CCC

Ma délután találkozóm volt valakivel a California Coffee Company-ben. Aki nem ismerné a helyet: ez a magyar Starbucks helyettesítő.

Egy fél órával előbb érkeztem, gondoltam megebédelek ciabatta szenyából, és frissen “facsizott” narancsléből. Alig haraptam néhányat a szendvicsbe, csörgött a telefon, nem részletezem, lényeg az, hogy jól felhúztam magam a beszélgetés végére. Ismert a szitu, előfordul minden családban, ez van.

Nagyjából ekkor vettem észre, hogy a narancslé alján fekete “gumók” úszkálnak. Még feldúlt állapotomban lementem a lépcsőn, egyenesen a kasszához, állt ott valami 20 éves forma gyerek a pult másik oldalán, szó nélkül odaadtam neki a poharat, rámutattam az aljára és ennyit mondtam távoztamban: “kérek egy másikat, köszönöm”.

Fenn tovább eszegettem, aztán rájöttem, hogy a netezéshez szükségem van egy netes CCC login-re is, ezért leballagtam ismét. Szembe jött egy pincér kislány és igyekezve megőrizve a nyugalmát de láthatóan feldúltan, valamiféle mosolyt magára erőltetve elhadarta, hogy itt az új narancslevem és legközelebb a kommunikáción esetleg lehetne változtatni, mert akkor jobban menne minden. (Vagy valami hasonló, nem tudom most pontosan felidézni.) Lényeg az, hogy tőle telhetően a lehető legudvariasabban, de világosan kifejezte, hogy bunkó vagyok.

Utólag visszagondolva tényleg elég bunkó voltam. Ugyanakkor arra is gondoltam, hogy mi történne hasonló helyzetben egy olyan országban, ahol a service industry jóval előttünk jár. Ugyanez a helyzet azt eredményezné, hogy a csávó szó nélkül kicseréli az OJ-t, majd mosolyogva azt mondja: “here is your OJ, sir”. És kész.

Magyarországon még nem tartunk itt. A bunkó ember az bunkó. Nem vásárló, hanem egy tapló.

Hát a helyzet az, hogy sajnos van egy csomó tapló ebben az országban.

Get used to it.

26 hozzászólás

CsasZ

Az idegesség a gyengeség jele. Sosem láthatják rajtad, hogy mit gondolsz. Kérdezd meg Don Corleonet. Gyilkolni is csak mosolyogva :))

misran

“Medve -porszívó”.
Itthon sajna ez megy, mert megszoktuk hogy nincs értéke a vevőnek. Még most, 2006-ban, az EU-ban sem.
Tisztelet azon kevés szolgáltatónak, aki próbál változtatni, annak ellenére hogy nincs rákényszerülve, ugyanis “minősíthetetlen szolgáltatás”-kartell van itthon.
Erről persze sokszor a vevők tehetnek, mert mindent meg lehet velük csinálni.

Jómagam próbálok legtöbbször kedves és megértő lenni egy reklamáció során, jól meg is szívom néha.

Véleményem szerint egy ökölszabály van:

A kedves vevőnek akkor is igaza van, ha nincs.

Szerintem.

draven

ugyan en ezt pl le szoktam szarni, de tegnap szamomra is nagyon meglepo volt atelni egy olyat, hogy amikor a media marktban az a mondat hagyta el a szamat az elado kislany fele, hogy “szia, ne haragudj, tudnal segiteni?” akkor azt a valaszt kaptam, hogy “nem hiszem.”, es egyaltalan nem viccelt, hanem sokkal inkabb szeretett volna tvzni az egyik plazman.

kiskenya

hu de mennyire nem ertek egyet a postoddal.

hogy meg te lennel bunko? ilyen esetben meg akkor sem hivhatna senki bunkonak, ha lefaradnal, es szo nelkul a fejere ontened a pultos csavonak a narancslevet. teljesen oke lenne.

azonosithatatlan eredetu fekete gumok uszkalnak a narancsleben? a kedves fogyaszto akkor veszi eszre hogy valami undorito szart itattak meg vele, mikor mar a majdnem a pohar aljara ert?

