24. Nike félmaraton

Szeretném bemutatni életem első nem saját nyersanyagból, megbízásra készített és vágott videóját a Nike 24. félmaratonról:

Gondoltam a videó megosztása mellett beszámolok a technikai háttérről is. A saját blogomon.

Az anyagot a Futóblogba készítettük alapos előkészítő munka után. Az Index videó Zrt. két szakemberét, TBG-t és Botos Tamást hívtuk segítségül, ők rögzítették a nyersanyagokat és Kodiak “írta be” a DV anyagot kazettákról.

A nyersanyagot múlt pénteken másoltam át az Index szerkesztőségében, ami az életemben akkora esemény volt, hogy twitteltem és feltumblreztem is, illetve azóta is mesélem az ismerőseimnek, hogy hajj, amikor én az Index új szerkesztőségében jártam!

Szóval mit kezd az ember 30 gigányi DV .AVI-val?

Természetesen behúzza iMovie ’09-be és megvágja! Ez volt a mester terv. Szerencsére az iMovie is alkalmas arra, hogy külső lemezről dolgozzon és oda is írjon, így nem kellett külön helyet csinálnom a számítógépen.

Beimportáltam szépen mind a 30 gigát, eltelt vagy egy óra, aztán láttam, hogy ennek a fele sem tréfa. A figurák ugyanis vicces módon meg voltak nyújtva. Mint később megtudtam ez az egész azért van, mert egy 4:3-as képkockán tárolnak 16:9-es képet, ez valami bevett módszer és a gyökerei még az analóg időkbe nyúlnak vissza. Ez még hagyján, szép dolog a filmcsinálás technikai része is, de én a “modern” szoftverektől azt várom, hogy érzékeljék ezt a dolgot és importálják be nekem helyesen és akkurátusan (nem akarok tudni ilyesmiről, csak akkor, ha éppen nem kell anyagot készítenem). Nos, az iMovie akármekkora vágószoftver, erre nem jó.

Kiderült, hogy Final Cut Pro azonnal olvassa és értelmezi a dolgot, de ahhoz nem értek, abban nem tudok vágni. Ezért hosszas szopás után kiderült az is, hogy a Compressor nevű konvertáló-izé képes belőle írni deinterlace-es, rendes 16:9-es anyagot. Mire erre rájöttem, már eltelt a teljes vasárnap délelőtt és füstölt a gépem. Menet közben kellett rájönnöm, hogy sokkal egyszerűbb, ha egy kis részletet kivágok a 30 gigából (elég 5 másodperc!) és azon tökölöm ki a helyes beállításokat. Kicsit úgy éreztem magam, mintha egy rakéta hajtómű vezérlőjében lettem volna és a feliratok helyén kínai betűk vannak. (Eleve az FCP úgy indul el, hogy két kilométernyi formátumot mutat egy legördülőben, hogy válasszak — hehe. HEHE.)

Sikerült végül átírni az anyagot, utána már csak újra be kellett importálni mindent iMovie-ba, aztán jöhetett az a rész, ahonnan ismerős vagyok: előállítani a fenti produktumot.

A zenét már korábban megálmodtam, így csak magát az anyagot kellett faszán hozzáilleszteni. Szerencsére volt egy csomó lassított felvétel is, ami remekül passzolt Ian Astbury éneke alá.

A végén volt még egy poén: lefagyott az iMovie exportálás közben. Aki ismeri a programot, tudja, hogy nem lehet benne menteni, tehát elkezdtem aggódni. És valóban: nem is volt sehol a menet közben kifagyott szemét. Aztán meglett a dolog, de más néven. Mindegy, a videó maga benne volt, pontosan úgy, ahogy utána kifagyott, tehát nem kellett semmit újraszerkesztenem. Ettől függetlenül este 11 felé járt már az idő és kicsit ideges voltam.

A második export lement gond nélkül, aztán még a Vimeo feltöltés volt hátra. Úgy érzem, a fenti projekttel csúcsra járattam a szoftvert, tehát kiaknáztam a benne rejlő lehetőségeket, hát kérem, ez lett a vége.

