A Zelda: Oracle of Ages és Seasons játékok működéséről

Szeretnék kis kedvet csinálni azoknak, akik végigvinnék az Oracle of Ages és Oracle of Seasons játékokat. Teljesen spoiler freere írtam meg, bárki végigolvashatja.

A két játék teljesen független egymástól, bármelyikkel elkezdhetünk játszani. Ezt is javaslom: fogjuk meg bármelyiket a kettő közül, aztán ne törődjünk semmivel, csak vigyük végig. Eddig a pontig ugyanis nem jön elő a kettőben rejlő összekapcsolódási rendszer. Az első végigjátszás az olyan, mint egy sima, bármilyen játék végigjátszása. 10-20 óra között bárki megcsinálja.

Ha sikerül elmennünk a végéig és leverjük az utolsó bosst is, akkor a játék bead nekünk egy jelszót. Ezt fényképezzük le, vagy írjuk le magunknak, majd mentsük el az állást. Utána vegyük elő a másik játékot, amivel még nem játszottunk, és kezdjünk egy új játékot, viszont válasszuk a megjelenő opciók közül a “Secret” feliratút (a játék terminológiájában ez a “Password” szinonim fogalma). Ide kell beadni a korábbi kódot és innentől ez az általunk még nem játszott másik játék egy linkelt játékká válik. Ne gondoljuk egyébként azt, hogy erre csak leírással lehet rájönni, a végén szépen kihangsúlyozza ezt a játék, “To be continued in [másik játék neve]”, meg van csinálva rendesen.

Én például az Agest kezdtem el elsőnek, utána folytattam a linkelt Seasonsszel.

Nekem a Seasons ugyan az első végigjátszásom volt, de linkelt játékként játszottam vele. Ebben az értelemben az Ages sztorijában előforduló dolgok és egyéb apróságok picit másféleképpen voltak a Seasonsben. Nekem persze nem tűnt fel, hiszen elsőre játszottam, sőt, egy folyamatos, két részes játék lett belőle tulajdonképpen. Miután vége volt a Seasonsnek és levertem a főszörnyet, a játék beadta nekem a kettő játék kombinált főszörnyét, akinek leverése után ténylegesen megláttam a kettő játék végét és a lezárást.

A dolognak itt vége is lehetne, sokan eljutnak eddig kb. 15+10 óra játékidővel. (Szerintem az Ages hosszabb és bonyolultabb is picit.) Igen ám, de nézzük, mit rejteget még a program.

Először is: a linkelt játékban (nálam a Seasons) van egy extra dungeon, a Hero’s Cave. Ezt elég nehézre csinálták meg, nagy kihívás, sok-sok kísérletezéssel lehet szobáról szobára eljutni. A végén kapunk egy gyűrűt, amit csak itt lehet megszerezni. Az én példámon keresztül:

1. Ages (sima)
2. Seasons (linkelt – Hero’s Cave)

Aki viszont a Seasonsszel kezdi és utána megy rá az Agesre linkelt játékként, annak másik Hero’s Cave-je lesz, másik gyűrűvel. No, és hogyan lehet mindkettőt megszerezni? Hát úgy, hogy végigjátsszuk mindkét játékot újra, fordított sorrendben! Az én esetemben tehát a teljes sorrend így nézett ki:

1. Ages (sima)
2. Seasons (linkelt – Hero’s Cave)
3. Seasons (sima – Hero’s Secret)
4. Ages (linkelt – másik Hero’s Cave)

Még hozzáteszem azt is, hogy a linkelt Seasons végigjátszása után is ad jelszót, ez az ún. Hero’s Secret, amivel kezdeni kell a sima Seasonst a harmadik pontban. Ez csak arra jó, hogy mutatja a szoftvernek, hogy noha az első végigjátszás, de valójában már a második, csak éppen vanillában.

Innentől ugye a sima Seasonst játszottam végig, ami pontosan olyan volt, mintha csak ezzel kezdtem volna a játékot annak idején. A játék története és egy-két dolog is másképp zajlik, hiszen a feltételezés is az, hogy a vanilla játék olyan, mintha valaki először kapcsolná be. (A Hero’s Secret csak azért van, mert gyűrűt ér.) Amikor végigvittem, elindítottam egy linkelt Agest és annak a végén valóban ott volt a barlang az extra gyűrűvel.

