Another World

Nem mai hír, hogy a GOG.com-ról megvásárolható 10 dollárért az Another World, egykori amigás játék 15 éves gyűjteményes kiadása, viszont mégis tegnap vettem csak meg. Eleve valamiért nem hozott annyira lázba az Another World GOG téma, mert amikor korábban felröppent a hír, hogy a készítő auteur weblapjáról megvásárolható ugyanez, már akkor megnéztem, kipróbáltam emulátorban a játék remake-jének ingyenes változatát is. Ebben a posztban bemutatom, hogy nem a játék remake az érdekes.

Tegnap este valamiért nézegettem a GOG-ot, és megakadt a szemem ezen a részen:

Manual, soundtrack, hi-res wallpapers oké, de development diary, technical handbook, making of video? Nézzük csak meg!

Nem csalódtam, olyannyira nem, hogy szinte sírni kezdtem, mennyire hibátlan az összeállítás. A technical handbook Chahi eredeti jegyzetfüzetnék beszkennelt mása:

Ebben a füzetben a poligonok felépítésének leírásától át a játék belső nyelvének technikai ismertetéséig az összes amigás programozási részlet feljegyzése megtalálható.

A development diaryban a játék képi világát és a játék menetével kapcsolatos feljegyzéseket, jegyzeteket követhetjük nyomon. Itt van például a barlangos jelenetnek a terve:

Itt azonban nem áll meg a történet, készült egy 20 perc hosszú “making of” film is, amit kötelező végignézni. Itt ugyanis bemutatják azt a személyt, aki eddig csak néhány karakter volt mindenki számára, Eric Chahi a játékok credit képernyőjén felsorolva:

A videóban Chahi részletesen bemutatja mindazon technikai dolgokat, amiket annak idején használt, míg összerakta ezt a nem mindennapi játékot gyakorlatilag teljesen egyedül. Itt van például a játék készítéséhez használt “toolchain” forrásának egyik képernyője:

Ezzel a basic programmal szerkesztette meg a játék animációit és a poligonokat:

Chahi később bemutatja azokat a dolgokat is, amiket “digitalizált” a játékhoz, mint például az elején levő Ferrari makettjét (játékautó volt), a pisztolyt, amit Lester felvesz (fából faragta ki), vagy éppen a kólásdobozt, amit felbont a játék bevezető animációjában:

Néhány eredeti felvételt is bevágnak, amiből rotoscope-olta a játék egyes részeit:

Ez volt az a mozdulat, ami bekerült a játékba. Ismerős?

Nekem, aki 1992-ben tátott szájjal bámulta a játékot Amigán, fantasztikus élmény volt most végigmenni ezeken az anyagokon, de még Linda is örömmel és boldogsággal nézte végig a 20 perces videót, pedig azt sem tudta, miről van szó.

Az Another World nekem egy olyan kort idéz fel, amikor még kézműves játékok készültek. Manapság a jó játékok már csak a hive-mind termékei, nem jön át belőlük a személyre szabott nyers zsenialitás, mint például Eric Chahi, vagy Daisuke “pixel” Amaya munkájában, nincs meg a videójáték auteur-izmus. Nem mondom, ma is készítenek még ilyen játékokat, mint az Another World, de azok csak széljegyzetek lesznek a milliárdos piacon, indie hit-ek, mint például Terry Cavanagh VVVVVV játéka is.

Egészen egyszerűen felfoghatatlan számomra, hogy mennyire megérte elkölteni ezt a 10 dollárt tegnap. A GOG.com annyira jól csinálja, amit csinál, hogy nehéz elhinni.

13 hozzászólás

MrBrightside

Józsi, én annak örülök ma, 2010-ben hogy az indie játékfejlesztőknek végre fantasztikus lehetőségei vannak az iPhoneOS, a PS3 ill. Xbox360, Wii platformokon való megjelenéssel. Ezzel nagy tömegeket, könnyen elérhetnek ill. még a pénz is kereshetnek a jól megérdemelt munkájukért. Korábban disztribúciós rendszer nélkül könnyen elveszhettek volna ezek a gyöngyszemek. Gondolok itt például: Braid, Flower, World of Goo, Machinarium és még jó pár cím.
De nagyon élveztem a Cave Story-t amiről nálad hallottam. Úgy tűnik most reneszánszát élheti az indie játékfejlesztés.
Apropó Aquaria megvolt már?
Amennyiben nem, sürgősen vess rá néhány pillantást, van natív Maces verzió, kötelező vétel: http://www.bit-blot.com/aquaria/
(A Maces demo itt: http://www.ambrosiasw.com/games/aquaria). Gyönyörű rajzolt grafika, varázslatos zene, nagybetűs hangulat, én nem bírtam abbahagyni a végéig. ÉLMÉNY.

BaLL

En is megvettem par eve a hd-st. Nemreg szedtem le mac-re (:

Zola

BaLL: mac-es verziót hol vettél? vagy valami emulátoros megoldás?

draven

A kulcs az autuer theroy, mint ahogy írod is, nem pedig az, hogy régen minden jobb volt. Ez a játék azért zseniális, mert egy azaz egy darab elképesztően megszállott pali van mögötte, aki az első pixeltől az utolsóig végigcsinálta a műsorszámot. De ez nyilván nem kizárólagosan a gaming-szegmensre igaz. Az is egyértelmű, hogy felhízott szektor miatt már jobban meg van kötve a fejlesztők és kiadók keze, de attól még meg lehet ezt oldani okosan, és általában a kulcs az, hogy van egy (vagy több) ember, aki egyáltalán nem szarral gurít.

Szokásos apróság: http://www.youtube.com/watch?v=W5IQkXA8KnI – death scene, amit csak kevesek vártak ki 🙂

Meg mint már egy korábbi AW posztban rámutattam, a két ikonikus making of rotoscope videó is megtalálható youtube-on.

draven

Nem nagy meglepetés, hogy már az első tíz kommenten belül előkerült Jordan Mechner neve 🙂

Oda is egy kis apróság, bár könnyen lehet, hogy már mindenkinek megvolt:
http://www.youtube.com/watch?v=WAjRNU3DbSY

Prince of Persia rotoscopy video, ahogy az öccse végrehajtja a jól ismert mozdulatokat.

klarky

“…A technical handbook Chahi eredeti jegyzetfüzetnék beszkennelt mása:…”

Nem hinném, h scan. Iratgyűjtő gyűrűjével biztos nem szkennelik. Ez inkább fotó, nem?

9b0

részemről kb. egy olyan brand maradt a mai világban, amivel játszani olyan élmény, mint amilyen volt az anno, amivel játszani olyan élmény, mint amilyen anno a Flashback volt: a hamarosan trilogiává bővülő Ico széria (Ico, Shadow of the Colossus, és alig várom a Trico-t).