Baby Got Back – melyik az eredeti?

Az év elején én is belefutottam a neten a “Jonathan Coulton – Baby Got Back” / Glee szám körüli ellentmondásba, viszont nem értettem belőle semmit, sőt, pontosan azt sem tudtam, a Glee az micsoda. A számot sem ismertem, csak annyi derült ki, hogy valami copyright téma körül megy a netes felhördülés és megjelent valami Coulton szám “Baby Got Back (In the Style of Glee)” címmel, amiben Coulton egy “L” betűt formál a homloka előtt. WTF. Fogalmam sincs miért, de ma este utánafúrtam a témának és összegyűjtöttem, amit tudni érdemes a kérdésben. (A dolog onnan indult, hogy elkezdtem egy Coulton albumot hallgatni és azon morfondíroztam, mi minden van még belőle az iTunes boltban. Itt láttam meg az előbb említett számot, aztán azt mondtam, hm, ezt annak idején nem fúrtam meg. Na de majd most!)

Sir Mix-A-Lot 1992-ben adta ki a “Baby Got Back” című rap zenéjét, ami, Everythingisaremix, egy 1986-os electro zene alapjára épül és a teljes videoklip fenn van a YouTube-on. Az MTV annak idején betiltotta a csatornán és nem is sugározták a szexista szövege miatt, ennek ellenére nyert egy Grammy díjat, és a mai napig ez a legismertebb száma a művésznek. A szövege nagyjából valami ilyesmi:

I like big butts and I can not lie
You other brothers can’t deny
That when a girl walks in with an itty bitty waist
And a round thing in your face
You get sprung, wanna pull out your tough
‘Cause you notice that butt was stuffed
Deep in the jeans she’s wearing
I’m hooked and I can’t stop staring
Oh baby, I wanna get with you
And take your picture
My homeboys tried to warn me
But that butt you got makes me so horny
Ooh, Rump-o’-smooth-skin
You say you wanna get in my Benz?

Ezt a számot Jonathan Coulton 2005. október 14-én dolgozta fel a “Thing a Week” kísérlet keretében, egy teljesen más hangszerelésben és dallammal, csak éppen Mix-A-Lot szövegét tartotta meg. A Thing a Weekről még egy szó: Coulton amikor elhatározta, hogy kilép a munkahelyéről és a zenélésre koncentrál, egy kollégája tanácsára elindított egy kísérletet, aminek keretében hetente kiadott egy számot, mégpedig egy éven keresztül. Ez megtanította arra, hogy egyrészt a kreativitását fokozza, másrészt időre teljesítsen. A kísérlet sikeres lett, Coulton mind az 52 számot kiadta, illetve nem kis mértékben indította el tényleges zenei karrierjét is. (Coulton elhíresült “Still Alive” száma a Portal játékból is bekerült ebbe a válogatásba – nézzük el neki, hogy eredetileg nem ide, hanem oda írta.)

2013. január 24-én sugározta a Fox az amerikai musical-szerű sorozat, a Glee negyedik évadjának 11. részét “Sadie Hawkins” címmel, ami egy ponton gyakorlatilag egy az egyben feldolgozza Coulton Mix-A-Lot coverjét. A hangszerelés és dallam tökéletesen ugyanaz. A dolog érdekessége az, hogy a Fox elfelejtette megemlíteni ama aprócska körülményt, hogy ennek a számnak a szerzője Mix-A-Lot/Coulton. (Aki hozzám hasonlóan nem ismerné a Glee-t, érdemes elmondani, hogy gyakorlatilag ismert számokat dolgoznak fel benne, íme néhány további példa.)

A Fox végül nem változtatta meg a sugárzást, sőt, Coultont soha nem ismerte el a dallam szerzőjének. Coulton jogi orvoslatot nem kapott, sőt, a Fox jogilag védve van a covereket illetően (van valami maszlag azt illetően, hogy Mix-A-Lot az eredeti és Coulton egy covert készített, aminek szintén egy coverje a Glee-féle változat), ezért aztán Coulton készített egy újabb covert a Glee után, amit kiadott “Baby Got Back (In the Style of Glee)” néven. Ezt egy kislemez formában meg is vásárolhatunk a magyar iTunes boltból is. (Az ebből származó bevételek a “VH1 Save the Music Foundation” és az “It Gets Better Project”-hez mennek a költségek levonásai után.)

Az “L” betű a Glee logójából származik, (itt) nem a “loser”, vesztes jelentést hordozza. (Vagy mégis?)