37 hozzászólás

ac3

iMovie hasznalhato barmire is? meglepo…. meg a 2-vel ezelotti verzioszamu talan…

hassan

A mentés csak a gyáváknak való! Ezt Steve tudja. Hihetlen hol tart már a tudomány. A kedves operatőrök natív 4:3-as kamerával rögzítettek-e fake 16:9-et?

yzzy

Csakis Adobe Premiere-rel nyúlok hozzá bármilyen filmhez. Mondjuk szívni ott is lehet 🙂

lsg404

Futón már megnéztem, szerintem klassz lett. Grat. És eddig én vagyok a best of show.

ton

A hanggal még vannak próblémák.. Hol az egyik, hol a másik oldalról szól. Ez így még messze nem pixel perfect.

Aurus

A vágás maga nagyon tetszett, a végén – a hetedik perc körül – elinduló zene a kelleténél kicsit hangosabb volt ill. néha csak az egyik hangszóró ment. Mindettől függetlenül nagyon jól sikertült.

flynn

amikor olvastam, hogy ian astbury, tudtam, hogy ezt a zenét tetted be alá.
egyébként luxus lett volna a legutolsó mondatot magyarul kiírni? az ilyet annyira nem szeretem 🙂

Zeusz

Bármilyen meglepő, az iMovie ’09-cel lehet vágni. Final Cut Expressben járatos ember javasolná, hogy az iMovie ’09-ben járatos ember próbálja ki? Hátha az az iMovie meg az FCP között helyezkedik el valahol…

tamas

ha ez fizetos cucc, akkor en az operator(ok)nek letornem a kezet, mert mintha ittasan vettek volna fel, esetleg ilyen tizdekas jatekeszkozzel, allvany nelkul, raadasul az is elegge oldszkul, ahogy igy passzolgatod a mikrofont.

Zyl

Ezekről a képarány-problémákról: valóban az analóg időkre nyúlik vissza a dolog, de nem annyira technikai nehézség, mint inkább előnykihasználás áll a hátterében: ha szuper-szélesvásznú produkciónknál a 35mm-es mozifilmre (ahol 4:3 arányú filmkockákra van szabványosítva a felvevő és a vetítő szalagtovábbítási sebessége is) felvett képünket egy lencsével függőlegesen kinyújtjuk, aztán ennek a lencsének az inverz megfelelőjével vetítéskor újra összelapítjuk, majdnem kétszer annyi lesz a kivetített kép részletgazdagsága, mint ha például 4:3ban felvennénk az anyagot a filmre, aztán kitakarnánk a tetejét és az alját. (Ez áll a mozifilmekben gyakran megfigyelhető nem-kör-alakú, elnyújtott lens flare-ek mögött, vagy fókuszváltoztatáskor is látni lehet elváltozásokat emiatt.) Aki bele akar mélyedni a dologba, annak például az anamorphic címszót ajánlanám.

Ugyanígy a DV szabvány teljes, 720×576-os felbontását is csak úgy lehet kihasználni, ha a szélesvásznú anyagok esetében bizony nem négyzet alakúak a pixelek. Egyébként a DV esetében még 4:3ban sem azok. Mégis megéri, mert összességében részletesebb kép került a hordozóra.

Abban teljesen egyetértek, hogy egy valóban felhasználóbarát videoszerkesztőtől elvárható lenne az ilyesminek az egyklikkes, vagy akár automatikus megoldása, főleg, ha Apple szoftverről beszélünk 🙂

vonsux

ha lelkes amatőr video, akkor tök jó.: van téma, beszélnek fejek, néha zeneérzékeny a montírozás és látszik, hogy van benne meló..
ha lelketlen profi video.: akkor inkább többet ne. (vagy bízzuk a mocskos szakmai részleteket másra)

csomh

Gondolom két mikrofon volt, egy a kamerán, egy a kezedben. Előbbi bal oldalon hallatszik, utóbbi jobb oldalon. Ez így azért elég izé. Akkor már inkább convert to mono 🙂

eaposztrof

nem értem miért nem Avid-ot használtok, azzal nincsenek ilyen problémák, és még egy elsőosztályos is össze tud rakni benne egy klippet.

viszont a film a technikai nehézségek ellenére jól sikerült, és a zene nagyon jó választás. gratula.

eFi

Nekem tetszett, amit Józsi lelkes amatőrként összehozott – minden elismerésem neki, hogy a rengeteg szívás ellenére éjjel kettőig tolta és végül megszülte a 9 perces anyagot.