Ez így követhető eddig?

Nézzük a gyűrűket. Amikor leges legelőször visszük végig a játékot, feltűnik, hogy mindenféle gyűrűk vannak elszórva a játékban, meg egy fickónál a faluban lehet őket felbecsültetni, kiválasztani stb. Ahogy megyünk előre, egyre több és több gyűrűnk lesz, viszont általában ismétlődnek, időnként újak jönnek. Nem kell vele nagyon foglalkozni az első végigjátszás esetén, bár aki tervszerűen játszik, az készítheti már magának az Excel táblákat arról, hogy mik vannak meg a listában.

A gyűrűk egy nagy része nem sok mindenre jó, a másik része meg gyakorlatilag “buff”-okat ad a karakternek. Sajnos egyszerre csak egy gyűrűt tudunk viselni, nem lehet fasza kis chainelt buffokat összeállítani. Ettől függetlenül hasznos dolog. (Nekem elsőre az is fura volt, hogy a gyűrűs ember “tárolja” a gyűrű kollekciónkat, és mindig adekvátan meg kell neki mondani, hogy melyiket kérjük ki. Először csak egy gyűrűt kérhetünk ki tőle a “ring box”-ba – amit még fel is kell venni! – utána meg majd többet is.)

A két játék végső célja: a sima itemek kimaxolásán túl a 64 gyűrűs kollekció kialakítása.

A gyűrűinket a faluban a gyűrűsnél levő piros kígyónál tudjuk “átvinni” a másik játék másik mentésébe, egyszerűen úgy, hogy megkérdezzük a jelszót (“Ring Secret”), ami megmondja, hogy ebben a játékban levő kollekciónak mi a jelszava. Ezt aztán egy másik játékban, vagy mentésben akármikor be is mondhatunk ugyanott, mire ő össze-OR-olja nekünk a kollekciónkat. Össze-or-olja?

Kitérő: OR, logikai vagy művelet.

Van egy bithalmazunk, 0: nincs meg az adott sorszámú gyűrű, 1: megvan.

00101100
01111011

Ebből a kettőből logikai vagy után lesz:

01111111

Vagyis nem fogunk soha veszteni gyűrűt, akárhogy visszük is a játékok között. Ezt jó tudni, mert nem kell attól tartani, hogy az egyikben nem volt meg egy gyűrű és ha átviszem a másikba, akkor ott sem lesz meg. Agyatlanul másolhatjuk a gyűrűs jelszavakat, egyre csak bővül majd.

Nézzük az egyéb “Secret”-eket!

Ahogy végigmegyünk az első sima játékunkon és indítjuk a másikat linkelt formában, mindkét játék viselkedése megváltozik. (A program a sima játékban tudni fogja, hogy végigmentünk rajta, a linkelt játék meg ugye jelszóval indul.) A korábban fent taglaltan túl ez nem csak azt jelenti, hogy a sztori picit másképpen alakul, hanem azt is, hogy innentől megjelennek extra NPC-k a játéktéren, akik mindenféle “Secretekről” hablatyolnak. Ez a következőképpen működik, a saját példámon bemutatva.

Elkezdtem az Agest, végigvittem. Elkezdtem a linkelt Seasonst, innentől a Seasons bizonyos részein felbukkantak olyan NPC-k, akik arra kértek, hogy a másik játékban (az eredeti Agesben) keressek meg bizonyos karaktereket és adjak át nekik egy secretet (jelszót). És be is mondanak egy rövid jelszót. Persze ez nem ilyen egyszerű, van mögötte természetesen sztori. Ahogy játszottam a fellinkelt Seasonst és találkoztam egy ilyen NPC-vel, megértettem, mit akar, utána pedig betöltöttem az Agest. Figyelem, az Ages ilyenkor az első végigjátszás utáni állapotot tartalmazza, tehát tudja, hogy jönni fogunk a passwordökkel, ebben az értelemben lesznek is NPC-k, akik várnak minket (hiszen eredetileg nem voltak).