M I N O S I T H E T E T L E N !

ha az uzletvezeto helyeben lennek (es vagyok ugyebar, nap mint nap, mert tortenetesen ez a munkam), szo szerint nem tudnam, milyen nyelven kerjek bocsanatot. akar le is terdelnek, es ugy kernem. teny hogy elsullyednek a szegyentol. minimum, ismetlem minimum, rekord gyorsan szolgalnek egy uj narancslevet es termeszetesen meghivnam ra a vendeget (nem a cserenarancslere, hanem az osszes narancslere, amit aznap ivott, esetleg meg masra is).

ja, es ha a kedves vendeg csak annyit tett, hogy odabaszta a poharat a pultra, es kert egy masikat, akkor nemhogy nem neveznem bunkonak, hanem megkoszonnem az udvariassagat.

nevetseges, egyszeruen nevetseges az altalad emlitett ket alkalmazott viselkedese. hogy a pincer “kislanynak” meg volt pofaja a te komunikacios stilusodat kritizalni, nahat az mindennek a teteje. kapnek en egy pincert ilyen viselkedesen, abban a pillanatban elkuldenem haza es nezhetne mas allas utan. az ilyenek menjenek gyarba futoszalag melle vagy a postara leveleket pecsetelni, ne a vendeglatasba dolgozni.

Gyuri

Szia Jozsi,

Ausztraliaban elek egy ideje es rohognom kellett ezen a postodon, mert felidezett egyet s mast otthonrol, ami a lenyeg: itt egy ilyen szituacioban megha eloszor szembe kopod is az eladot ok 99.999% hogy mosolyogva esdekelve bocsanatot kernek, es minimum kapsz egy uj hibatlant, de valoszinuleg egy nagyobbat, extrabbat. Miert, kibaszott
egyszeru, mert holnap is akarnak veled talalkozni.

ati

még mindig jobb, mintha odavitték volna a dzsúszodat, hogy “here’s your OJ sir!”, és sosem derül ki, hogy az egész étterem személyzete beletúrházott…

bob

Mondok jobbat.

Tegnap, külföldről hazaérkező barátnőmet az ő kérésére elvittem egy indiai étterembe. Mivel énis szeretek a gasztronomiában próbálkozni, kiválásztottam a “Shalimar” nevü éttermet, ami a korábbi években mindig megkapta a Budapest Week Publishing “legjobb indai étterem” címét, és a Wittman fiúk is elismerően írtak.

Kedden foglaltam egy asztalt, f9-re. Meg is érkeztünk f9-re, mire a hölgy kijelentette hogy nincs asztal foglalva a nevemre, kis hadakozás után kiderült, hogy bejött egy másik fazon 8kor aki azt mondta van foglalása, és leült az én asztalomhoz.
A személyzet nem mutatott megbánást, mondták várjunk és hamarosan lesz egy szabad asztal. Ezalatt nem ültettek le az elötérben lévő szabad asztalhoz, nem kináltak fel addig valami italt. Ott kellett állnunk amig felszabadul az asztal. Késöbb, helyünket elfoglalva a pincér ugy hozza ki az italrendelést, hogy elöbb az összes asztalt körbekérdezi, hogy ők rendelték-e (hozzáteszem, hogy kb 8 asztal volt össze vissz). Az elöételhez késve hozzák a mentaszószt, nem tudják melyik étel melyik. KRITIKÁN ALULI

Magyar vendéglátás suxx, de nem lehet mindig a Mokkába járni

alternaiv

Na, sok okos poszt. Csak azt elfelejtitek, hogy a pult túloldalán is emberek állnak. Gondolom kiskenya sem kap OJ-t a fejére, ha szarul végzi a munkáját. És azért tegye a szívére a kezét mindenki, szoktunk hibázni néha. Miért kellene BÜNTETNI a szolgáltatót? Miért nem elégszel meg azzal, ha a hibáját elismerve korrigálja azt? Még meg is akarod ALÁZNI jól. Kicsinyes frusztrációtokat ne rajtuk vezessétek le. Vagy ha mégsem tudtok mit kezdeni a felgyülemlett indulatokkal, lehet menni az utcára hőzöngeni – az manapság sportnak számít.