Zeusz: Én még a kettővel ezelőtti iMovie-nál döntöttem úgy, hogy nekem az kevés (főleg azért, mert szerettem volna ütemre vágni és akkor azt ha jól emlékszem egyáltalán nem lehetett vele) és beruháztam egy Final Cut Expressbe.
Kellett egy jó adag idő, mire megszoktam az iMovie-hoz képest, de mára már nem tudnám letenni, annyira szeretem (nekem nagyon kézreálló UI, markerek, pontos vágás, rendering kordában tartása munka közben).
A nagytesóban persze sok csábító dolog van, ami a Final Cut Expressből hiányzik (Apple ProRes 422 intermediate codec, DVD Studio Pro, Compressor, et cetera), de ezek nélkül is teljesen korrekt kis vágószoftvert kapsz.

fapina

…és tényleg jobbak a vágások; persz’ nekem még így is belekellett tekernem…
de ez legyen az énbajom.

(hanem ez a kifagyott… ez már megint mekkora tripper?)
(gondolom a lefagyott és kimerevedett összeigénytelenkedése)
(nahmind1)

iWin

Öljetek meg, de az van, hogy a Windows Movie Maker-ben bizony egy kattintás, és érti, hogyan kezelje a képarány dolgokat… De persze biztos csak Bill videói miatt alakult így – Steve nyilván más gépet használt, így az ő cuccait ahhoz mérték…

Zeusz

Józsi iMovie-ban Command-J Project Properties-ben nem próbáltál meg kereskedni, és ott visszaállítani a kellő arányt?

Mefi

Undorító szerintem, hogy 2009-ben mikor minden a klikk-and-playről szól, mennyire kínszenvedés bármilyen szoftverrel videóanyaggal bármit csinálni. Én végigpróbáltam az összeset, a két legtűrhetőbb PC-n a Sony Vegas és az Adobe Premiere. Utóbbi profi munkákra inkább, de azért a Vegast sem kell lenézni.

A Vegasban az arányokkal anno másfél hetet szenvedtem, mire rájöttem hogy lehet beállítani. Az exportálással eltelt ismét ennyi idő, mire sikerült megtapasztalni melyik a legjobb megoldás. Aztán ott van még a hang, azzal lehet még jócskán dolgozni, a vágások, a lassúság még profi gépen is, a gyakori lefagyás és az elkeserítő tény, hogy egy kétperces videót tízpercig exportál.

Arról ugye nem is beszélve, hogy egy kétórás DV-anyagot pontosan két órába telik felmásolni a gépre (plusz még az utólagos munka, amíg feldolgozza a vas az inputot), vagy legjobb tudomásom szerint nincsen semmilyen gyorsított eljárás. Míg azért a merevlemezes eszközökkel könnyebb.

A videó egyébként nem rossz, az elején az a “főcím” szerintem elég régimódi, de persze nem ez a lényeg, a zenék jók, többségében pontos a zenéhez illesztés is. Ami az egyetlen hátránya, hogy nagyon rossz a hangminőség, ami nem igazán tudom hogy rossz beállítás vagy rossz exportálás miatt van-e, mert nekem a mini DV kamerám elég jó anyagban rögzít hangot, a SZIN-en a kordon mögött a hangfalak előtt nem torzított be ennyire (lásd: http://www.youtube.com/watch?v=CV1fGZpS_MM ).

zsoltu

a film nem lett rossz. a hangra kell figyelni, gondolom eleve a felvételnél lett túllőve a mikrofonnal.
én nem vagyok híve a 16:9-nek a neten, moziban van értelme, neten nincs.

azonban van egy technikai meglátásom. winkler bajsza az nem tudom, mióta, de elnézést kérek érte helyette is. 🙂

vágásoknál arra jó figyelni, visszatérve a témához, hogy a mozdulatnak megmaradjon a dinamikája, ne törjön meg, ne induljon egy mozdulatsor újra. az elején vannak winklerrel ilyenek.

