Mein Leben!

Tegnap a tumblr-en (sőt) és a twitteren már hírt adtam róla, viszont ma itt is kiemelem a Wolfenstein 3D, minden FPS-ek ősatyja játék iPhone megjelenésének hírét. Ez önmagában is tumblr-erősségű hír, viszont ami miatt még tovább kell menni, az egy személy, akit úgy hívnak, John Carmack.

A Tudás nála van, de az ID, mint játékkészítő, nem ért a modern FPS játékokhoz. Nem gördülnek ki belőle jók, nem várjuk, nem reméljük. A szelet nem tudják megülni úgy, mint például a Blizzard, vagy ugye kedvenceim a Nintendo és Capcom. Nem célom, hogy ezt elemezzem, nem is érdekes különösebben.

Amihez viszont Carmack nagyon ért, az a kis méretű projektelés, mint például a Wolf3D szifon portja. Carmack ugyanis a rá jellemző alapossággal végezte el a munkát, az eredmény pedig csodálatos lett, megéri az 5 dolláros közepes árfekvést.

Persze mindez nem lenne ennyire komplett, ha annak idején nem betűztük volna végig JohnC .plan filejait, amihez egy pontosan ugyanilyen társul ezúttal is.

Ebben Carmack testvér részletesen számol be a kihívásokról, megtudjuk, hogy ő is egy Wolf prezervációs projektből indult ki, milyen “game design” döntéseket hozott (például nincs use gomb, automatikusan nyílnak az ajtók, nagyon klassz!), és egy sor egyéb retróba mászó dolog bukkan fel, ami még annak is érdekes lehet, akit nem érdekel az FPS programozás.

Ez persze a történet egyik fele csak, lássuk magát a játékot. Beszarás. Tegnap este alig tudtam letenni, annak ellenére, hogy gombok nélkül kell játszani, végre az első anyag, aminél működik a koncepció. A bal hüvelyk felemelkedés nélkül csúszkál az érintőfelületen, a jobb pedig dobol, ha sorozni kell. 5 perc után hozzászoktam.

Meglepően jó a retró érzés. A sok-sok rég elfeledett hangeffekt és pálya visszaköszönése olyan érzéseket keltett, mint amikor végigtúrtam a 380 hozzászólásból álló kegyetlen mém teszt posztot. A játék kihívás, ugyanis ha közelről durrantanak fejbe, gyakorlatilag azonnal meghalunk.

Carmack tett még bele pinchzoomoló térképet is, amivel gyerekjáték kiigazodni a labirintusban. Annak idején frusztrálódtunk egy sort, mire meglett az exit, itt most sokkal egyszerűbb.

A játék érdekessége, hogy Carmack egyszemélyben írt mindent hozzá, még az UI specifikus kódot is. A .plan-ben hangsúlyozza, hogy mennyire nem foglalkozik már ezekkel a dolgokkal, itt viszont ő csinálta meg. A terméken érezni is, érdekes módon minden ott van és úgy működik, ahogy az ember elvárja, feszes, stabil, tempós végig az interakció. A design elég csúnyácska (sőt: nézzük meg a fenti weblap HTML forrását!!), érezni rajta, hogy a fejlesztők visszamentek az időben és megint egy rég elfeledett éjszakákba nyúló fejlesztési “stretch” vált belőle — imádom. (Vegyük észre, hogy a szifonra fejlesztés visszahozza ezeket a dolgokat.)

Egyszóval tökéletes játék lett belőle, Carmack is lelkes, az összes klasszikus játékuknak el fogják készíteni a portját. Akit nagyon érdekel, letöltheti a teljes forráskódot magának minden hangeffekttel és grafikával, kedvére szarozhat vele.

Nem lenne a nevem angelday, ha nem vizsgáltam, néztem volna a forráskódot, mint régen. Egyik kedvenc elfoglaltságom más munkájának csodálása és megbecsülése.

Carmack visszatérését üdvözli a Plastik média!

