Reconfigure

Már többen megjegyezték, hogy fogytam, így gondoltam, beszámolok a haladványról.

Tavaly tavasszal már elértem hasonló fogyást, de akkor sokkal nyomasztóbb módszert választottam és mindig keveset és mást ettem. Ennek meg is lett a böjtje egy elhúzódó betegség formájában, amiből nagy nehezen sikerült kilábalnom (hosszú hetek után!), visszahíztam eredeti súlyra ÉS MÉG egyre. Idén elhatároztam, hogy más módszert választok. Néhány dolog, amit az XP fejlesztés közben sikerült elsajátítanom:

1. Nem számolom a kalóriákat. A fogyás legtutibb módszere ugyanis az, ha az ember számolja, hogy mennyi kalóriát visz be egy nap, számolja, hogy mennyit használ fel (elég nagyjából), aztán törekszik mondjuk egy -200-as hiányra. Ez egyáltalán nem brutális fizikailag, csak arról van szó, hogy mentálisan hozzá vagyunk szokva a nagyobb bevitelhez. (Itt adják föl a legtöbben.) A fizikával nem lehet harcolni, ha egy idő után nincs bevitt energia többlet, akkor a szervezet sem fog tudni előállítani többet, bármit csinál, szép lassan pedig elkezdünk fogyni (gondoljunk csak arra, hogy fogolytáborokból kövér ember még nem távozott!). Én nem számolom a kalóriákat egyébként, ezt mint tippet adom.

2. Hallottam azt, hogy fehér kenyeret nem kell enni, meg este 6 után semmi kaja, ezekkel sem foglalkozom. Ezek a brutális, céltalan diéták a rohanó embereknek. Olyan rendszert kell kialakítani, ami kényelmesen tartható, nem okoz áldozatot és hosszú távon gondolkodik. Ezen a helyen szokták elmondani az életmód váltást, igen, erről van szó. Kis kalibráció, reconfigure.

3. Arra próbálok törekedni, hogy valami olyan fenntartható étkezési renden legyek, ami nem nélkülöz semmi jót, viszont egy picit odafigyelek rá. Ennek értelmében esténként már nem sörözgetek céltalanul, nem eszem süteményeket, desszerteket. Józan ész, más nem kell.

4. Nassolásról leszoktam (nem nehéz, egy egyszerűen átléphető mentális akadály csak), ha nagyon megkívánok valamit, egy gyümölcsöt, vagy valami zöldséget fogyasztok. Boltban nem vásárlok kekszeket, csokikat. Általános jótanács, hogy az esti mentális húzómágnesek szorításából kell kijönni.

5. Sokkal többet főzünk otthon. Ezek nem egészséges kaják feltétlenül, én most a magyaros klasszikusokat csinálom, de az otthoni kajálásnak megvan az az előnye, hogy nem lehet hozzá valami édességet is választani.

6. Általában beérem valami olcsóbb szar menüvel napközben, target: 1000 HUF és az alatt. 800-ért már igen szar kaját lehet kapni, na abból az ember amúgy sem kíván sokat. Étteremben nem választok nagy adagokat, de ha megkívánom, beverek egy cigánypecsenyét is, két nagyfröccsel. Ez egy másik fontos szabály: időnként mehet a dolog. Azzal sincs bajom, ha Meteor felvétel előtt hazafelé betolok egy gyrost és nincs más vacsora.

7. Sport.

Április 12-e óta rendszeresen sportolok, 103 nap telt el azóta. A következő ábrán minden azonos méretű cella egy napot jelöl. A krémszínű sárgákon nem csináltam semmi különöset, az onnan pirosba egyre fokozódó részeken pedig az edzés szubjektív erősségét próbáltam feljegyezni.

Hetente háromszor futok 6-8 km-t, összesen 20-25-öt. Ez nem egy erős vállalás, viszont roppant nagy mértékben hozzájárul az eredményhez. Nem azonnal indul be, kell egy kis idő, mire a szervezet hozzászokik a megváltozott terheléshez és elkezd reagálni rá. Nálam június elejére, tehát másfél hónappal később, lett csak mérhető (!) eredmény. Addig semmi súlyváltozás.

8. Tegyen boldoggá a sport.

Sokan csak kényszerből sportolnak, én viszont élvezem. Most futok, tetszik, hogy hozzá lehet szokni, élvezem, hogy gyorsulok és többet kívánok, éhes vagyok az új km-re. Látom magam előtt a jobbakat, próbálok én is jobb lenni. Ha nem élvezed a sportot, tanuld meg élvezni. Meg lehet találni mindenben a szépséget. Lehet, hogy valakinek a kerékpár jön be, valaki squashol, lényeg az, hogy rendszeresen kell csinálni és élvezni kell. A sportolás alapvetően egy élvezetes dolog.

Összefoglalva, leegyszerűsítve, az agyba vésendő dolgokat kiemelve:

1. semmi drasztikus váltás, az csak betegséget eredményez – reconfigure
2. legalább heti három sport
3. türelem, az eredmény nem azonnal érkezik
4. amíg nem alakul ki az életmódváltás (évek!), addig oda kell figyelni rá