Designed by Apple in California

John Gruber:

Az iOS 7 dizájnja szabályokra épít. Mögötte egy intrikát rendszer dolgozik, a térben rétegek szerveződnek logikai rendszerben. Alaposan lecsökkentek a kamu 3D effektek és textúrák, de ha valami, akkor az iOS 7 minden, csak nem flat. Valójában háromdimenziós, nem csak vizuálisan, de logikailag is. Az átlátszóság effekt nem csak öncélúan jelenik meg, hanem a teret szimbolizálja. Amikor előhívjuk az új Control Center panelt a képernyő aljáról, az átlátszóság jelzi, hogy nem új helyre jutottunk, csak valami mást nézünk annak tetején, ahol voltunk.

Az iOS 7-ben a hely, a mélység és tér a hardver érzetét adja. A valószerű dolgot, nem pedig képpontokat egy üveglapon. Olyan, mintha Ive pontosan ugyanazokat a design célokat, amik mindig is a hardvert jellemezték, áthozta volna a szoftverre. Ive csapata itt már nem kötött a fizikához. A rétegeknek lehet nulla is a vastagságuk – ez pedig egy rendszert alkot a szó minden értelmében.

Az iOS 7 nem tökéletes, de egy új design keretrendszer, ami fejlődni és továbbfejlesztődni fog idővel, mint ahogy az eredeti iOS design megjelenése is tette. Egy olyan formanyelv, ami kijavítja az eredeti iOS design túlkapásait. Radikálisan különböző, de nem zavar össze. Kevésbé villant, kevesebb a parasztvakítás, viszont sokkal árnyaltabb és kifinomultabb.

Ez az első igazi terméke a Jobs utáni Apple-nek. Az eredmény, ami mutatja néhány oldalról, hogy az Apple szoftver dizájnja jobb lett, mert Jobs volt az (és Forstall), akik szerették a túlrajzolt textúrákat. Jobs ízlése a hardvert illetően csaknem tökéletes volt, de a szoftvert illetően hiányzott belőle valami. Famintázat, szövet, korintiai bőr mind-mind csak cukor volt a szemnek. Ez egy olyan gyengeség, ami Jony Ive szoftver ízléséből egyáltalán nem hiányzik.

Szabó Gergő, Webisztán:

Jonathan Ive vonzódását a svájci-német funkcionális dizájnhoz már jól ismerjük. És az Apple élményre, érzelmekre való apellálását is. Ebből a két felfogásból született meg az új nyelv, az iOS7 dizájnja, mely a flat design, a 3D elemek és az élénk színek használatát egyszerre képviseli.

Én pontosan ilyen irányra számítottam tőlük. A flat designban eluralkodó halvány, döglött, élettelen színeket becserélték harsogóbb árnyalatokra. Viszont a szabályosan, arányosan, precízen tervezett UI hivatott ellenpontozni ezeket az élénk, sokszor gagyinak ható színeket.

Azért hat gagyinak ez a színskála, amit most bemutattak, mert úgy szoktuk meg, hogy ezeket a színeket túlharsogó, idétlen, banális tálalásban látjuk. Kínai játékokon, buta, túlzó, értelemmentes termékeken.

Viszont ha ezeket a harsogó színeket kordában tartjuk, szigorú rendszerben, a helyükön kezeljük, akkor egy izgalmas, életteli és érzelemteli svájci dizájnt kapunk. Egy olyan formanyelvet, ami a szórakoztatóelektronikához a legjobban illik.

És ne felejtsük el: csak azért mert valamit megszoktunk, még se nem feltétlenül szép, se nem feltétlenül jó.

[videojs mp4=”http://plastik.hu/media/images/design_icondraw.mp4″ preload=”true” autoplay=”true” controls=”false” width=”376″ height=”376″ loop=”true”]