32 hozzászólás

Chriss

ááá ne is mond! Most keltem nem rég, ágyból telót megbuzergál. Wifi be, App Store-ra fel és látom!!! VÁÁÁÁÁ

rog

nekem még most megvannak a leporellóra 9-pin mátrixszal nyomtatott térképek…

prosthetics

jónak néz ki, nekem az is tetszik pont 9.9mb lett, vagyis 3g is PONT lemegy.
ahhoz képest hogy néhány kis szaros játék 20-30 mb…

Forsage

f*cking genius…

“The developers came back and said it would take two months and exceed their budget.
[…]
As usual, my off the cuff estimate of “Two days!” was optimistic, but I did get it done in four, and the game is definitely more pleasant at 8x the frame rate.
And I had fun doing it.”

Bel Riose

“Carmack szerintem nem ért a modern technológiákhoz.”

Ezt a Rage alatt futó új motort látva nem mondanám.

“de az ID, mint játékkészítő, nem ért a modern FPS játékokhoz.”

Ez viszont igaz, már rég nem tudnak felmutatni semmi egetverőt. Én a Rage-ben sem bízom már, max majd kellemesen csalódok 🙂

nyenyec

Én is végigolvastam a design jegyzeteit és élvezetes olvasni.

Az, hogy “nem ért a modern FPS játékokhoz” egy vitatható álláspont azért. 🙂 (Annak ellenére, hogy a Quake 4-et félbehagytam, mert unalmas volt.) Én azt mondanám, hogy _gameplayben_ már évek óta nem tud úttörő lenni az id.

De Carmack mint _fejlesztő_ azért ott van, bármelyik stúdió vezetője odaadná érte a fél karját IMHO. Egy one man army.

rog

lekaptam a forráskódot én is. úgy nézem ma nem maradok bent sokáig.. (megvan a kabátban, lakáskulccsal a kezemben nyomom meg a power gombot mém? :))

enteomitiok

ott basztak el, hogy ravenre hagytak a q4 fejleszteset. wolfenstein-nek nagyon jora kell sikerulnie, rage senkit sem erdekel – ott csak a technologia a lenyeg.

Bel Riose

A Gametrailers-es GTTV legutóbbi adásában mutatnak rengeteg gameplay részletet az új Wolfiból. Nekem pozitív csalódás volt amit láttam. Nem hiszem hogy ki fogja verni a biztosítékot, de jól el leszek majd vele 🙂

Konkrétan itt van:

http://www.gametrailers.com/gametrailerstv_player.php?ep=52&ch=1&sd=0

Érdemes végignézni, mert elszórva vannak benne a gameplay jelenetek (direkt, hogy megnézd a többi érdektelen vackot is 🙂 )

_alesi_

Bel Riose: Elnézve a trailert, bennem a 26. rókabőr esetének rémképe villant fel. Ez egész egyszerűen szánalmas.

edhellon

A jatekok milyenseget nem tudom megitelni (mert nem jatszom olyan jatekkal ami nincs legalabb 15 eves vagy 8 bitesnel nagyobb architekturara irodott :-)) de Carmack nagyon elismert szakerto ma is ami az engine-eket illeti. Itt egy erdekes interju vele a jatekok jovojerol (via Murphy):

http://www.pcper.com/article.php?aid=532&type=expert

asbi

hopp, az első szifon játék ami úgy igazán le tud kötni. azok a régi szép idők.. 🙂

misran

tud valaki iphone emu-t pda-ra? 🙂
bar oda mar reg megvan a “nagyapi”.

Forsage

prosthetics: Carmack szerint sehogy.

Ésmég, remélem, nem csak nekem volt meg: “Eva, auf Wiedersehen!”

pappito

Carmack roksz.
Szifon roksz.

De szépecsém, ez a duma: “tumblr-erősségű hír” ez lúzerség. Ez az egész tumblertvitter faszság kurva idegesítő, még akkor is, ha elnevezzük mikroblognak és azt hisszük menő

Gyuri

Najó, eddig bírtam, nem ID, nem iD, hanem id, és pontosan a kiejtés miatt kis betű, mert úgy kell mondani, hogy: id.

“The name of the company is currently written with a lowercase id, which is pronounced as in “did” or “kid”, and is presented by the company as a reference to the id, a psychological concept introduced by Sigmund Freud.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Software#Company_name

medoc

@Bel Riose azért a műsorvezető srácon a recycled poló üt rendesen 🙂