Mezreklám

Tegnap is próbáltam már megfejteni, hogy az “AVE” ásványvíz logója után vajon MI AZ ISTEN szerepel a DVSC mezén? Az első kép egy közeli, mégsem látom:

Egy másik közeliből már kibetűzhető, ha ránagyítunk (a fehér nem olvasható továbbra sem):


képek a Sport Gézából

Döbbenetes. Fehér mezen egy apró narancs flekk, amibe fehér (!) betűk vannak írva. Olyan, mintha a grafikus, aki készítette, nem nézte volna meg, hova készíti az anyagot. Vagy mintha nem lenne józan paraszti esze.

Érdemes megnézni, hogy az egyszínű Carlsberg mennyire, hogy úgy mondjam, legibilis.

46 hozzászólás

gored

Hmmm… low res stream-en mondjuk észre se lehetett venni, hogy van valami a mezükön.
Senkiháziak kezében van a mezszakma.

The Hedgehog

Elbaszott egy szponzor elhelyezés. Sok ilyen van. Anno, mikor futball játékokhoz gyártottam mez textúrákat sírni tudtam volna amikor mondjuk egy fekete mezre, aranyozott, csillogó feliratokkal véste magát fel a szponzor. Csak abba nem gondolt bele, hogy ha az a mez meccs közben gyűrődik, és a stadion fényeit visszaveri az aranyozott festék, lófasz sem látja majd mi van oda írva.

tepi

Egyébként valaki nézi, hogy mi van a mezükre írva? Vagy tudatalatti behatás történik? Mert akkor viszont elég csak a forma bevésődjön, nem kell az értelmezhető szöveg eljusson. Nem tudom

minicoreduo

Mellesleg jövőre már nem Carlsberg lesz, hanem Standard Chartered (£20 misiért évente). Az is elég faszul fog kinézni a vörös mezen (alapszinek kék és zöld, két sorban plusz logó). Lehman Bros szebb lett volna, Mario Bros meg még szebb… többet nem veszek Liverpool mezt.

http://www.standardchartered.com/home/en/index.html

enteomitiok

meg van hatarozva, hogy mekkora lehet a reklam a mezen. szerintem eleg lett volna a bal oldalon lathato “eredeti” logo is, a plusz feliratnak nem latom ertelmet – manapsag mar mindenre ra lehet guglizni.

trn

legibilis, grádiens, punktuáció, ferlauf, flekk meg LÉNIA

fáj az “olvasható”? 🙂

klarky

Valóban orangeway, de gondolom, hogy ez nem úgy van, hogy lesétálnak a sarki szitázóhoz, oszt nyomnak 20 pólót.

Ha normálisan csinálják a Debrecennél, akkor itt minden négyzetmilliméternek ára van.

Az más kérdés, hogy a szponzor rosszul használta ki a lehetőséget, amit kapott.

Amúgy ha néztétek a korábbi bejátszásokat, közvetítéseket, akkor a Debrecen OW-s busszal jár. Onnan is lehet tudni, mellesleg azon nem csak egy felirat van, hanem az egész doboz patentul megvan csinálva, az sem semmi megjelenést biztosít.

Ha már logo. Valaki megtudja mondani, ki a Brawn Gp sponzora? Ugye, h kevesen. Oda is 6-os betűvel írták fel a kocsi méretéhez képest, h Virgin, meg MIG, meg stb. Annyi a zsozsetta, annyi helyet kapnak érte. Kész, pont.

Ja és a Carlsberg valóban le lett cserélve, nem kis összegért.

TopiG

Ez az OrangeWays egyébként szerintem a bódyszylvys meg debrecenizitás Kedves Ferenc cége. Mi tegnap este kurvára próbáltuk megfejteni, hogy mi van a mezen, de nekem is csak ma reggel ment a sajtófotók alapján.

És biztos vagyok benne, hogy valami Uefa-, vagy egyéb szabály, esetleg szerződéses kötelezettségvállalás miatt nem lehetett normális a logo, és a későbbiekben változni fog… Ha pedig ezt így akarták és így is marad, akkor csak gratulálni tudok.