Forsage

alternaiv, a vendégnek TÉNYLEG mindig igaza van. persze, mindenki ember, de egy valódi piacgazdaságban szerintem az dönt, a pénz honnan folyik hová (vö. cash-flow). amelyik oldalról a pénz folyik, annak van igaza – ilyen egyszerü ez.

példa1, HUN: múlt szombaton apóspajtással 19 collos TFT-t próbáltunk venni az egyik budapesti MediaMarkt-ban (vagy Saturn? nem emléxek már, a Mammut II-ben vannak). senki oda se figyel ránk. (tehát nem 2 mignonelemet, ennyi pénzért akár már oda is figyelhettek volna az eladó fiúk-lányok) kiválasztottunk 2 db-ot, amelyek egymástól csak csekélységekben különböztek. kértem a megfelelö embert (akit megtalálni 3 másik ottani “eladó” megszólítása után sikerült), ugyan már, hadd nézhessük meg mindkét fajtát a 640×480-as próbafilm helyett szabvány winXP környezetben (Word, Excel, semmi extra). lenne olyan szíves, kötné rá egy desktopra… válasz: azt nem lehet, a próbafilmért vkik fizetnek a Cégnek. megkértem, lenne szíves esetleg kicsomagolni egy dobozolt példányt, és azt rákötni egy gépre. azt meg aztán pláne lehetetlen. ismeretterjesztö célzattal, mindennemü bunkózás mellözésével, szelíden megjegyeztem, “így nehéz lesz bármit is eladni”, tovább a másik épületben levö ExtremeDigital-hoz, akik amúgy szintén nem végtelen vendégszeretetükröl híresek. azonban ök hajlandók voltak egy szó nélkül rádugni a TFT-t egy desktopra, így náluk hagytunk majd’ százezer forintot, mindkét fél megelégedésére. megjegyzem, ha az elsö helyen hajlandók lettek volna ugyanezt megtenni, a pénz náluk maradt volna…

példa2, GER: ismerös egy átlagon felüli sörözö-étteremben szolgál fel Karlsruhe mellett, egyetemi tanulmányait finanszírozandó. van rendes munkaszerzödése, tudja egy-másfél hónapra elöre a beosztását, rendes pénzt keres, éves fizetett szabadsága is van talán, tényleg nem rossz a hely, sokan is akarnak ott dolgozni. (vendégként sem rossz experience amúgy.) a szerzödésben van egy olyan pont, miszerint ha egy vendég személy szerint örá panaszkodik (elöször, nem harmadjára, nem századjára…), azonnal elbocsájthatják… lehet, h ez a cég vmit megtanult a vendéglátásról? csak én érzem úgy, h Magyarországon is nagy kereslet (aka fizetöképes igény) lenne a kulturált kiszolgálásra? és amelyik szolgáltató elöbb honosítja meg “a” szabályt (vö. early adopter), az iszonyatos mértékben lenne képes extraprofitot gyártani?

al

“A kedves vevőnek akkor is igaza van, ha nincs.”

Igy van. Ettol meg paraszt voltal. Ja, en nem udvariasan kozoltem volna veled, hogy mit gondolok rolad. Ezert nem is dolgozom ilyen helyen, mert az ilyen parasztokat elkuldenem a halal faszara. Pont az ilyen esetek kapcsan tudok teljesen egyeterteni a kedves alkalmazottal. Ja, ha sajat boltom lenne, kidobnalak a franca ha ilyen stilusban vasarolnal.

alternaiv

Nem voltam eléggé egyértelmű. Én alapvetően kiskenya postjára reagálltam, ami leginkább egy feudális társadalomra jellemző magatartásra utal: a szolga arra is jó, hogy beletöröljük a sáros csizmánkat. Kérem szépen, ez a 21. század, emberi jogokkal és civilizációval.