zsoltu

ja, a régi imovie ha a preferencesben bekattintottad, automatikusan konvertált 16:9-be. ez az újban nincs?

vonsux

elnézést, hosszú lett és szerintem normális embert nem érdekel

Ok, ok, igyekszem objektíven.
Volt arról szó, hogy a fos szoftverek ismerjék fel a képarányokat (ilyenkor általában hozzá jön, hogy kezeljen minden formátumot-konténert) és mondjuk ajánljon a felhasználónak egy egységes végső képarányt, kurva jó minőségben. Höhö, buta szoftver mennyé anyádba még ezt sem tudod? Pedig nem is olyan régen még egy szűk réteg kiváltságos és rohadt drága játéka volt kb mindennemű utómunkának nevezhető valami, most meg minden nem IntelAtommal szerelt számítógép potenciális IndusztriálLájtendMédzsik. Vagyis, majd tudni fogja a buta szoftver ezeket is magától, biztos lesznek majd arra is templétek, hogy: Buta szoftver csináljál jó videot! És akkor már csak be kell dobálni a nyersanyagot és megcsinálja. De most még (ahogy írtad, választani kell egy alkalmasabb célszoftvert, azt meg kell tanulni használni és még így is kurva sok türelme kell, hogy legyen a vágónak, mert) ez egy ilyen sport. És ebben (video) még nincs semmi kémia (film), pedig az evolúcióban ugye az is megvolt(van), pl 8, s8. És akkor most fikázzuk, hogy a geci DV valós időben íródik be..ugyan, a Tisztelt kommentelő vegyen vinyós adattároló kamerát, aztán nincs ez a para. Azt meg nyugodtan hagyja figyelmen kívül, hogy adott esetben milyen széles adatspektrumot fog át (rögzít) egy szalagos HD kamera (amiről beírni valós időben lehet, de minden frém megérne egy percet is, mert kurva szép dolgokat lehet csinálni vele (jó, nem instant get híradós műfaj)).

A nyersanyagra ha ráírja az operáló, hogy milyen formátumban rögzített, vagy megnyilatkozik arról, hogy valamiért nem tiszta a képarány (vagy csak jó fej akar lenni), akkor ír egy kazettakísérőt és nincs Pl anamorf para. Mert már akkor tudod, hogy az, amikor még Kodiak a kezébe sem vette a hordozót.

Igen az FCP-ben sok formátumot lehet kiválasztani. Olyan, mintha sokat tudna, de ha itt megnyilatkozna egy AVID ultra (vagy valamelyik broadcastnak mondott non lineáris szoftver pápája), akkor komoly vita alakulna ki, hogy pro és kontra miért szar ez vagy a másik. De abban talán egyetértenének, hogy nincs mese, ezeket a szoftvereket meg kell ismerni a biztos használatukhoz (kivétel annak a kommentelőnek, aki azt írta, hogy az eviddel bárki rögtön tud dolgozni. ami szerintem! hülyeség). Tehát első lépésben jöhet a buta szoftver, az összes ismert és jelenlegi hibájával.

Akkor a szubjektív véleményem. A főcím visszarepített legalább húsz évvel (akkor is, ha ez a betűtípus még nem volt, komolyan azt hittem, hogy ez egy tudatos poén, még VitrayTamás öltönyének a szagát is éreztem), aztán az első snitt, tök életlen. A redvás objektívot érdemes letörölni (na most aztán megszeretnek az kameramanok), mert akkor szép lesz a fénybeverés és nem olyan, mintha egy májkrémes kenyéren keresztül néznéd a mozit. A hangkeverés és a sztereo utómunka végig szar. Az is eldöntendő kérdés, hogy legyenek-e névinzertek, vagy tartsuk végig titokban, hogy Pl ki az, aki „sok levest zabált be”, de jelen esetben ez így egy kissé belsős tudást igényel (ue. a végefőcím, vagy mi). Szerintem! Az jó ha vannak felvillanás szerű beköpések, de akkor azok üssenek. Nem kell minden snittet használni. Legyen inkább jóval rövidebb az anyag, de mutasson valami egységes formát. Nekem ez így túl hosszú. Lehet, hogy több részben publikálva érdekesebb lett volna. Ez mind az én véleményem, és csak azért írtam le, mert kérted, és azért kevertem bele egy „professzionális” anyag esetleges elvárásait, mert kb (ha jól értettem) erről is szólt a poszt.
Ettől függetlenül vagy ezzel együtt becsülöm, hogy egyáltalán veszed a fáradságot, hogy ilyen formán is tájékoztatod-szórakoztatod az olvasóidat-nézőidet, és ezt tessék folytatni, mert a mozgóképet szeretik és kész.És persze, hogy nincs olyan, hogy profi meg amatőr, ezek csak szar címkék, mint azok is, hogy tetszik vagy sem. Szubjektív.