Tschöppy

Nekem egyébként matricázásnak tűnik, gondolom nem készültek el a BL-kompatibilis mezek, és az ásványvízzel gondolom mégse állhattak ki, ha az orangeways megvette a helyet a bl-meccsekre. Vagy az ásványvizet is lecserélték, itthoni bajnokságban is?

minicoreduo

Ha HD-ben néztétek volna, vagy esetleg élőben akkor az is meg lett volna, hogy a debreceni kapus mezén az előző logó feketével kifestve (ovál) és ezen rajta az narancssárga.

Józsi 1 plates negatívban hogyan is oldanád me a csavarok áttünését? Köszimitiszol?

Zila

@minicoreduo: nem kell áttűnés, nem kell átmenet, nem kell semmi: ha olvasható a játékosokon a szponzor neve az jó, ha ott a buzi átmenet, de cserébe nem olvasható a név és a logo nem karakteres mint pl. egy Apple logo, vagy egy Pepsi labda, akkor szart se ér az egész… Lehet, hogy az arculati kézikönyvnek megfelelt a mezen lévő logo, de a célnak nem biztos.

HiMiru

Az senkinek sem fordult meg a fejében, hogy szerencsétlen grafikus a kib*szottbalf*sz főnök (vagy jobb esetben a hozzá nem értő megrendelő) nyomásának engedve készítette ilyenre azt a nyamvadt logót?
Nem, nem én voltam. 🙂

initram5

( BP-Pozsony vonalon utaztam már Orangeways járaton: menő busz, jó DVD filmek, ajándék édesség, “stewardess”, nagy és kényelmes ülések. )

Tatan5a

initram5-é a pont. Volán-társaságok alvállalkozója. Lassan minden Gemenc volános busz “narancsutas” lesz 🙁

argan

Jómagam ezzel foglalkozom, negyven éve működő kisvállalkozásunk emblémázza több válogatott, NB1-es csapat, rengeteg egyéb csapat összes cuccát (A Debrecenét nem).

A probléma okát abban látom, hogy Magyarországon a sportszponzorációs kultúra messze-messze lemaradva kullog a világ fejlettebb része után. Nagyon ritka az, hogy egyetlen cég annyi pénzt áldozzon egy élvonalbeli sportolóra, klubra, hogy egymaga fedezze a klub költségeit. Komolyabb csapatoknak is több szponzortól kell összekalapoznia a pénzt, sokszor megalázó kuncsorgások árán (lásd: fillérbaszás) Így a nyugati értelemben vett „mezszponzor” nálunk mindig több, késve, vagy egyáltalán nem fizető, így gyakran félévente cserélődő céget jelent.

Ami a szakmai részét illeti, nagyon ritkán fordul elő a magyar csapatok klubok környékén olyan szakember, aki nemcsak a menedzseri feladatokkal van tisztában, de még ízlése is van.

A szponzor általában beleesik a cukrászdába először betévedő kisgyerek hibájába, és MINDENT látni szeretne a mezen: logót, webcímet, szlogent, telefonszámot. (még jó, hogy a telex kiment a divatból).

A technikai vezető, aki fizikailag intézi (megrendeli) a mez nyomását, iszonyúan túlterhelt. A nyugati kluboknál több tíz, esetleg több száz fős team végzi azt a munkát, amit itthon általában kevesebben, mint egy tucat. Érthető, hogy nem fektet túl nagy energiát abba, hogy néz ki a szponzor logója a mezen. Legyen rajta a szerződésben szereplő méretben, ’oszt jóvan.

Tíz esetből kilencszer fordul elő, hogy engem, a kivitelezőt kérdez: -Szerinted hogy nézne ki jól? És amikor elővezetem, nagyjából azt amit itt a többi kommentelő, akkor tízből nyolc vágja rá, hogy: -Aha, jó, de mégis inkább legyen az eredeti színes logo meg a webcím egy nagy fehér téglalapban.

Szóval összegezve azt tudom mondani, hogy Don Quijote-ként vívogatjuk mi itt a mindennapos csatáinkat az általános igénytelenség ellen, (esetünkben lándzsa helyett festékes keverőkanállal), de azért egy országot nehéz megváltani, ha az olyan nagyon nem akarja.

argan

Egyébként, ahogy jobban megnéztem a képeket, látszik, hogy egy egyszerű transzfermatricát vasaltak a mezre. Pedig fehér mezre a legkönnyebb “alkotni”, simán lehetett volna valamilyen színátmenetes, ütős mintát nyomni rá, szublimációs nyomással.

enteomitiok

@argan akkor meg annyit elmondhatnal, hogy a hosszu webcim miatt lett ilyen elbaszott olvashatatlan? gondolom ahhoz, hogy “magasabbak” legyenek a betuk, aranyosan szelesebbe is kellett volna tenni oket (wow, micsoda logika), de akkor mar a hatuk kozepeig ert volna a felirat. vagy valami ilyesmi? mindenesetre AVE-val konnyebb volt a dolguk.