Aki képes a rossz kiszolgálástól annyira kiborulni, hogy a legszívesebben a másikat inzultálná, az szerintem klinikai eset. Nem fogadom el azt, hogy a pénz felettébb való az emberi értékeknél, még ilyen kis dolgokban is. Te nem egy ronygybabát veszel meg, akit pofozhatsz, ha kedved tartja, mert a váráslónak mindig igaza van.

Mert ugye mi is történt? Angeldaynak rossz napja volt, majd kapott egy rossz OJ-t, amit – jogosan – visszavitt, de a stílus, ahogy tette megkérdőjelezhető. Gyanítom a napi feszültség halomzódott fel benne, de erről a pult másik felén álló nem tehet és nem is tudhat. Mindezek ellenére kicserélték az italt, és udvariasan (a hangsúly itt van) tudtára adták, hogy lehetett volna ezt normálisan, emberi módon intézni. Nem anyázták le, nem rugtak bele – feltehetően – nem turháztak bele az italába. Kiskenya szerint ugyanakkor még az is belefért volna, hogy az italt az eladó fejére öntse.

Eszembe jut a L’art pour l’art társaság Jön a medve című tv filmjéből(?) a szadista kaller. Ha nincs jegyed (ergo nem fizettél a szolgáltaásért), akkor verés és főbelövés jár – legalábbis ezen a gondolati vonulaton végigmenve. Mert csak addig vagy vásárló amíg fizetsz, ha nem teszed, akkor az eladónak van igaza – mindenben?!

Forsage

al: mindenkinek az a legjobb, ha nem nyitsz boltot 😉 komolyan, én sem bírnám ki, ha mindenkivel, az iszonyú parasztokkal is jópofiznom kéne munkaidöben A PÉNZÜKÉRT, de sajnos, a szolgáltató szektor, de különösen a vendéglátóipar, az erröl szól akkor is (és különösen akkor), ha minden egyes vásárló-vendég bocskoros paraszt lenne (sztem azért nem ez a helyzet, 10 türelmetlen vendéglátóra juthat 1 paraszt vendég, tapasztalatom szerint. ehelyütt bocsánatot is kérek minden bocskoros paraszttól.) ezért is nem dolgozok ott 🙂

SZEM-LÉ-LET-VÁL-TÁS.

alternaiv

Forsage: a karlsuhei ismerősöd példája jó arra, hogy mi lehet egy munkaszerződésben és mi nem. Ez benne lehet, de az ismerősöd ha valóban kitennék a szűrét egyetlen ügyfél panasz alapján és az nem lenne megalapozott, jó eséllyel indulhatna neki egy munkaügyi pernek.

FB2

Ez a kedvenc mergelodos temam kis hazankrol – ha bemegy az ember boltba, kavezoba, akarhova PENZT KOLTENI, akkor kb 50% esely van, hogy valami modon megalazzak, megsertik majd.

Kezdve ott, hogy csunyan nez ra az elado, hogy mi a faszert zavarja meg a nyugalmat a vasarlo, vagy mikor perkalja az ember az ezreseket, kozben unott arckifejezessel a telefonban beszelget a baratnojevel a butikliba elado, vagy konkretan be is szolnak az embernek, mint a te esetedben.

Szerintem ezek a fobb okok:
– a magyar ember utalja a munkajat, a munkahelyet, a fonoket, es azt, hogy dolgozni kell.
– a szoci rendszerben a kereskedelem kulturaja teljesen megszunt letezni, mert egyreszt nem is volt mit venni, masreszt nem is volt penz. Par generacio ugy nott fel, hogy sosem latott keszseges eladokat.
– az eladok nem is erdekeltek az uzlet, kavezo, etc. sikereben, szarnak bele, ugyis bunko a fonok, es ugysem kapnak tobb lovet.