qnadam

kezdetnek nem rossz 🙂 az előttem szólók leírtak már sok hasznosat, annyit tennék hozzá, hogy érdemes nagyjából tisztába kerülni a technikai háttérrel, abból kiderül, miért torz a beszéd, miért szólnak a beszélők összevissza oldalakról, hogyan nem lesz túl halk a beszéd a zenéhez képest, mitől torzul a kép, ilyesmik. a hang pl még mindig ritkán jön csak össze az indexvideósoknak, tőlük ne tanulj ilyesmit 🙂

ja igen, amit más még nem mondott (vagy nem figyeltem), néha jópofa beletenni a kész anyagba olyan képeket, amiket az operatőr úgy vett fel, hogy úgyis ki lesz vágva (gyors svenk négy kísérlete stb), de sokszor inkább zavaró.

hajrá!

Zila

Szerintem jó lett.

@eaposztrof: a gép mellé kapott iMovie és az Avid ára között jelentős különbség van ám… Amatőr video vagdosásra kicsikét nagyágyú egy Avid…

Bela

A beimportálni kicsit sok: az “im-” előtagban már benne van a “be”. Bocs, de szebb úgy magában.

zsoltu

Nekem 6-os imovie van. Ott a preferencesben az van, hogy import, és azon belül, hogy automatic DV pillarboxing and letterboxing. Ezt bepipálva érzékeli, hogy mi van a kazettán. Az egy másik kérdés, hogy kurva lassú.

Én ha nem kell sok vágás, akkor ajánlom az imovie-t, hülyebiztos szoftver. Mármint a hatos, azt ismerem, az utána érkezők nekem már nem begyere.

A másik, amit használtam, az a premiere. Adobe cucc, elmegy kategória. Az azonban gáz, hogy például nem lehet úgy exportálni hangot, hogy azt az utómunkás sávonként javíthassa. (az utcsó verzióban lehet, de az meg nem épp stabil cumó.)

Ha most majd lesz snow leó a gépen, akkor final cut lesz rajta. Nálam sokkal képzettebb szaki javasolta, ő vagy 25 éve vág filmeket, ismer minden ilyet. Ő azt mondta, hogy az avid egyrészt drága mulatság, másrészt elég öntörvényű cucc. Az adobe nem stabil, ő a final cut-ot használja, munkában is, otthon is, tévére is, filmre is, és neki működik, soha gondja nem volt.

tommmas

nah, én voltam az egyik szerencsés, aki elkövette a nyersanyag egy részét,

reagálnék a kommentekre:
– egy sony dsr pd 170est és egy Z5öst használtunk
– a hangot valószínűleg TBG baszta el :))
– nem voltunk részegek (sajnos), és májkrémmel sem kenjük a kamerák frontlencséjét 🙂
– a vágóprogramok között igazából “csak” hitvita van, pl. az indexvideoban van premiere, avid, final cut is…mindegyik másban jó…
– ha jól emléxem 2,5óra anyagot forgattunk, ebből lett a párperc. Gratula Józsinak, h vesződött vele!

ennyi az annyi
tamás

ZaZie

Jujj, köszi a tippet! Fogalmam sem volt, hogy a külső vinyóval is lehet használni az iMovie-t és tényleg! Így máris sokkal könnyebb, mert igazából már alig van hely a gépemen. Köszönöm angelday, köszönöm, apple.