Aszfaltbetyár

Józsi, NEBHASSZ, hogy az orangeways nem ment! na most vagy túl jó felbontású a tévéd (full hd-t felejtsd el), vagy ideje szemészhez menned 🙂

igazi proli

Aszfaltbetyar, ment csak legibilis nem volt.
Ez a modorossag csucsa.

argan

Kedves enteomitiok,

Ha egy logót nagyítunk vagy kicsinyítünk, kénytelenek vagyunk megtartani az oldalarányt (keep aspect ratio a grafikai programokban), így a logo magasságának növelésében valóban megköti a kezünket a mez szélessége, hiszen a fenti képeknél is szarabbul nézne ki a logo, ha a túl nagy méret miatt az eleje és vége eltűnne a játékos szőrös hónaljai közt. Ezt szokták (sportszakmailag fejlettebb kultúrákban) kiküszöbölni azzal, hogy az adott logóból a tehetséges grafikus alapból elkészíti a különböző oldalarányú verziókat, amelyeket a neten elérhetővé is tesznek, hogy használhassa nyomdász, szitanyomó, dekoratőr,
Kiváló példa erre az egyik aktuális munkánk: Egy magyar csapat két hét múlva utazik erre a versenyre:
http://www.2009worldmasters.com/
A honlap jobb felső sarkában a „media” fülön található „resources” lapról letölthető a „style guide” című ízléses kis pdf, a különböző logoformátumokkal, színbeállításokkal az általában használt színkeverési rendszerekben.
Tökéletes, használható és szép az egész, csitti-fitti, úgy ahogy van. Ja, hogy ez a világ másik felén van? Nálunk ez miért nem kivitelezhető? Nálunk a megrendelő miért egy bélyeg nagyságú JPG-t tud csak küldeni? Ha vektoros logót kérek, akkor miért csak kétféle válasz létezik (1. ammegmi?, 2. csakezvanamitmostküldtem).

Felidézhetném még azt a sztorit, amikor egy magyar banknak én küldtem el a vektoros logóját, mert egy lelkes tanulókislány a marketingosztályon letörölte az összes vektoros grafikát, mivel -megfelelő program hiányában- nem tudta megnyitni, és azt hitte, azok hibás fájlok. De nem akarom teleírni e blogot, bocsánat, ha hosszú voltam.

zeroEV

Subpixel renderinget kellett volna alkalmazni a mezen is 🙂

gyorstalpaló

A megfejtés ennél sokkal prózaibb. A Debrecen – mihelyt biztosan bejutott – a BL főtáblás meccsein használandó hivatalos mezének UEFA felé történő leadási határidejéig hátralévő időt úgy osztotta fel, hogy annak 99%-a a szponzorajánlatok beérkezésének/licitálásának volt szentelve, a maradék 1% pedig a nyertesnek a grafikai megvalósításra.

Ez vissza is köszön a végeredményen: a mezszponzori megállapodás a Debrecennek valószínűleg kedvező, a szponzor megjelenése a mezen hibáktól hemzseg, aminek az oka argan indokai mellett valószínűleg a rendelkezésre álló idő (illetve annak hiánya).

argan

Az időtényezőről csak annyit, hogy egy ilyen jellegű reklámot egy csapatnyi mezre egy napon belül tudunk kivitelezni. Reggel hozod, délután már játszhatsz benne.

argan

Óhhhhh… besztofplecsni! Gyerekkori álmom valósult meg, köszönöm, köszönöm, megkönnyeztem ezt.

fraki

Sokan viccelődnek ezen, de én még mindig nem tudom, mit jelent az, hogy legibilis, vagy legalábbis mit ért rajta Józsi. A google nem ad találatot. Nem az idegen szavakkal van baj, hanem azzal, ha úgy beszélsz, hogy mások nem értik, ezzel kirekesztesz. Linkeld meg a szót, ha van rá valahol definíció, vagy írd alá zárójelben.