerülhetetlen cenzorszervezetek úgy tudom még sokkal durvábban húzzák le a fejlesztőket (ráadásul, mint kiderült, gyakran nem is végzik el a leckéjüket, lusták bevizsgálni az anyagokat). Számok most fejből nem jönnek, régen kalkuláltam ilyesmit, biztosan olcsóbb lett, főleg az indie kategóriásoknak, mindenesetre úgy saccolom, 3-5 millát valószínűleg bele kell rakni forintban. (A marketinget itt mondjuk megspórolhatták, elég volt betömniük az Xbox 360-as Minecraft után ácsingózók lepénylesőjét.)

_alesi_

Credo: ha jól tudom, az XNA-t ingyen dobálják a népek után, a Marketplace-re van valami 100 dolcsis beugró, nem? Mondjuk azt nem tudom, hogy a teljes VisualStudio kell, vagy elég az Express is? Mert akkor nem nagy pénz, egy ilyet összedobni.
Amúgy görény a srác, nem is kicsit, hogy dobnák Creeper-verembe.

vs

Nem is értem, hogy miért öl valaki ennyi energiát egy ilyen jellegű másolásra. 500e eladott példány? Wow, siker, de akkor is csak az eredeti projekt fenekében turkálnak.

Álmos

Ha nem írja rá, hogy “minecraft”, csinálja. Nem lehet meghúzni az éles határt “másolás” és “ihlet merítés” között, mert ez marhára szubjektív kérdés. És felmerül az a probléma is, hogyha a “másoló” valamiért jobban tudja csinálni, amit csinál, és ezért az “eredeti” elkezd piacot veszíteni, akkor a felhasználók végeredményben nem jártak-e jobban? Szerintem de.

madve2

A fő különbség a Terraria és a FortressCraft között nem is az extra hozzáadott érték / új feature-ök száma, hanem hogy míg a Minecraftnek és a Terrarianak van “személyisége”, a FortressCraft láthatóan identitásválságban szenved, ami nem csoda, hiszen ezügyben a fejlesztője is teljesen el van tévedve: a shaderek és a highpoly objektumok egyszerűen nem illenek ebbe a kockavilágba. A Minecraft vizuálisan pont azért harmonikus, mert még a csákány is pixeles, szinte minden pici kockákból áll. A FortressCraft egyszerűen szétesik (legalábbis vizuálisan). Aki mégis shadereket és “rendes” modelleket akar, az bizony ennél azért sokkal jobban meg kell erőltesse magát (ld. Lords of Uberdark, ami mert nagyot álmodni, és a világot sem kockából, hanem sokkal finomabb felbontású voxelekből építi – a játék még nagyon korai alfa fázisban van, de az alap nagyon ígéretes érdemes megnézni. Én konkrétan Notchtól tudok a létezéséről, aki annak idején kiírta twitterre a játék kickstarter linkjét(!), hogy támogassa az ügyet. Na ez a nem kis különbség.)

Milo

Azért érdemes megnézni egy FortressCraftos youtube videón a diszlájkok számát is. Nem éppen üdítő fogadtatás – az én értelmezésemben.

ndavid42

Ez a fortresscraft irtózatosan ronda, és nem csak azért mondom, mert mc-zom, hanem mert tényleg irtózatosan ronda.

Arch

“FortressCraft láthatóan identitásválságban szenved, ami nem csoda, hiszen ezügyben a fejlesztője is teljesen el van tévedve: a shaderek és a highpoly objektumok egyszerűen nem illenek ebbe a kockavilágba. A Minecraft vizuálisan pont azért harmonikus, mert még a csákány is pixeles, szinte minden pici kockákból áll.”

Jaja… az esztétikum nem annyi, hogy hipoly meg shaderek, de hát a mai fiatalok honnan is tudnák ezt 😛

zx

madve2: Hadd döntse már el a piac (=a kedves vevő), hogy minek hol van létjogosultsága. Lehet hogy szerinted mindennek kockának és effekt nélkülinek kell lennie, de lehet hogy más szerint meg a kockákból épített világba is lehet high-poly modelleket, meg shadereket rakni.

És nyilván nagyobb szellemi teljesítmény valami teljesen újat alkotni, de ilyen erővel akkor Carmackon kívül senki ne csinálhasson FPS-t se.

Amúgy az is megér egy tanulmányt, hogy a Minecraft körül micsoda fanboy banda alakult ki és hogy reagálnak bármire amit/akit csak egy kicsit is ellenségnek látnak.

readya

Józsi,

Ezt már sokszor akartam kérdezni az Apple vs Samu kapcsán is. De ide is illik. Akkor egy Audi A6, a BMW 5er klónja? Az 5er, meg a Ford Mondeo klónja? A Mondeo meg egy Lada 2105 klónja? Ami amúgy egy FIAT klón, ami meg egy BMW 3er klón?

Mán csak azért kérdezem, mert van egy ötlet: autó, négy kereke van, motor hajtja és sedan a formája. Oszt tulajdonképpen a forma és az extrák különböztetik meg őket egymástól.

Nekem nagyon fura, hogy az egyik dolog másolat, a másik elfogadott. A sok sedan nem másolat, mert különböző embléma és forma. A sok TV sem, mert a fekete keret ugyan egyforma, meg lapos mind, de ott is más a logó, meg a talpazat. De egy ilyen játék már másolat. Meg a Galaxy tab is. Tudom, hogy én vagyok egysejtű, de nem értem.

Ahogyan azt sem értem, hogy egyik FPS mitől nem másolata a másiknak és az összes miért nem Wolfenstein klón. Tulképp csak az extrákban különböznek, meg a grafikában.