Szinte komikus mar ez az egesz, nem szabad, hogy felhuzd magad. En peldaul a cuccaim jelentos szazalekat a kulfoldi utakon veszem, es itthon meg van par “trusted” uzlet, ahova visszajarok, mert altalaban nem alaznak meg.

Forsage

FB2: a legteljesebb mértékig egyetértek, mondanivalód minden aspektusával (olyat olvastam egyébként, a magyar munkavállalók többsége állandóan új állást keres…). csak remélem, idövel tisztul a piac otthon is.

alternaiv: nyilván igazad van, minden egyes panaszt a tulaj egyénileg mérlegel, pl. nem valószínü, h egy évek óta megbízhatóan ott dolgozót kirúgna amiatt, mert egy tahó vendégnek rossz a napja. de egy másik esetben sztem, pl. a próbaidös felszolgáló nem szolgál fel egy asztalnál, órákig kell várni az étlapra egy amúgy nyugodt napon stb., akkor indokolt a könnyes búcsú. a munkaügyi perrel kapcsolatban nem vagyok biztos, itt szoktak vigyázni, h jogilag védhetö legyen a szerzödés. ami itt a lényeg, minden felszolgálóban tudatosul a szabály, miszerint a vendégnek mindig igaza van, és aszerint végzik a dolgukat (végül is erre szolgálhat eredetileg a mekiben a hónap dolgozója cím is, nem?). aki meg erre személyiségéböl fakadóan nem alkalmas, az valszeg alá sem írja a papírt.

dvorcsak

Szerintem angelday egy kicsit el van magatol es a MAC-tol szalva, de az ebben a posztban irt dumajaban nem talalok kivetni valot (igaz a hangsuly is sokat szamit).

Ugye nem varja el tolem a kereskedo/boltos, hogy szepen, irodalmi kormondatokban kerjek tole elnezest azert, mert zavarni merem a problemammal? Mert en meg elvarnam tole, hogy szepen, irodalmi kormondatokban kerdezze meg tolem, mit szeretnek.

en kereskedo vagyok, napi 8 oraban, heti 5 napban, egy olyan agazatban, ahol legtobbszor nem a penz tulajdonosaval, hanem csak annak teherautosoferjevel talalkozom, raadasul sok olyan ugyfel van, aki meg csak ki sem fizeti majd a szamlajat, de ennek ellenere tudom, hol a helyem

akkor, amikor teljesen elfogadott dolog, hogy egy etteremben fut fat letegeznek, amikor egy gyorsetteremben mikozben a rendelesm mondom, kozben ordibalnak hatra, hogy mit is akarnek enni, stb. stb. akkor tan had ne kelljen kinyalnom a segguket nekem, a vevonek (vagy csak latogatonak, nezelodonek, erdeklodonek, hogy magatol a penzforgalomtol elvonatkoztassunk)

speciel elegem vannekem is ezekbol az egysegekbol. vannak dolgok a vendeglatasban/kereskedeben, amiket nem lehet megtanulni. sajnos

ott kezdodik a dolog, hogy miert ad ki a kezebol a bolt olyan OJ-t, amiben fekete nemtommik vannak? innentol kedzve angelday csak reagalt.

na persze, ha bemegy a boltba, es nyakonbassza anyazas kisereteben a pultost, akkor bunko.

Eszter

Barátnőm férjére rájött kertásás közben, hogy vesz egy Alfa Romeo-t Győrben. Uccu, edzőcipőre cserélte a gumicsizmát, megmosta a kezét, kivette a széfből a pénzt. Bement a szalonba, köszönt, nézelődött, miután kb 20 percig le sem szarták elment az üzletből és pát intett a zsebéből elővett cirka 7 millió forinttal. Vett egy Audit. A paraszt…

A.