Ha megtalálunk egy ilyet (mert rájövünk a Seasons NPC-jétől kapott leírás alapján, hol keressük), és elmondjuk neki a jelszót, akkor két dolog történhet: vagy ad valami extra cuccot, vagy minijátékban kell jeleskednünk és utána ad. Ráadásul ha megkaptuk, akkor ad egy másik jelszót, ezzel visszamehetünk a másik játékba és ott beválthatjuk ugyanazt! Sematikusan:

1. Agest végigjátsszuk
2. Seasons linkelt játékot indítunk
3. Seasons linkelt játékban NPC ad egy jelszót és ködösítve elmondja, kinek mondjuk el az Agesben
4. Ages játékban megkeressük ezt az NPC-t, beadjuk neki a 3. pontban hallott jelszót
5. Összeszedjük a jutalmat, megkapunk egy új jelszót
6. Seasonsben visszamegyünk a Maku fához és az 5. pont jelszavát beadjuk a tündérnek

Csak leírva tűnik bonyolultnak, valójában arról van szó, hogy a jelszavakkal (kulcsokkal) tudunk kinyitni bizonyos dolgokat. Egyébként roppant kényelmes így játszani: eleve vihetjük a gyűrűket és buffolhatjuk magunkat kedvünkre. Ahogy megyünk előre a linkelt játékban, úgy találkozunk NPC-kkel, ami mindig egy dolgot jelent: újabb powerupot, vagy exkluzív gyűrűt. Attól függően, hogy melyik a linkelt játék (Ages vagy Seasons) más és más NPC-k lesznek más és más minijátékokkal.

Ettől függetlenül hosszú kétszer végignyomni mind a két játékot és néhány gyűrű lesz csak a jutalmunk, meg egy extra dungeon, illetve az élmény, hogy szinte minden tartalmat megkaptunk a játéktól. Viszont így oldották meg a készítők azt, hogy legyen értelme a másik irányba is végigmenni és mindkét játékban levő tartalommal találkozni. Nekem megvolt, és most nem is ragozom tovább, mert spoiler-mentes posztot írok. Tényleg érdemes végigcsinálni, nem bántam meg.

Összefoglalva:

– első végigjátszás teljesen mindegy melyik játék (ez a vanilla)
– ha eljutunk a végére, a másik játékot linkelt módban, jelszóval indítsuk
– a linkelt játékban figyeljünk az NPC-kre és unlockoljuk a dolgokat
– vigyük a gyűrű kollekciónkat ide-oda ahogy kedvünk tartja
– ezen a ponton kezdjünk figyelni a gyűrűinket és céltudatosan gyűjtögessünk
– ha eljutottunk a linkelt játék végére, indítsuk egy új save-et a Hero’s Secrettel
– csináljuk végig ugyanezt fordított irányban
– maxoljunk ki minden itemet mind a két irányban
– maxoljuk ki a gyűrűket
– vegyünk egy GBA-t és gyűjtsük be a maradék két gyűrűt (ehhez már nem kell végigvinni)

Fun!

Nem mondom, voltak benne mély pillanataim, főleg azért, mert van sok véletlenszerű item, meg nagyon sok mindent csak rettenetesen sok próbálkozás alapján lehet megtalálni. Aki tényleg egyedül csinálja végig, az egy Zelda Master lesz a végén. (Tényleg vannak olyan geci dolgok benne, amit senki nem gondolhatott komolyan, de ezeket amúgy is mindenféle fórumokon szedték össze az emberek, még a nagy Ring Guide írója, a német TourianTourist is több személlyel konzultált a guide írásakor. Nálam a megközelítés általában az, hogy végigviszem egyedül, legalábbis megpróbálom, utána pedig elkezdem keresgélni a dolgokat és ezt addig csinálom, amíg jól esik. Utána meg felütöm a guide-ot. Viszont a 64 gyűrűhöz ez sem volt elég, saját Exceleket is gyártottam.)

FUN! FUN! FUN!!