Nemzeti Dohánybolt újraszívva

Egyetértek azzal, hogy a Nemzeti Dohánybolt centralizált gondolata jó és ilyesmit kell csinálni. Sok dologgal viszont nem, és ebben a posztban összeszedtem az ezzel kapcsolatos gondolataimat.

Kezdjük az egyszerű résszel: márkázás. A nemzeti szín csíkokat, piros körben 18-as számjegyet nem tudom, kik és miért találták ki, de teljesen dilettáns az egész. A trafik színe a barna és a fekete. Kell rá cigaretta is. Valami ilyesmi:

A néven is gondolkodtam, szerintem nem túl nemzetközi, de egyelőre jó lesz (rajta van az ikon).

A Nemzeti Dohányboltok alapvetően kicsik és sok van belőlük. Tudatosan nézem már és nem különösebben nehéz valami dohányboltot elcsípni egy utcában. Sőt, kifejezetten új országimázs lett belőlük, bármerre sétálok, mindenhol felüti a fejét, erre tényleg igazán fel lehet figyelni, egyáltalán nem nehéz trafikot találni. Ez így viszont nem jó.

Régi vesszőparipám, hogy nem kell mindent mindig feltalálni, sokszor elég lenne a nyugaton működő mintákat átvenni különösebb adaptáció nélkül. Svédországban az alkoholra van bevezetve állami monopólium. Ott a boltok Systembolaget néven az állam tulajdonában vannak, nem mutyiban kiadottak, de ez tulajdonképpen nem is az érdekes rész.

Sokkal inkább az, hogy nincs belőlük sok. Aki alkoholt akar vásárolni, annak céltudatosan kell elmennie valahová a városban, jó nyitvatartási időben és megvenni az alkoholt, drágán. Nincs az, hogy két utcával arrébb van egy néhány négyzetméteres kisbolt, ahol be lehet vásárolni az esti sört. Ha az ember végül eljut egy Systembolagetbe, az mindig nagy méretű és gazdag választékú üzlet. Aki alkoholt akar inni, bőségesen válogathat közülük, lehet például Brew Dog sört is kapni, csak hogy egyetlen példát említsek.

Szerintem ez követendő példa. Az állami monopóliumban levő káros anyag ellátóhelyből nem szabad sokat üzemeltetni, viszont amit üzemeltetünk, legyen jól felszerelt, gazdag áruválasztékú szupermarket.

De ne álljunk meg itt. Én ezt az egész dolgot még magasabb szintre emelném. A koncepció a következő: a cigarettán és az alkoholon keletkező állami profit egy nyilvános költségvetésen keresztül visszaáramolna olyan területekre, mint oktatás, egészségügy és sport. Kifejezetten megjeleníteném a programnak azt a részeit, hogy idén az ország az alkoholon és dohányon termelt pénzből milyen beruházásokat valósított meg az országban. A láncban érintettek nyilvános gazdálkodást folytatnának. Ezen a részen még sokat lehetne gondolkodni, de a lényege valami ilyesmi.

Összefoglalva: gazdag választék, kevés üzlet, nagy beltér, limitált nyitva tartás, erősebb márkázás és az alkoholon és a cigarettán keletkező profit egy az egyben, transzparensen kizárólag közjóra visszafordítva.