Hoppá, hoppá! Egyre inkább mélyjuppi blog lesz a plastik.

Lehet, hogy nyugaton a vevőnek mindig igaza van, de a vevők nem is bunkók olyan szinten, mint odahaza (Angelday esete szerintem még belefér, az szolid). De én nagyon óva intenék attól, hogy az eladó betonított, össze szorított fogú droid legyen, aki letérdel eléd, és bocsánatkérő orális szexben részesít. Szerintem mi elsősorban mind emberek vagyunk, a munkád csak egy sapka rajtad (főleg a mekiben :). Ilyenkor adok igazat a sok cociologusnak (mernök emberként ez nem kispálya), amikor a fogyasztói társadalom kapcsán mindenféle elidegenedésről hadoválnak. A végén meg hordjuk talicskával a kemencébe a nem elég alázatos kiszolgálókat, mi?
És itt most nem az uncsizó plázacicákról, meg a munkájukat szarul végző tesco és médiamarkt zombikról beszélek.

187445 számú fogaskerék droid

kiskenya

huhh mennyi komment.
al, nekem hosszut kell reagalnom, most nincs ido mert menni kell vendeglatni es szolgalni. meg magamba toroltetni a csizmat 😉
na majd hajnal 2-kor jovok.

A.: ha a legbunkobb vendegem angelday szintjen lenne, halat adnek a vilag osszes istenenek naponta tobbszor.
europa egyik legcivilebb varosanak a kozpontjaban van etteremem, de garantalom neked, hogy ennel sokkal kevesebbert minket sokkal jobban lealaznak 😉
a bunkosag nyugaton is meg keleten is elegge divatban van sajnos.

fapina

árnyalnék, bár nem szokásom,
meghát a post is kifutóban –

de két dolog:

volt vki az életemben, akitől sokat tanulhattam (leginkább csajozást) – mindegy,
szóval ő végtelen tisztességgel köszönte meg a kihozott evőeszközt,
ételt, italt, stb. sose halottam előtte senkitől olyan korrekt

“Nagyon szépen köszönöm.”

mondatot.
én ezt korábban elintéztem egy ‘köszi’-vel és jófejnek gondoltam magam.

***

kettő.
egyszer ismerősöm elmondta, mivel szokott torolni, ha rossz napja van és vendég háklis.
azóta nem reklamálok;
inkább felállok és elmegyek.

[…]

s végül egy fakultatív házifeladat:

van egy ismerősöm, aki kávéházat intéz.
egyszer néhány alkalmazottja eléállt, mondván, h’kevés mostanában a borravaló. erre ő csak annyit mondott,
ha ez igaz, akkor ő rúgja ki a teljes személyzetet.

lave

“Minőség, kiszolgálás, ár. Ön ezek közül nálunk tetszőleges kettőt kiválaszthat”.

Egyébként Münchenben és környékén San Francisco Coffe Company van, megszólalásig hasonló desing-nal, csak világoskék a logo alapja.

deKata

egy átpartyzott éjjel után másnap délután úgy döntöttem, szerzek egy McCafé-s melegszendvicset, azt talán nem veti ki magából a gyomrom. Mekibe be, szendvics megrendel, kifizet, üljek le, majd kihozzák, ok, 2 perc kislány büszkén, hogy van egy ajánlata, hmm?, választhatok bármit a pultból, ha nem ízlik, miért ne ízlene?, odaégette, akkor kérek egy másik ugyanilyet, nem odaégetve, azt az egyet nem kérhetem, az utolsó melegszendvics volt, ******, pénz vissza, sóhajtva kilép mekiből. Kemény világ.

litch

ehehe

bemegyek pannonboltba
mennyibe kerulne a samsung mittomen melyik telefon 1 ev husegszerzodessel?

mi olyat nem arulunk!

ja jo
megfordultam es atmentem a tlofaszhoz

erted kozli velem a friss pannonkatalogusbol kinezett telora h ok olyat nem arulnak