A zöld Apple

Az Apple tegnap kirakott egy mikrosite-ot arról, mennyire komolyan gondolják és veszik a környezetvédelmet. Egy akkora vállalat, mint az övék, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy mit tesz tönkre a bolygón ahhoz, hogy termelni tudjon (ez sajnos a termelés elengedhetetlen velejárója). Érdemes végignézni, megkattintgatni a teljes anyagot, remek kivitelezés, és, meg kell hagyni, remek gondolatok. Az anyag tanulmányozása közben az embernek az az érzése, hogy ez az a cég, aminek van annyi tőkéje, hogy kellő akarattal meg is tudjon mindent valósítani. Ráadásul meg is teszik.

Ugyanakkor. Ugyanakkor.

Ugyanakkor fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy ez nem ekvivalens azzal az állítással, hogy az Apple a legkörnyezettudatosabb cég a bolygón. Azzal az állítással ekvivalens csak, hogy nagyon jó marketinget csinálnak maguknak – sőt, a legjobbat a világon. Azt illetően, hogy ténylegesen, szakmailag ez a valóság hogyan viszonyul a tényleges valósághoz, semmit nem tudunk meg. Ebből a riportból mármint. Ez csak egy marketingbrosúra arról, hogy ők mit kommunikálnak magukról. Hogy így is van? Meglehet, fogalmam sincs, nem értek ehhez a szakmához, nem ismerem a cégek ilyen irányú törekvéseit. Viszont az eset rávilágít egy dologra.

A legnagyobb hiba, amit emberek általában el szoktak követni az Apple-lel kapcsolatban, és ide tartozom én is, hogy egyenlőségjelet tesznek a marketing és a tényleges végeredmény közé. Azt hiszem, ezért egyébként senki nem hibáztatható, leginkább csak azt mondhatjuk, hogy jó a marketingjük. A marketing anyag mindig annyira szép, egyenesen tökéletes, annyira működik, hogy sokan belegyalogolnak ebbe az utcába. A vallási fanatizmust is innen származtathatjuk, az erős marketingjükből.

A fenti példán megvizsgálva könnyen el tudom képzelni, hogy valaki készpénznek vesz mindent és nagy hangon hirdeti, hogy az Apple a legkörnyezettudatosabb cég, aki valaha volt, vagy lesz. Tessék, ott van, meg lehet nézni. Ők azok, akik elektromos áram nélkül hűtik a szervereiket az idő 75%-ában? Ők. Ők azok, akik a nap- és szélenergiával biztosítják az energiaszükségletük jelentős részét? Bizony.

Lehet, hogy tényleg ők a világon az egyetlen cég, aki megteheti és meg is teszi ezeket a lépéseket. Kevesebb anyagot használnak fel, mindent újrahasznosítanak, megújuló erőforrásokat használnak fel a termeléshez. De lehet, hogy ez nincs így, és csak magukat akarják előnyösebb színben feltüntetni a kelleténél. (NB, aki tényleg ennyire környezettudatos, az nem foglalkozik termeléssel egyáltalán. Minden ipari előállítás kegyetlen és kemény súlyt rak a környezetünkre. Szép dolog a törekvés az optimálisra, ha már egyszer belefogtak, de illúzióink se legyenek.)